נאסרה הכניסה להר הבית; פצועים במהומות בין המשטרה למתפללים מוסלמים

במשטרה החליטו שלא להתיר עליית יהודים להר הבית בתשעה באב בשל חג הקורבן המוסלמי • עשרות אלפי מוסלמים הגיעו למסגד אל-אקצא, ועימותים פרצו עם המשטרה שהחליטה לסגור את השערים למתחם • בימין תקפו: "רוח גבית לטרור" • גורמים מדיניים: "לא ניתנה הנחיה מרה"מ"

הר הבית / צילום: רויטרס
הר הבית / צילום: רויטרס

המשטרה החליטה היום (א') שלא להתיר כניסת יהודים להר הבית בתשעה באב זאת, בתום הערכת מצב שהתקיימה בראשות מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד. עם זאת, עשרות מתפללים יהודים ממתינים בשער המוגרבים על מנת להיכנס למקום. במקביל, הפלסטינים מדווחים על עימותים בין המשטרה למתפללים מוסלמים בהר הבית כשמוקדם יותר עשרות אלפי מוסלמים ערכו במקום תפילה המונית לרגל חג הקורבן, המתקיים במקביל.

גורמים מדיניים הבהירו כי "הכניסה להר הבית נקבעת על פי הערכות מצב של המשטרה. בשום שלב לא ניתנה הנחיה של ראש הממשלה לסגור את הכניסה להר הבית".

בכלי תקשורת פלסטיניים דווח על פצועים פלסטיניים במסגד אל-אקצא ועל כוחות שמכתרים את המתפללים. השייח' עכרמה צברי אמר לרשת "אל-מיאדין" כי "מה שמתרחש מעיד על כך שנתניהו נענה לדרישות היהודים הקיצונים מטעמי בחירות".

מהמשטרה נמסר כי "החל משעות הבוקר המוקדמות עשרות אלפי מתפללים פוקדים את הר הבית. בשעה האחרונה, התקיימה הערכת מצב מיוחדת בראשות מפקד מחוז ירושלים ובסיומה הוחלט כי לאור כמות המתפללים ופוטנציאל החיכוך הגבוה לא יתאפשרו בשלב זה ביקורים בהר הבית". עוד נמסר כי "משטרת ישראל ערוכה באזור כבר מליל אמש ובמהלך הבוקר הזה עם מאות שוטרים ולוחמי מג"ב הפרוסים במגוון משימות, הכל במטרה לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם ובטחונם של המתפללים והמבקרים באזור".

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה אמר כי "אנו עוקבים אחר הצעדים הישראלים באל-אקצא ודיכוי המתפללים והמוראביטון והקריאות החוזרות ונשנות לפרוץ אליו בייחוד בעיד אל-אדחא. הדבר מהווה הפרה ופגיעה בזכויות ורגשות מיליוני מסלמים ברחבי העולם בימים מבורכים אלו". הוא קרא "לוותר על אשליות ההסדר ושיתוף הפעולה הבטחוני והצורך בביטול ההכרה בכיבוש באמצעות תיקון המצפן, הפסקת כל צורות הנורמליזציה והחייאת ההתנגדות".

בימין תוקפים: "בושה וחרפה"

בקרב הממתינים היהודים זעמו על ההחלטה. "אין שום הודעה של המשטרה ולא הייתה הודעה", אמר מתפלל שמתתין בשער המוגרבים משעות הבוקר המוקדמות. "הם מזלזלים באדם הפשוט ובגישה שלנו למקום הכי קדוש". מנגד, בקרב מתפללים מוסלמים בהר עצמו נשמעו קריאות שמחה בתגובה להחלטה.

אמונה, שהגיעה מאזור מטה בנימין עם חברותיה לשער המוגרבים גם כן התאכזבה מהחלטת המשטרה. "באנו כי קיווינו שיפתחו את ההר, שהמשטרה תאפשר ליהודים, במיוחד בתשעה באב. ולצערנו זה לא קורה וגם לא נראה באופק. וזה עצוב לנו. דווקא בתשעה באב. רואה את הכמות של האנשים שבאים ורוצים לעלות. הלוואי שראש הממשלה והמשטרה יבינו, אם היו רוצים זה היה אפשרי לאזן את כמות המוסלמים שעולים ולתת ליהודים להיכנס. בעיקר ביום של חורבן הבית. שלא לדבר על האפליה שיש בזה לפחות ביום החשוב הזה. אנחנו עדיין כאן ומקווים שיפתחו. חשבנו שאולי יהיה כמו ביום ירושלים שבסוף נתנו".

גם בימין מתחו ביקורת על ההחלטה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר כי "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום", הוא צייץ בטוויטר. "ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאבדן ההרתעה גם ביתר הגזרות. כך גם סגירת מערת המכפלה היום בשל יום אידם. "על הר ציון ששמם שועלים הילכו בו".

מפלגת הימין המאוחד קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו לשנות את ההחלטה. "חרפה לאומית, קוראים לראש הממשלה לשנות את החלטתו. החלטת נתניהו לסגור את הר הבית היא חרפה לאומית. ההר הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי. אנו קוראים לראש הממשלה: תשנה את החלטתך. תפתח את הר הבית ליהודים".

עו"ד איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) הוסיף כי "הכניעה וההתקפלות בהר הבית רק נותנת רוח גבית לטרור. משטרה שמאפשרת תליית שלטי הסתה, נכנעת לאיומים ומנהיגה מדיניות אפרטהייד ואוסרת על יהודים לעלות להר ולהתפלל רק בגלל שהם יהודים צריכה לעבור שינוי מהותי. זה מה שקורה כשהשרים שלנו הופכים להיות צייצני טוויטר במקום להשפיע לשנות. תפקידו של השר לביטחון פנים לתת הוראות למשטרה ולא להפך. דווקא ביום שבו עם ישראל מציין חורבן הממשלה נכנעת בהר הבית. מי ששולט בהר הבית ישלוט בארץ ישראל כולה".

עם זאת יש מי שברכו על ההחלטה. הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף אמר כי "עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה, ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב בו אנו מייחלים לבניין ירושלים".

אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים, מסר בתגובה: "החפיפה בין שני ימי המועד יצרה מצב שבו ראש הממשלה נאלץ לקבל החלטה. נתניהו קיבל את ההחלטה הנכונה אולם כדרכו הוא עשה זאת ברגע האחרון ותוך הסתתרות מאוחרי "המלצות המשטרה". חבל שנתניהו לא ניצל את ההזדמנות על מנת לבטא הכרה וקבלה של זכותם של מוסלמים לציין את עוד אלאדחא בהר הבית/חראם אשריף ללא הפרעה ולהסביר לציבור היהודי שישראל מחויבת לשמירה על הסטטוס קוו בהר.

קריאת מועצת הווקף והסדרי התנועה

מועצת הווקף קראה מוקדם יותר למוסלמים להגיע לתפילה המונית שהתקיימה בהר הבית. כמו כן, המועצה הודיעה על סגירת המסגדים האחרים בירושלים. נסגור את שערי המסגדים שלנו ונפתח את שערי אל-אקצא שלנו. תושבי ירושלים יעמדו בלב אחד כאיש אחד נגד קביעת עובדות או חלוקה מקומית או זמנית של המסגד", נכתב בהודעת המועצה האסלאמית העליונה ומועצת הווקף, לפי דיווחים פלסטיניים.

במשטרה ציינו מוקדם יותר כי הם נערכים בכוחות מתוגברים סביב העיר העתיקה, בשל הצפי להגעת המונים לאירועי תשעה באב. כמו כן, יחולו שינויים בהסדרי התנועה. החל משעות הבוקר, תיחסם העיר העתיקה לכניסת כלי רכב פרטיים למעט תושבי המקום. הכניסה לרחוב סולטן סולימאן תחסם לכניסת כלי רכב החל מהשעה 17:00 וצפויה להיפתח בשעות הלילה עם סיום פיזור המתפללים. הציבור מתבקש להימנע מלהגיע לאזור העיר העתיקה.

גם ביום ירושלים האחרון נבחנה האפשרות למנוע עליית יהודים משום שחל בתום ימי הרמדאן, אז מגיעים מוסלמים רבים להתפלל במקום. אולם, אחרי הערכת מצב, אפשרה המשטרה כניסה באופן מוגבל. בשעות הבוקר המוקדמות נרשמו עימותים בין מתפללים לכוחות הביטחון, אולם לאחר מכן הדפו הכוחות את המתפללים המתפרעים לתוך המסגד ועליית היהודים עברה בשקט.