סופה של "נטפליקס הישראלית"? לוונטייז חסר כסף לתשלום האג"ח, והדירקטורים בורחים

ספקית שירותי התוכן לפי דרישה דיווחה כי תשתמש בכספי כרית הביטחון לצורך תשלום ריבית האג"ח מחר, לאחר שלא הצליחה לגייס כספים למימון פעילותה • מחזיקי האג"ח יתכנסו מחר לדון באפשרות של פירעון מיידי • שלושה דח"צים התפטרו, והמניה משלימה ירידה של 90% מההנפקה

שירות של וונטייז/צילום:  אתר החברה
שירות של וונטייז/צילום: אתר החברה

אחרי תקופה ממושכת של מצב פיננסי מאתגר שבו נמצאה וונטייז  , חברת אספקת שירותי התוכן לפי דרישה, מחסור בכספים לתשלום ריבית לאג"ח שהנפיקה מעמיד אותה בפני הסדר חוב אפשרי. בתגובה לעדכון קרסה היום מניית וונטייז ביותר מ-20% והיא משקפת שווי מצומק של כמה מיליוני שקלים בלבד לחברה, שפעילותה הוזכרה בעבר בנשימה אחת עם ענקית הסטרימינג נטפליקס.

לצד העדכון שפרסמה אמש וונטייז אודות שימוש שתעשה "בכספי כרית הביטחון לצורך תשלום ריבית עבור בעלי האג"ח", הודיעו על התפטרות מתפקידם שלושת הדירקטורים החיצוניים שלה - צביקה בן פורת, סופיה גלפר קומט ורון גרופל, וזאת ללא "נסיבות מיוחדות שיש להביא לידיעת הציבור".

מדובר בסדרת אג"ח להמרה (א'), בהיקף מצומצם יחסית של כ-15 מיליון שקל בלבד, שהונפקה לפני שנה, ללא דירוג, ואשר התשלום הקרוב עליה, שמועדו מחר, עומד על כ-0.5 מיליון שקל. מועד הפידיון הסופי של הסדרה הוא עוד שלוש שנים, באוגוסט 2022.

בוונטייז ציינו כי החברה תעשה שימוש בכספי כרית הביטחון, לאחר ש"מאמציה בתקופה האחרונה לגיוס מקורות כספיים עבור מימון פעילותה לא נשאו פרי, ומשום כך אין בידיה הסכומים הנדרשים לצורך תשלום הריבית הקרוב לבעלי האג"ח".

בתגובה להודעתה, נאמן האג"ח, חברת משמרת, הודיע היום על הקדמתה למחר של אסיפת המחזיקים שתוכננה לשבוע הבא, שם יתקיים דיון "בנוגע לזכותם של מחזיקי איגרות החוב להעמיד את איגרות החוב לפירעון מיידי". לפי נתוני האתר stocker.co.il, גוף בשם כרמים מחזיק כ-13% מסדרת האג"ח, ואין בה מוסדיים אחרים.

מניית וונטייז צללה קרסה יותר מ-90% תוך שלוש שנים מהנפקתה
 מניית וונטייז צללה קרסה יותר מ-90% תוך שלוש שנים מהנפקתה

סימן אזהרה בדוחות לרבעון הראשון

סימן אזהרה לחוסר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה סיפקה וונטייז כבר בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה שפורסמו בסוף חודש מאי, שם ציינו רואי החשבון שלה כי "לאור ההרעה המהותית בעסקי החברה, קיים חשש ממשי שהחברה לא תוכל לפרוע את איגרות החוב במועדי הפירעונות החזויים שלהם".

וונטייז הונפקה בבורסה לפני שלוש שנים, באוגוסט 2016, לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל (אחרי גיוס של 16 מיליון שקל), בניסיון שני, זמן קצר לאחר כישלון בניסיון ההנפקה הראשון. עם הירידות היום מנייתה משלימה קריסה של יותר מ-90% בערכה מאז אותה הנפקה.

וונטייז, שבשליטת היו"ר נועם יוספידיס, אורן לוי ודין סלומון, עוסקת בפיתוח והפצת פלטפורמת תוכן וטלוויזיה רב ערוצית על פי דרישה (VOD). בסיכום הרבעון הראשון של השנה, לצד הערת "עסק חי", הפנו רואי החשבון של החברה את תשומת-לב המשקיעים בין היתר ליתרת הפסדים של כ-24 מיליון דולר, גירעון של כ-9 מיליון דולר בהון העצמי ותזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת. זאת כשהכנסותיה המצומצמות במגמת הצטמקות והסתכמו בכ-130 אלף דולר, אחרי הכנסות של כ-1.2 מיליון דולר בכל שנת 2018.

וונטייז עלתה לכותרות במהלך 2018 כשדיווחה על אקזיט צפוי של בעלי השליטה, לאחר שאלה קיבלו הצעת רכישה מאולפן סרטים בשם דסילו (Desilu), הפועל בלוס אנג'לס, שביקש להצטרף לקבוצת השליטה בחברה ולרכוש בה בעתיד את השליטה המלאה.

הצעת הרכישה של דסילו לבעלי המניות של וונטייז נקבה בשווי של 50 מיליון דולר לחברה, שהיה גבוה בכמעט פי שישה מהשווי בו נסחרה החברה במועד הדיווח. על רקע זה זינקה מניית החברה בכ-200% בתוך פחות משבועיים, למחיר ששיקף לוונטייז שווי של כ-90 מיליון שקל, וקיזזה חלק ניכר מהנזק שנגרם למשקיעים לאחר ההנפקה. אלא שבתוך זמן קצר שבה המניה ונפלה בשל ספקות כבדים שהתעוררו סביב היתכנות העסקה.

בסוף 2018 עדכנה וונטייז כי בעלי השליטה בה הודיעו לדסילו על החלטתם לבטל את העסקה, בהמשך לשורת עיכובים ודחיות מצידה של הרוכשת, ולאחר פרסומים בתקשורת בארה"ב ולפיהם רשת CBS האמריקאית פתחה בהליכים משפטיים נגד דסילו בקליפורניה.

דסילו הוא אולפן סרטים שהוקם ב-1950 על ידי כוכבי הטלוויזיה דאז לוסיל בול ודסי ארנאז, ופעל בעיקר בשנות ה-60, אז הפיק את הסדרות "מסע בין כוכבים", "משימה בלתי אפשרית", "הבלתי משוחדים" ו"אני אוהב את לוסי". בשנת 2016 רכש צ'רלס ב' הנסלי את האולפן ואת הזכויות על המותג מידי רשת CBS, שטענה בתביעה שהגישה כי הנסלי השתמש בשם "דסילו" לצורך משיכת משקיעים לחברות "קליפה" שלו ולא התכוון לקדם את האולפנים שהקים לכאורה.