מה באמת אומרים המספרים על התאבדות של אבות גרושים? | המשרוקית

האם גרושים מתאבדים יותר כי "הפמיניזם הקיצוני" מנתק אותם מהילדים? • כך טוען משה פייגלין • אבל האם באמת שיעור ההתאבדות מושפע מקיומם של ילדים? • ציון: חצי נכון • הנה הסטטיסטיקה

משה פייגלין / צילום: איל יצהר, גלובס
משה פייגלין / צילום: איל יצהר, גלובס

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין, זכה לרגע של נחת בראיון בקשת 12. "אתם דואגים להורים גרושים, יותר נכון לאבות גרושים, שנקלעים למצוקות מטורפות", שיבח אותו אייל ברקוביץ', בעצמו אב גרוש לשלושה. "אבות מתאבדים". פייגלין אישר: "מה זה מתאבדים? זו האוכלוסייה המתאבדת ביותר בישראל". לדבריו, הנושא מושתק "בגלל אג'נדות פמיניסטיות קיצוניות שהשתלטו על כל המערכת".

פייגלין העלה את הטענה הזו עוד בקמפיין הקודם. בפברואר הוא ליווה בקביעה דומה סרטון שבו אדם שהמוצג כ"אב המנותק מבנו" דיבר על אבות הנקרעים מילדיהם בשם "המפעל הממסדי-פמיניסטי-רדיקלי האלים, הפועל כנגד גברים".

מה אומרת הסטטיסטיקה? דוח של משרד הבריאות מיולי 2018 מראה כי בישראל מתאבדים בכל שנה כ-300 עד 400 איש ואישה. כ-80% מהם גברים. שיעור המתאבדים עולה עם הגיל - מארבעה לכל 100 אלף אצל בני 24-15, עד יותר מ-11 אצל בני 75 ומעלה.

ממצא מובהק הוא ששיעור המתאבדים אצל גרושים גבוה הרבה יותר מאשר אצל רווקים ונשואים. ב-2015, אצל בני 44-25, גרושים התאבדו פי 7.1 יותר מנשואים. הפרשים ניכרים נרשמו גם ביחס לקבוצות אחרות.

אבל לא כל הגרושים הם אבות. בשנת 2017 נעזר מרכז המחקר של הכנסת בפילוח מיוחד של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי להשביע את סקרנותו של יהודה גליק מהליכוד - עוד ח"כ שמחה על "התעללות מערכתית" באבות גרושים. המסקנה: שיעור ההתאבדות לא מושפע מקיומם של ילדים. בשנים 2014-2010 התאבדו 301 גברים גרושים, כמחציתם אבות. אצל האבות היו 34.8 התאבדויות ל-100 אלף נפש, אצל חסרי הילדים - 36.6 התאבדויות.

בשורה התחתונה: דברי פייגלין חצי נכונים. גברים נוטים להתאבד פי כמה מנשים, וגברים גרושים - פי כמה מרווקים ומנשואים. עם זאת, אין הבדל סטטיסטי בשיעור ההתאבדות בין אבות גרושים ובין גרושים חסרי ילדים.

● תחקיר: יפתח בריל