איסלנד | פיצ'ר

החופשה שאהבתי: ארץ הקרח והאש וממלכת הפיורדים של הויקינגים

חופי הזהב של קייפ ורדה, הקרחונים והרי געש של איסלנד, משקה הצ'צ'ה של גיאורגיה • קונסולים של כבוד מספרים על הטיולים המומלצים שלהם במדינות בהן הם מוצבים

נורבגיה / צילום: Shutterstock
נורבגיה / צילום: Shutterstock

קונסולים של כבוד מספרים על הטיולים המומלצים שלהם במדינות בהן הם מוצבים:

קייפ ורדה | ד"ר ישראל פלג

עשרות איים. "בכל פעם שביקרתי בקייפ ורדה - התאהבתי והוקסמתי מעשרת אייה, שבכולם ניחנו התושבים בשמחת חיים וברוגע ופשטות ששמורים למקומות של ים, רוח וחופי זהב.
"בפראיה, בירת האי סנטיאגו, נמצא מועדון קינטאל-דה-מוסיקה, צירוף נפלא של מוזיקה ואוכל מקומי. נגינות המורנה ושירי הלב, כמו גם מוזיקת הקולדירה, מערסלים אותך אפילו בצאתך להרים הסמוכים, בואך סנטה קטרינה. נהניתי מארוחה בטעמים מקומיים ומביצוע מופלא של השיר 'סודאד', שמאז מתנגן בי. זוהי מילה, שמשמעותה געגוע עם עומק מיוחד, המשלב את הפרט והמדינה. המקבילה הכי קרובה לכך בעברית היא כמיהה למולדת המשלבת עצב ותקווה יחד.

ים בצבע טורקיז. "בואה ויסטה הוא אי חופי הזהב. החול מגיע עם רוחות הסהל (מהסהרה) ופוגש ים בצבע טורקיז - צירוף מרהיב ומרגיע. לצדו האי סאל, ולחופיהם אניות טרופות (שהיו בדרכן עם עבדים מאפריקה לאמריקה), המשמשות אטרקציה לצוללנים. רוחות האוקיינוס האטלנטי המנשבות כאן הופכות את המקום לגן עדן לחובבי גלישה.
"ביקור באי פוגו משאיר אותך פעור פה מול לועו של הר געש הניצב במרכזו, מסביבו כרמים ומטעי קפה".

כלכלה. "עשרת האיים, המאכלסים כ-500 אלף תושבים, מארחים מדי שנה כ-700 אלף תיירים. הדיג הוא ענף חשוב, לצד חקלאות כפרית המפרנסת את המקומיים. הטונה האדומה היא ממטעמי המקום".

איסלנד / צילום: אלבום פרטי
 איסלנד / צילום: אלבום פרטי

איסלנד | אורלי נשיץ

"איסלנד היא ארץ הקרח והאש. ארץ שורשית ובתולית שמוצאה מליבת כדור הארץ, ושהבליחה מבין גלי הים הקרים. יש בה אנשים נעימים, חייכנים, דייגים.

"חלק מתרבות הפולקלור היא האמונה העתיקה באגדות עם ושדונים. חובבי התרבות, המכירים את יצירותיו של קיארוול עם החיבור לשכבות הסלע, ההרים והשדונים, לא יחדלו לחפש את כל אלו בכל פינה, לאורך כל הטיול באי.

כלבי ים ולווייתנים. "התחושה שאיסלנד מעניקה לתייר היא של אדמת בראשית, של התחברות עילאית למציאות שלנו על כדור הארץ. טיול כאן הוא הרפתקני למדי - בג’יפ 4X4 לאורך שבילי העפר דרך קרחונים והרי געש, או דרך הרגליים. תוכלו לפגוש ציפורים ייחודיות וכלבי ים, וגם לווייתנים.

"כדאי לבקר במפל הזהב הגדול, מקום החיבור בין הלוח הטקטוני של אירופה לזה של אמריקה. תוכלו לעמוד שם על אדמה יצוקה, ולפרוש ידיים לצדדים, בידיעה שהגבעה מצדכם האחד הינה אירופה, והגבעה הסמוכה היא אמריקה.

"איסלנד היא גם ארץ הזוהר הצפוני. אם תצליחו להגיע אליה בחודשי החורף הקרים, תזכו למראות מרתקים של צבעים מרהיבים החולפים מעל שמי המדינה.

מי גופרית. "אחד הדברים המעניינים באיסלנד זה שהיא עשירה במשאבים גיאותרמיים - אין צורך לחמם בה את המים, מאחר ואדמת האי הבתולית חמה ממשאבי כדור הארץ, הגופרית והלבה. אומרים שבימיה הראשונים היו אופים לחמים על ידי הטמנת העיסה באדמה החמה, אשר שימשה כתנור. היום היא משופעת בבריכות מהבילות שבהן אפשר להשתכשך בהנאה בלב אזור שרוע בקרח ובקור.

נהיגה על הקרח. "באחת הפעמים נסענו ברכב 4X4 בעל גלגלים ענקיים אל אחד הקרחונים של המדינה. המשכנו בנסיעה עוד ועוד אל תוך הקרח הלבן, ואז הגענו, לבשנו סרבלים חמים ונעלנו נעלי הרים, עלינו על אופנועי קרח, ונהגנו על הקרח הקפוא. זו הייתה חוויה מרגשת וממריצה, וצהלות התיירים ועיניהם הבורקות חרוטות בזיכרוני.
"אגב, בשל האפלוליות בחודשי החורף, בתיה של עיר הבירה, רייקיאוויק, מנוקדים בצבעים, ואין בית הדומה למשנהו - אדום, כחול וירוק משמחים את לב התושבים".

גיאורגיה / צילום: שאטרסטוק
 גיאורגיה / צילום: שאטרסטוק

גיאורגיה | מני בניש

"גיאורגיה היא מדינה יפהפייה, שופעת נופים הרריים, עמקים ירוקים, נהרות וחופים. היא מלאה בכפרים קטנים לצד ערים תוססות, שמהוות מוקד עלייה לרגל לאוהבי אורבניות.
טביליסי. "טביליסי הבירה מציעה חוויה שונה בתכלית משאר המדינה. כיף ללכת לאיבוד בסטמאות העיר העתיקה, יש בה שווקים צבעוניים ומפתים, ומדרחוב שופע מסעדות ומקומות בילוי.

"תופתעו לגלות כי את ‘הבאנו שלום עליכם’ המפורסם שרים כמעט בכל מסעדה ובחתונות, גם ללא זיקה יהודית. שמחת החיים של הגיאורגים, הפולקלור בכל פינה והיין או הצ’צה המקומיים, ישמחו גם את האדישים שבינינו.

אגם לופוטה. "הנסיעה הזכורה לי ביותר היא זו לאגם לופוטה בקאחטי. יצאנו לאתר נופש בשם LOPOTA RESORT. הדרך לשם מרהיבה ושזורה באינסוף כרמים ומטעים יפהפיים. אתר הנופש שנגלה לעינינו היה בדמותו של אגם לא גדול, שכולו חלק מגן העדן הזה. לצערי, איני זוכר את גיאורגיה מילדותי, אך זה היה מהנה לראות את הבנות שלי נהנות בארץ מולדתי מהחברה, הנופים והמאכלים הנפלאים, שעד אז הכירו רק מבית הוריי.
'הגן הגדול'. "אזור קחטי מצטיין בסיפורים היסטוריים ובכרמים ויקבים מפורסמים (גיאורגיה ייצאה בשנת 2018 בלבד, כ-180 מיליון בקבוקי יין, רובם מקחטי). המקום כונה על ידי הסופר אלכסנדר דיומא 'הגן הגדול', ואכן התחושה היא של גן עדן. אזור האגם מתאים לשיט בסירות קטנות, מסביבו מסלולי אופניים, מספר בריכות גדולות וספא, וגם מסעדות וברים. הילדים התלהבו מחוות הסוסים שבמתחם ובילו בה שעות, ואנחנו נהנינו מהיין, האוכל הנפלא והחברה, מחוץ להמולת העיר ועם אינטימיות כמו שרק מקום עם נוף ואווירה כזו יכולים ליצור".

כלכלה. "בשנת 2017 צמחה כלכלת גיאורגיה ב-5.1%, בין הצמיחות הגבוהות בעולם. הכלכלה חיה בעיקר על יצוא חקלאי, הכנסות מצינור הגז שעובר מאזרבייג’ן לאירופה ותיירות מתפתחת, שהגיעה ב-2018 ליותר מ-8 מיליון תיירים".

נורבגיה / צילום: שאטרסטוק
 נורבגיה / צילום: שאטרסטוק

נורבגיה | אורני איזקסון

הפיורדים. "הרבה מקומות בעולם מזמנים נופים נהדרים, אבל מי שבוחר לטייל בנורבגיה חש שהגיע למקום קסום שנראה כגלויה. נורבגיה משלבת תרבות ונופים ונחשבת לאחד המקומות היפים בעולם בזכות הטבע משופע המים שלה. היא מציעה מסלולים רבים של שכרון נופים, ובביקורי בה הגעתי לפיורדים רבים.

"אם אתם מבקרים בה, שלבו את המוזיקה של המלחין הנורווגי הלאומי גריג ברקע: קטע הפתיחה של הקונצ’רטו שלו לפסנתר או ליצירה המפורסמת 'פרגינט'. חיבור זה יצר אצלי בשיט בפיורדים התרגשות עד כדי דמעות - ההתאמה בין הנוף והצלילים הייתה מדהימה.
אוסלו. "אוסלו משופעת במרכזי האמנות והתרבות הלאומית, מוזיאונים, תיאטרון, בית אופרה, אולם קונצרטים והמון מסעדות, כך שחובה לשהות בה יום אחד לפחות. מאוסלו יוצאים לכיוון ברגן, העיר השנייה במרכזיותה במדינה ונקודת מוצא לטיולים מרהיבים באזור הפיורדים.

הפלגה. "כדאי לעלות על הספינה המפליגה לפיורד הארוך במדינה - סוגנה פיורד. שעות רגועות ומרהיבות צפויות עם הפסקה לסיור בכפר הציורי פלאם. משם יוצאת רכבת קטנה למסע לכפר נוסף, מירדל, שנמצא בגובה של קרוב ל-1,000 מטר מעל הפיורד. בגלל הפרשי הגובה, הנוף מהרכבת וממירדל הוא בלתי נשכח. באמצע הדרך עוצרת הרכבת ממש מתחת למפל המים הגבוה בנורבגיה, והנוסעים מוזמנים לצאת ולספוג רסיסי מים".
כלכלה. "נורבגיה היא יצואנית הגז הטבעי מס’ 2 בעולם, ומספקת גם כמויות גדולות של נפט למערב אירופה וצפון אמריקה. סביב ענף האנרגיה הוקמה תעשייה גדולה של ציוד לחיפוש, הפקה ושינוע של נפט וגז.

"כיוון שאוכלוסיית המדינה מונה קצת פחות מ-5 מיליון תושבים, הצטברו באוצר הנורווגי רווחים של כטריליון דולר, המושקעים בקרן הלאומית-ממשלתית הגדולה בעולם".

סן מרינו / צילום: שאטרסטוק
 סן מרינו / צילום: שאטרסטוק

סן מרינו | מיכל סרודיו אילן

"סן מרינו היא מדינה קטנה ורגועה, אבל אף פעם לא משעמם בה. זוהי פנינה סודית אירופית, מהקטנות בעולם, הנחשבת קסומה ומסתורית.

קפיצה אל העבר. "הקסם של סן מרינו מתחיל בשקט מופתי, מעין קפיצה אל העבר. היא חבויה בתוך איטליה על ראשו של הר, מוקפת בנופים הרריים של הרי האפנינים, ללא גישה לים האדריאטי הסמוך. בבואכם לרפובליקה, שהוקמה בשנת 301 לספירה, מהעתיקות בעולם, תחוו מכל עבר את הטירות והמבצרים הפרוסים בה.

טיולי תצפית. "נעים לטייל ברחובות העתיקים בערים ולבדוק את המסעדות והחנויות הססגוניות. מומלץ לשכור רכב, היות ואין תחבורה חליפית, ולשלב טיולי תצפית על הרי האפנינים. הטעמים והניחוחות הם איטלקיים במקור, אבל הטמפרמנט האיטלקי התוסס מוחלף בשקט ורוגע.

הצריחים. "מבט אחד בשלושת הצריחים המפורסמים של סן מרינו משרה את אותה הנינוחות שחש השומע סיפור מעשה מעידן ימי הביניים, ואת אותה הסקרנות שבמשחק נסיכות ואבירים. כשהגעתי אליה לראשונה ונגלו לנגד עיניי הצריחים העתיקים, נזכרתי בסבא ובאבא שלי, שהיו גם הם קונסולי כבוד של סן מרינו. בשבריר שנייה חזרתי אחורה, מפליגה בזיכרונות על בית סבא, שהיה שומר את הבולים המיוחדים המונפקים רק בסן מרינו, ונותן אותם, לאחר חילוץ מדבק המעטפה וייבוש, לילדים.

"בסן מרינו מוזיאונים רבים, החל ממוזיאון כלי נשק ועד למוזיאון לתרבות וחקלאות. תוכלו לבקר גם במוזיאון למוזרויות, המציג אוסף של חפצים מוזרים וגם במוזיאון הערפדים.
"אגב, כדי למנוע שחיתות שלטונית, בכל חצי שנה נבחרים בסן מרינו שני מושלים שנקראים 'קפיטנירגנטי', והם משמשים כראשי הממשלה".

כלכלה. "בעבר התפרנסו אנשי האי בעיקר מהשקעות, בנקאות ותיירות. רוב התושבים עובדים במשרדי ממשלה ובשירותים".