JP מורגן | בלעדי

מכון הבלוקצ'יין של משה חוגג איבד מנהל לטובת ג'יי פי מורגן

ד"ר יעקב מנדל פרש מניהול המכון, שהושק רשמית לפני כשלושה חודשים באוניברסיטת ת"א, ומונה לתפקיד ניהולי במרכז מצוינות הבלוקצ'יין של ג'יי פי מורגן בהרצליה • ד"ר ארי אחיעז מונה במקומו למנהל המכון, שהוקם בסיוע תרומה של 7 מיליון שקל מחוגג, בעלי בית"ר ירושלים ויו"ר קרן סינגולריטים

ד"ר יעקב מנדל (מימין), צ'ארלס הוסקינסון, גל לנדאו-יערי ומשה חוגג, באוניברסיטת תל אביב / צילום: ישראל הדרי
ד"ר יעקב מנדל (מימין), צ'ארלס הוסקינסון, גל לנדאו-יערי ומשה חוגג, באוניברסיטת תל אביב / צילום: ישראל הדרי

מכון חוגג לחקר יישומי הבלוקצ'יין באוניברסיטת תל אביב הושק בטקס חגיגי רק לפני כשלושה חודשים - וכבר מחליף מנהל: ל"גלובס" נודע כי ד"ר יעקב מנדל מונה לתפקיד ניהולי במרכז הפיתוח של בנק ההשקעות האמריקאי ג'יי פי מורגן צ'ייס בהרצליה - ופרש מניהול המכון. במקומו של מנדל מונה לתפקיד ד"ר ארי אחיעז, המתמחה במימון וחשבונאות בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.

החלפתו של מנהל בתוך פרק זמן כה קצר עשויה להעיד על מהמורות בתחילת דרכו של מכון הבלוקצ'יין. המכון הוקם באוקטובר 2018 בפקולטה לניהול שבבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב ביוזמתו של משה חוגג, יו"ר קרן ההון סיכון סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. חוגג, שתרם 7 מיליון שקל להקמת המכון הקרוי על שמו, לא הסתיר כי הוא תולה בו תקוות לקידום תעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים, שבה הוא הקים מיזמים והוביל השקעות גדולות בשנים האחרונות.

עוד קודם להשקה, פרסם המכון קול קורא לחוקרים בישראל ובעולם להגיש הצעות למחקר של יישומי בלוקצ'יין במגוון תחומים. בפברואר הכריז המכון על הסכם שיתוף פעולה לתמיכה במחקר בתחום, שנחתם עם סטארט-אפ הבלוקצ'יין הגרמני Santiment. לפני כחודשיים, כפי שפורסם ב"גלובס", הצטרפה אוניברסיטת תל אביב לרשת הבלוקצ'יין שהקימה החברה האמריקאית Algorand, בהובלתו של פרופ' סילביו מיקלי. רשתות המטבע הדיגיטלי שפותחו בשנים האחרונות, משתמשות ברובן בתשתיות בלוקצ'יין, המספקות להם מסד נתונים מבוזר, בהשראתה של רשת המטבע הדיגיטלי המובילה של הביטקוין.

ד"ר אחיעז, המנהל החדש של מכון חוגג, שימש בתפקידיו הקודמים בנקאי השקעות עבור גופים ישראלים וזרים בשנים 2011-2009, וקודם לכן ניהל מחלקת מחקר באחת מחברות הביטוח בארץ. סגן דקאן הפקולטה לניהול, פרופ' דן עמירם, מכהן כראש מכון חוגג, ומנהלת המחקר של המכון היא גל לנדאו-יערי, לשעבר מנכ"לית בפועל של הבורסה לניירות ערך בתל אביב. בתגובה ל"גלובס" מסר פרופ' עמירם: "אנו מברכים את ד"ר מנדל על תפקידו הבכיר, ומאחלים לו בהצלחה בדרכו החדשה. ד"ר אחיעז יחליפו ויכהן כמנהל המכון".

במענה לפניית "גלובס" בעניין תפקידו החדש של ד"ר מנדל, השיבו במרכז הפיתוח הישראלי של ג'יי פי מורגן כי הם "מנועים מלהגיב". עם זאת, מנדל עצמו עידכן בפרופיל הלינקדאין שלו כי במאי האחרון סיים את תפקידו כמנהל מכון הבלוקצ'יין של אוניברסיטת תל אביב והתחיל למלא תפקיד של ראש מרכז מצוינות הבלוקצ'יין של ג'יי פי מורגן בישראל.

מרכז הפיתוח הישראלי של ג'יי פי מורגן, הפועל בהרצליה מאז 2016, מנוהל בשנתיים האחרונות על ידי ד"ר יואב אינטרטור, לשעבר מנהל טכנולוגיות ראשי של בנק הפועלים. במאי 2018 הצטרף למרכז בהרצליה זיו גפני, לשעבר מנהל הפינטק של בנק הפועלים, ומאז הוא מנהל בו את תחום הפינטק.

כפי שפורסם ב"גלובס" בפברואר, בנק ג'יי פי מורגן נערך לקראת הנפקת המטבע הדיגיטלי שלו, JPM Coin. ביוני האחרון דווח ברשת "בלומברג" כי לקוחות עסקיים של הבנק התחילו להשתתף בניסוי שבו נעשה שימוש ב-JPM Coin. הבנק מעורב בכמה מיזמי בלוקצ'יין בשיתוף פעולה עם ארגונים מובילים בתחום, ובהם השותפות התאגידית של את'ריום, חברת Hyperledger של קרן לינוקס וכן ארגון IC3, שאותו מובילים חוקרים במכון טכניון-קורנל בניו יורק.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.