הכירו ארבעה גאדג'טים שלוקחים את יכולות המצלמה לקצה

מצלמה בסגנון מודרני לבתים חכמים, מצלמת בטיחות לאופנוענים, צילום וידאו היקפי לאתרי עבודה ומצלמת אבטחה שלוקחת את טווחי המעקב לרמות חדשות

אם יש לכם הרגשה שעוקבים אחריכם גם כאשר אתם לא מבחינים במצלמה (או ברחפן) בסביבה, ייתכן בהחלט שאתם לא פרנואידים - תעשיית המצלמות ממשיכה להתרחב במהירות.

מצלמת מעקב מוסווית ומעוצבת

בתים "חכמים" רבים בעולם משלבים כיום מצלמות מעקב ואבטחה אלחוטיות פנימיות לצורך הגנה מפני פריצה, השגחה על בייביסיטרים וחיות בית ועוד. אולם נוכחותן של מצלמות כאלה עשויה להיות לא אסתטית, ולעתים גם מרתיעה.

הפתרון שמתחיל לצבור תאוצה כיום הוא שילובן של מצלמות בקרה ביתיות כחלק מקונספט העיצוב הכולל של הבית החכם ושל מערכות הבידור. דוגמה אחת היא המצלמה החדשה מדגם KX-HNC850 שהשיקה החודש חברת פנסוניק. מדובר במצלמות אשר מוצבות על עמוד דקיק, מתאפיינות בעיצוב מינימליסטי ונראות כמו פריט תאורה מודרני. הן גם מתפקדות כגופי תאורה רצפתיים מסוגננים עם תאורת LED ממוקדת, ואף ניתן להזמין אותן בגימור סאטן שחור או אפור.

אולם תכליתן העיקרית היא מעקב, ולשם כך מותקן בהן חיישן וידאו ברזולוציה של HD מלא עם עדשה רחבה שמכסה 140 מעלות, חיבור אלחוטי לרשת הביתית עם תאימות מלאה למצלמות אבטחה נוספות של החברה וחיבור להקלטת וידאו פיזית או בענן.

ניתן לצפות בצילום בזמן אמת באמצעות אפליקציה בטלפון. כמקובל במצלמות אבטחה מתקדמות, ניתן להגדיר לכל מצלמה "גבולות גזרה" לצורך צילום, הקלטה ושליחת התרעה במקרה של תנועה בתחום הכיסוי. למצלמה גיבוי של שמונה סוללות AA ביתיות למקרה של הפסקת חשמל. בנוסף, כמקובל כיום, יש גם מערך מיקרופונים פנימי וחיבור לתפעול באמצעות אלכסה, גוגל אסיסטנט ועוד. המחיר מתחיל בכ-250 דולר ליחידה.

הגנת וידאו היקפית לאופנוענים

מכוניות מצוידות כיום במצלמות בטיחות, שמכסות לעתים שדה ראייה של עד 360 מעלות מסביב לרכב. אבל אופנוענים לא נהנו מכך עד כה, ונאלצו להסב את תשומת ליבם מהנעשה מלפנים כדי לעקוב אחר הנעשה מאחור.

את הבעיה הזו אמורה לפתור מערכת AR ראשונה מסוגה של חברת WHYRE, שמיועדת להתקנה על קסדת אופנוענים שלמה. המערכת משלבת שתי מצלמות אלחוטיות ותצוגה עילית (HUD) קומפקטית, שמוצבת בשדה הראייה ההיקפי של הרוכב בצמוד למשקף של הקסדה. המצלמה האחורית מתאפיינת בזמן תגובה מהיר מאוד ומציגה בפני הרוכב את הנעשה מאחור בזמן אמת ותוך כדי תנועה - כמו למשל רכב שנמצא בשטח המת של שדה הראייה שלו.

בנוסף, מוצגים מידע ותפריטי שליטה על פונקציות שונות, לדוגמה אפליקציית ניווט אופליין שפועלת גם באזורים בהם אין קליטה סלולרית, שליטה במוזיקה, זיהוי שיחות נכנסות עם אפשרות לענות או לדחות את השיחה, שליטה במצלמה הקדמית לצורך התחלה והפסקה של צילום, לכידת תמונות סטילס ושיחות אינטרקום עם רוכבים אחרים בסביבה ועוד.

המערכת מחוברת אלחוטית באמצעות בלוטות' למתג שליטה שממוקם על הכידון ומאפשר לברור בין מצבי התצוגה השונים, ובו זמנית היא יכולה להתחבר גם להתקן הבלוטות' של הסמארטפון של הרוכב. החברה טוענת כי ההתקנה העצמית על קסדות תקניות פשוטה מאוד ומתבצעת באמצעות מעמד דביק. החברה השיקה את קמפיין המוצר באתר אינדיגוגו וכבר עברה את יעד הגיוס. המחיר למקדימים הוא כ-400 דולר והצפי להשקה מסחרית הוא פברואר 2020.

וידאו היקפי לאתרי עבודה

מכת התאונות באתרי עבודה אינה אופיינית רק לישראל, ואחד הפתרונות שמנסים למצוא לה כיום הוא צילום היקפי בזמן אמת ממצלמה שמוצבת באתרי עבודה.
דוגמה אחת היא מצלמת הדור החדש של חברת TruLook, שמיועדת לכסות בזמן אמת אתרי עבודה מורכבים. המצלמה ברזולוציה HD1080 מותקנת על נגרר קל משקל, וניצבת על עמוד טלסקופי בגובה של עד כשישה מטרים. היא מכסה 360 מעלות, מצוידת בזום אופטי של פי 30, וכוללת מערכת אינפרא-אדום לצילום לילה וזיהוי מקורות חום חריגים.

השליטה בה והעברת החומר המצולם מתבצעות באמצעות מודם סלולרי לרשתות דור רביעי. הייחוד בדור החדש הוא עצמאות אנרגטית: פאנל סולארי גדול מאפשר להציב את המצלמה באזורי עבודה מרוחקים - אשר אין בהם רשת חשמל או גנרטור זמין. מלבד מעקב אחר הבטיחות ניתן לחבר את זרם הוידאו לתוכנות ייעודיות לצורך מעקב אחר קצב התקדמות העבודה ועמידה בסטנדרטים. טרם פורסם מחיר.

מצלמה לזיהוי ממרחקים ארוכים

הדור החדש של מצלמות אבטחה, שיוצא כיום לשוק האזרחי, לוקח את טווחי המעקב לרמה חדשה. דוגמה אחת היא מצלמת המעקב הראשונה של קונצרן פוג'י-פילם היפני, SX800, שהושקה ביולי. המצלמה הקומפקטית נראית כמו מצלמות מעקב מסחריות מקובלות, אולם היא כוללת עדשה אופטית של פוג'ינון עם זום אופטי של פי 40 ואורך מוקד של עד 800 מילימטר - אחד הארוכים ביותר שקיים בשוק האזרחי, לטענת החברה. בשילוב עם זום דיגיטלי של עד פי 1.25, מספקת המצלמה אורך מוקד של 1,000 מילימטר.

אורך המוקד מקבל גיבוי ממערכת ייצוב אופטי ייחודית שנעזרת בג'יירו, פוקוס אוטומטי מהיר שפועל תוך 0.3 שנייה, ואלגוריתמים שמטרתם לסנן ולפצות על הפרעות אופייניות לצילום בטווחים ארוכים כגון אובך, ערפל וגלי חום.

כתוצאה מכך, יכולה המצלמה לזהות בבירור לוחית זיהוי של רכב ממרחק של כקילומטר, ולבצע זיהוי של שלטים נישאים ידנית ממרחק של עד כ-2.2 קילומטרים. המצלמה תומכת גם בצילום לילה ברמת רגישות גבוהה. מדובר במוצר אידיאלי למוסדות ומתקנים רגישים או לשכנים סקרנים מידי. המחיר טרם פורסם.