ברלין | פודקאסט

העיתונאית שמשקיעה בברלין:"הקפאת שכר הדירה לא מפחידה אותי"

מיכל פלטי השקיעה בדירה קטנה בדרום ת"א • לפני כשבע שנים היא נחשפה להתפתחות התרבותית של ברלין ורכשה דירה להשקעה בבירה הגרמנית • לאחרונה גילתה, כמו שאר העולם, שהעירייה מתכננת להקפיא את שכר הדירה בעיר לחמש שנים: "גם אם החוק יעבור, הביקוש לדירות בברלין לא יירד" • איך זה מרגיש שהחוקים נוטים בבירור לטובת הדיירים? • האזינו לפודקאסט "כסף בקיר"

מיכל פלטי, משקיעת נדל"ן בברלין / צילום: כדיה לוי, גלובס
מיכל פלטי, משקיעת נדל"ן בברלין / צילום: כדיה לוי, גלובס

עד לפני שבע שנים מיכל פלטי הייתה עיתונאית שכתבה בעיקר על אוכל ותרבות, והשקיעה בנדל"ן בדרום תל אביב. באחד מטיוליה בברלין היא זיהתה את ההתפתחות של העיר שחוברה לה יחדיו בסוף שנות ה-80, ורכשה שם דירה להשקעה. "אני אף פעם לא משקיעה במקום שאני לא רואה בו יעד נחשק או מקום שאני לא יכולה לגור בו או שאני לא אוהבת", מעידה פלטי, "אני זוכרת בביקור הראשון שלנו בברלין כל העיר הייתה מנופים ומגרשים חפורים. היא הייתה בשיפוץ תמידי וכאילו מול העיניים יוצאת מתקופה קומוניסטית. העיר ממש נבנתה מול עינינו". את הדירה הראשונה היא קנתה יחד עם בת זוגה דאז באזור נויקלן בדרום מערב ברלין. מדובר בדירת שני חדרים בקומה שנייה, שעלתה 70 אלף יורו ושופצה בסכום של 12 אלף יורו.

בחודשים האחרונים הפכה ברלין מוקד להתעניינות נדל"נית בכל העולם. זאת לאחר החלטה של הפרלמנט המקומי לקדם חוק יוצא דופן להקפיא את שכר הדירה בעיר לחמש שנים. החוק הוא תולדה של מרמור שחשים בשנים האחרונות השוכרים הרבים בעיר שחלקם באוכלוסייה נע בין 80-85%. זאת לאור עליית מחיר שכר הדירה ושימוש שעושים בעלי הנכסים בחוזי שכירות חדשים, שנתפסים ככאלה ששומרים פחות על זכויותיהם לעומת החוזים הישנים.

תמשיכי להשקיע בברלין למרות החוק החדש?

"החוק לא יעצור את ברלין מלהיות תוססת ומדליקה וכייפית. תיירים ימשיכו לבוא, וצעירים יבאו כי יש בה אופי. אני מאמינה שמשקיעים באים כשמקום הוא חיובי, כשיש חשק להיות בה וכשהיא יעד תיירות סופר מבוקש, וכל זה לא יילך לשום מקום העיר לא תתחלף. יש ביקוש מאוד מאוד גדול לדירות בברלין. כשמתפרסמת דירה להשכרה יש תור של 100 איש בשביל לשכור אותה".

האזינו לפודקאסט הנדל"ן "כסף בקיר"