בזק | בלעדי

וואלה חוזרת למדף: רשת 13 ובזק לא מצליחות לסכם על מחיר - והרכישה נתקעה

ל"גלובס" נודע כי הפערים בין קבוצת בזק, בעלת השליטה בוואלה! NEWS, לבין רשת 13, הנחשבת למעוניינת העיקרית ברכישת האתר, עדיין גדולים ועומדים על 30-50 מיליון שקל • האתר עומד למעלה משנה על המדף והוצע תחילה למכירה ב-180 מיליון שקל, לעומת 110 מיליון שקל כיום

עסקת המכירה של וואלה תקועה: ל"גלובס" נודע כי הפערים בין קבוצת בזק, בעלת השליטה בוואלה! NEWS, לבין רשת 13, הנחשבת למעוניינת העיקרית ברכישת האתר, עדיין גדולים מאוד, ולכן ההסתברות שעסקה כזאת תתרחש הולכת וקטנה. קבוצת בזק  מבקשת כעת תמורת וואלה כ-110 מיליון שקל, בעוד שברשת מוכנים לשלם תמורת האתר כ-60-80 מיליון שקל בלבד - אף הם לא בעסקת מזומן.

נזכיר כי קבוצת בזק העמידה את וואלה על המדף לפני חודשים ארוכים: כבר במאי 2018 דיווחה בזק לבורסה על כוונתה למכור את האתר, ועל-פי גורמים בשוק, המחיר שדרשה קבוצת בזק עבורו עמד בתחילת הדרך על כ-180 מיליון שקל.

בהתחלה נעזרה בזק בשירותיו של בנק ההשקעות ווליו בייס שניסו לגייס קונה, אך זה לא הצליח לספק אחד כזה, ככל הנראה בשל העובדה שמכירה של בנק השקעות מתאימה יותר לגופים כמו קרנות השקעה - ואלה לא הראו בוואלה התעניינות רבה. בהמשך נפסקה ההתקשרות עם הבנק, והמכירה המכירה עברה ישירות לידיהם של יו"ר קבוצת בזק, שלמה רודב, ואילן ישועה, עד לפני שבועות ספורים מנכ"ל וואלה, אשר חתום על המכירה ההיסטורית של אתר יד 2.

ביחד ניסו השניים להגדיל את מאגר הקונים הפוטנציאליים ואף ביצעו פניות יזומות למספר גורמים בשוק הישראלי, ביניהם בהם רשת (לפני המיזוג עם ערוץ עשר); קבוצת RGE, ששלטה באותו הזמן בערוץ עשר; איש העסקים אלי עזור, בעל השליטה בקבוצת "מעריב"; ונציגים של "ישראל היום".

עם הזמן הבינו בבזק שקיים פער משמעותי בין הציפיות שיש להם לבין ההצעות שיקבלו בפועל. למעשה, באותו סיבוב, פרט לעזור שהגיש הצעה שנתפסה בבזק כ"מעליבה", אף קבוצה לא הציעה שום הצעה משמעותית. לפני שבועות ספורים פרש ישועה מניהול וואלה, אך המשא-ומתן למכירת האתר נמשך.

בשלב מסוים הצטרפה למתעניינים גם חברת הוט, אך רשת 13 נותרה כל העת הגורם שנחשב לרציני ביותר.

וואלה מחפש אופק; רשת זקוקה לנוכחות דיגיטלית

חיבור בין רשת 13 לוואלה הוא לכאורה מתבקש: רשת 13 היא יצרנית תוכן מרכזית, אך חסרה לה זרוע דיגיטלית שתתמוך גם בהפצת התוכן שלה באפיקים נוספים וגם במקסום הכנסות מפרסום. לוואלה יש תנועת גולשים ערה - הוא האתר השני בגודלו מבחינת תנועת גולשים. אולם בחודשים האחרונים קפאה בוואלה לחלוטין עשייה שיווקית כלשהי, ומערכת ייצור התוכן שלו הלכה והצטמצמה.

עם זאת, לאתר עדיין יש נכסים משמעותיים כמו אפליקציות, כתובות מייל וכדומה, שבשימוש מושכל ובשילוב תנועות הגולשים יכולות להוות פתרון טוב לרשת 13, הסובלת כאמור מנחיתות מותגית ברשת.

אתר וואלה הגיע למשא-ומתן עם רשת 13 לאחר שעבר טלטלה משמעותית בשנה האחרונה, שמקורה דווקא לא בפעילות הכלכלית של האתר אלא בשינויים של בעלי השליטה בו: האתר ובעלי קבוצת בזק מעורבים בתיק 4000, ועל רקע החקירות נגד הבעלים שאול אלוביץ' והשינויים הניהוליים שנגזרו מכך, הוא נאלץ להתמודד עם תפנית בעלילה דווקא בעיצומם של שני מהלכים גדולים ויקרים; המהלך הראשון היה הניסיון להפוך את וואלה לאתר חדשות טלוויזיוני שיתחרה ביצרני החדשות המסורתיים. כחלק מהמהלך הוקמו אולפנים, וגויסו טאלנטים יקרים כמו יעקב אילון, אורן נהרי ואחרים. המהלך השני היה ההקמה של סוכנות הדאטה והפרסום BYOO, שאמורה הייתה להיות יחידת רווח עצמאית ולרכז את המידע הדיגיטלי של כלל קבוצת בזק: בזק, yes, פלאפון, בזק בינלאומי ו-וואלה. בשני הפרויקטים, אותם הוביל אילן ישועה, הושקעו מיליוני שקלים.

כפי שנחשף ב"גלובס", במקביל להחלטה למכור את וואלה שונה הפוקוס, ולפני כשנה החל להתבצע באתר הליך התייעלות שקט שכלל פיטורי עובדים, חלק לא מבוטל מהם באגפי התוכן. הפיטורים השקטים הפכו בהמשך לגלויים יותר במטרה לשפר את השורה התחתונה של דוחות החברה. בהמשך הגיעו הפיטורים גם לסוכנות הדאטה BYOO, שבעבר נחשבה לזרוע פעילות אסטרטגית. כתוצאה מתוכניות ההתייעלות הגיעה וואלה למצב בו היא "נושאת" את עצמה ולא דורשת כרגע השקעות נוספות מקבוצת בזק.

על-פי ההערכות, ייתכן כי דווקא האיזון אליו הגיע וואלה הוא שגורם לבזק שלא להוריד את המחיר שהיא דורשת עבור האתר, אך לכל ברור כי מדובר באיזון מתעתע: ללא השקעות בשיווק ובתוכן וללא אופק ברור יאבד האתר בהדרגה את הנכס הגדול שלו - הטראפיק (תנועת הגולשים). דרישות התוכן משתנות כל העת והופכות למתוחכמות יותר, ואם בזק בוחרת שלא למכור, היא תיאלץ בסופו של דבר להשקיע כסף בפעילות האתר ולקדם אותו לשלב הבא.

ממול, גם רשת 13 תצטרך לקבל בהקדם החלטה - אם ההשקעה בוואלה גבוהה מדי עבורה, היא תיאלץ למצוא תשובה אחרת לנחיתות הדיגיטלית שלה, לא מן הנמנע על-ידי הקמת פלטפורמה באופן עצמאי. כך או כך, המשא-ומתן התקוע מעמיד את שני הצדדים שלו בצומת הכרעה חדש.