מארבעה ייצא אחד: מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל יכריעו בין התספורות שמציעים מאיר שמיר, גד זאבי, יעקב לוקסנבורג ולארי מייזל

יותר משלוש שנים לאחר שהחלו במגעים להסדר חוב שני, צפויים מחזיקי האג"ח להצביע השבוע על זהות הגורם שירכוש את אפריקה ישראל • ההצעות נוקבות בהיקף תמורה של כ-1.1 מיליארד שקל - כמחצית מחוב המתואם

לארי מייזל, יעקב לוקסנבורג, מאיר שמיר, גד זאבי / צילומים: רויטרס, איל יצהר, כדיה לוי, שלומי יוסף
לארי מייזל, יעקב לוקסנבורג, מאיר שמיר, גד זאבי / צילומים: רויטרס, איל יצהר, כדיה לוי, שלומי יוסף

יותר משלוש שנים לאחר שהחלו המגעים להסדר חוב שני בחברת אפריקה ישראל, ולאחר שחלק ניכר מנכסיה כבר נמכרו, התכנסו היום מחזיקי האג"ח לדון בארבע ההצעות שהוגשו לרכישת החברה במסגרת ההסדר.

המתמודדים על הרכישה - שכולם מציעים תמורות בהיקף של כמחצית מהחוב המתואם של אפריקה (העומד על כ-2.2 מיליארד שקל) הם: חברת מבטח שמיר של מאיר שמיר, חברת לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג (לוקסי), איש העסקים גד זאבי, וחברת הנדל"ן נתנאל שהגישה הצעה משותפת עם חברת קולרידג' של אנשי העסקים האמריקאים לארי מייזל ומייקל שטיינברג.

ההצבעה על ההצעות השונות, שתכריע את זהות הרוכש של אפריקה ישראל , מתוכננת ליום רביעי הקרוב, 21 באוגוסט, לאחר שבשבוע שעבר שיפרו ארבעת המתמודדים את הצעותיהם. עיקר פעילותה של אפריקה מרוכזת כיום בחברה הבת דניה סיבוס הפועלת בתחום התשתיות, ובחברה הנכדה אפריקה מגורים. 

ארבע ההצעות מוערכות על ידי היועץ הפיננסי של מחזיקי האג"ח (חברת Baker Tilly) בסכומים הנעים בין  1.12-1.15 מיליארד שקל, כאשר רק ההצעה של קולרידג' ונתנאל משאירה את מניות אפריקה ישראל למסחר בבורסה. ההצעה הגבוהה ביותר על פי חברת הייעוץ היא של זאבי, המוערכת בכ-1.15 מיליארד שקל, והנמוכה ביותר, בשווי של  1.12 מיליארד שקל, היא של קבוצת נתנאל-קולרידג'. עם זאת, לנוכח ההבדלים הקטנים בין ההצעות, יעמדו בפני מחזיקי האג"ח שיקולים נוספים כגון איתנותה של הרוכשת  והאפשרות להמשיך להחזיק במניות אפריקה ישראל (ודרכה בדניה סיבוס ובאפריקה מגורים) בשנים הקרובות.

בתוך כך, בעקבות גיבוש הסכמות בין אפריקה ישראל ורשות המסים, לגבי תשלום בסך כ-70 מיליון שקל עבור השנים 2013-2017, הגיעו אפריקה ונאמני האג"ח שלה לסיכום, במסגרת מתווה ביניים לקראת סיכום הסדר חוב כולל, לפיו יחולקו למחזיקי האג"ח (סדרות כו'-כח') כ-230 מיליון שקל מתוך קופת החברה. מתווה הביניים כפוף להסכמות של מחזיקי כל אחת משלוש סדרות האג"ח ולאישור ביהמ"ש המחוזי.

השוואת ההצעות השונות לרכישת אפריקה ישראל במיליוני שקלים
 השוואת ההצעות השונות לרכישת אפריקה ישראל במיליוני שקלים

תספורת של כ-50% על חוב של כ-2.2 מיליארד שקל 

קופת אפריקה ישראל מכילה כיום כ-356 מיליון שקל, סכום שצפוי לגדול בכ-182 מיליון שקל נוספים לאחר השלמת מכירת ההחזקה בחברות ההפעלה של כביש 6 וכבישים מרכזייים נוספים בישראל לידי קרן התשתיות  קיסטון.

אפריקה ישראל נמצאת במצב של חדלות פירעון זה כשלוש שנים. מאז היא הספיקה למכור את פעילויותיה ברוסיה ובמזרח אירופה, וכן את פעילויותיה בישראל בתחום הנכסים המניבים, המלונות וכבישי האגרה. בעקבות המכירות נותרה אפריקה עם פעילות הבנייה והתשתיות של החברה הבת דניה סיבוס, עם פעילות ייזום הדירות למגורים של החברה הנכדה אפריקה מגורים, וכן עם קרקעות באזור סביון.

כאמור, לאחר מכירת הנכסים, נותר לאפריקה ישראל חוב (כולל ריבית והצמדות) של כ-2.2 מיליארד שקל למחזיקי שלוש סדרות האג"ח שלה. על החוב המתואם צפויים מחזיקי האג"ח לספוג תספורת של כ-50%.