הונגריה: מחאה נגד שלטי חוצות "הומואיים" של קוקה-קולה

שלטי חוצות של קוקה-קולה המציגים גם בני זוג חד-מיניים התקבלו בגל של בוז ושנאה בהונגריה, גם ע"י אתרי חדשות התומכים במפלגת השלטון • חברת קוקה-קולה סירבה לחזור בה מהקמפיין

מתוך קמפיין קוקה-קולה / צילום: צילום מסך מפייסבוק
מתוך קמפיין קוקה-קולה / צילום: צילום מסך מפייסבוק

שלטי חוצות של קוקה-קולה, שמציגים גם בני זוג חד-מיניים, התקבלו בגל של בוז ושנאה בהונגריה, על רקע ההומופוביה המסורתית שממשלות הימין במזרח אירופה מהאיחוד האירופי מנצלות לטובתן. התמונה מציגה בני זוג לוגמים קולה, עם ההשטאג #loveislove, לקראת פסטיבל סיגט הפופולרי שנושא השנה את הכותרת "מהפכת האהבה".

אתרי חדשות שמקורבים למפלגת השלטון ההונגרית פידש, כולל האתרים PestiSracok ו-888.hu, תקפו את הקמפיין של קוקה-קולה בטענה כי הוא מקדם אהבה חד-מינית על פני הטרוסקסואליות. חבר פרלמנט מפידש, אישטבן בולדוג, קרא בפוסט בפייסבוק להחרים את מוצרי קוקה-קולה; וארגון אחר, הפועל נגד הפלות, אסף כ-25,000 חתימות בעצומה מקוונת להסרת שלטי החוצות הללו. 

מתוך קמפיין קוקה קולה / צילום: צילום מסך מפייסבוק
 מתוך קמפיין קוקה קולה / צילום: צילום מסך מפייסבוק

הקבינט של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מקדם את מה שהוא מכנה "ערכים לא ליברליים", שמתמקדים במודל המשפחה המסורתי, זאת בנימוק שיש צורך לעודד את הילודה בחברה של דמוגרפיה מתכווצת. יצוין כי הרשויות בהונגריה אוסרות על נישואים חד-מיניים או על אימוץ ילדים על-ידי זוגות כאלה.

לסלו קובר, היו"ר הבוטה של הפרלמנט ההונגרי, הרחיק לכת עד כדי אמירה בפורום בחירות במאי השנה, לפיה "בני זוג הומוסקסואליים 'הגונים' צריכים לנסות 'להסתגל לעולם' ולחדול לראות את עצמם כשווים ליתר החברה", כך לפי אתר חדשות מקומי.

חברת קוקה-קולה סירבה לחזור בה מהקמפיין שלה והצביעה על ערכי השוויון והפלורליזם של החברה. "שלטי החוצות אכן מנסים לשדר מסר", מסרה החברה בתגובה. "האמונה שלנו היא שלכל אחד יש זכות לאהבה, ושרגש האהבה משותף לכולם".

מפלגת פידש ובעלות בריתה משתמשות לעתים בניסוחים הומופוביים, אך הרשויות בהונגריה נחשבות לסובלניות יחסית למדינות אחרות באזור, בייחוד פולין.

מנהיג ממפלגת השלטון הפולנית ירוסלב קצ'ינסקי, בעל ברית קרוב של אורבן, כינה את קידום זכויות הגאים "סכנה חמורה" למשפחות הפולניות. פקידים פולנים הורו לתביעה לחקור את איקאה השבדית, אחרי ששלוחה פולנית שלה פיטרה אדם שהפריע לאירוע גאווה שקיימה החברה.