סכסוך על פרויקט בנייה בת"א: בנייני העיר הלבנה מבקשת להתנתק משותפות בנכס עם נכסים ובניין

החברה הגישה תביעת פירוק שיתוף נגד נכסים ובניין, שמחזיקה עמה בניין משרדים ישן ברחוב פינסקר פינת אלנבי בת"א • הנימוק: החברות לא מצליחות להגיע להסכמות בנוגע למימוש הנכס • נכסים ובניין: "נגיב בבית המשפט"

תביעה לפירוק שיתוף בבניין ברחוב אלנבי פינת פינסקר בתל-אביב הוגשה באחרונה נגד קבוצת נכסים ובניין מקבוצת אי.די.בי שבשליטת אדוארדו אלשטיין. התביעה הוגשה לבית משפט השלום בתל-אביב על-ידי חברת בנייני העיר הלבנה, שותפתה של נכסים ובניין בנכס, באמצעות עו"ד שמואל שוב.

בתביעה מבקשת בנייני העיר הלבנה מבית המשפט להורות על פירוק השותפות בבניין בדרך של מינוי כונס נכסים ומכירת הזכויות למי מבעלי השותפות שיציע את ההצעה הגבוהה ביותר באמצעות התמחרות פנימית; או בדרך של מכירה פומבית של הנכס כולו לכל המרבה במחיר, בכפוף לזכות סירוב שתינתן לצדדים.

מדובר בבניין משרדים בגובה חמש קומות שנבנה בשנת 1948 ברחוב פינסקר 2 פינת אלנבי 27 בתל-אביב, הממוקם מול המגרש שבו שכן בעבר קולנוע מוגרבי, ובסמוך לתחנה מתוכננת של הקו הסגול של הרכבת הקלה. הבניין כולל שטח בנוי של 4,338 מ"ר על מגרש בשטח של קצת יותר מדונם ומאוכלס על-ידי דיירים מוגנים ושוכרים. הבניין אף מוגדר לשימור ללא מגבלות מחמירות. לטענת בנייני העיר הלבנה, לפי התוכניות התקפות, הבניין יכול לשמש גם למגורים, לרבות תוספת בנייה על גג הבניין.

בהתאם לבקשות שהוגשו, בספטמבר 2017 החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב לאשר בתנאים את שיפוץ הבניין ולבצע בו שימוש חורג ממשרדים ומסחר - למגורים ומסחר לצמיתות בבניין. על רקע זה, רכשה בנייני העיר הלבנה בדצמבר 2018 את זכויותיהם של בעלים פרטיים, שהחזיקו ב-36.6% מהזכויות בבניין. יתר הזכיות בבניין מוחזקות על-ידי נכסים ובניין, שאף הגישה בקשה להיתר בנייה לשימור וחיזוק הבניין והקמת 44 דירות מגורים בו מעל קומת מסחר.

בהתאם לחוות-דעת של השמאי שלומי מערבי אשר צורפה לכתב התביעה, הבקשה אושרה בתנאים על-ידי הוועדה המקומית, אך טרם הונפק בגינה היתר בנייה. מערבי מעריך כי מימוש התוכנית יהווה תוספת שווי משמעותית לבניין, ולפי הערכות שווי הבניין לאחר מימוש התוכנית יגיע ל-70 מיליון שקל, זאת לעומת שווי של כ-48 מיליון שקל בשימושו כמשרדים - קרי פער של 22 מיליון שקל המשקף עליית שווי של 45%.

"מימושו המיטבי של המקרקעין דורש ניהול מורכב ומתמשך", צוין בכתב התביעה, "התובעים אינם חפצים בשיתוף ובפרט לאור היעדר יחסי שיתוף בין הצדדים, כך שלדעתם אין כל מקום לפיתוח ובניית פרויקט זה יחדיו. יש לציין כי ההסתכלות ודרך הפעולה היא שונה, ולכן ברצון התובעים להפריד שיתוף. אי-פירוק השיתוף גורם להפסד ניכר ומתמשך הנגרם בכל יום שחולף הן להיעדר פינוי הדיירים והן להעדר קידום מימוש פוטנציאל הבנייה".

עוד טוענת בנייני העיר הלבנה בתביעה כי כל ניסיונותיה להגיע להבנות עם נכסים ובניין, לרבות משא-ומתן כספי לרכישת חלקה, לא נשאו תוצאות. "לאור זאת ולשם מיצוי הפוטנציאל הגלום בנכס, התובעים מבקשים לבצע פירוק שיתוף בנכס, כפי שראוי ורצוי לעשות".

מקבוצת נכסים ובניין נמסר כי "החברה קיבלה לאחרונה את כתב התביעה, והיא בוחנת באמצעות יועציה המשפטיים את האמור בו. את תגובתה היא תיתן בבית המשפט".