חברת הפארמה החיפאית שעקפה את טבע: נובוקיור מחיפה נסחרת לפי שווי של יותר מ-9 מיליארד דולר

בחודשים האחרונים מניית נובוקיור נמצאת בנסיקה, ולא על בסיס חלום בלבד - המערכת שלה מטפלת בחולי סרטן ומאריכה חיים, ויש לה קבלות על כך • המוצר המוביל של החברה הוא קסדת גירוי חשמלי, המיועדת להאטת התפתחות של סרטן מוח מסוג גליובלסטומה - מוצר שקיבל לפני כחודש שיפוי ביטוחי בארה"ב

בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר-סבא / צילום: סיון פרג'

לפעמים חלומות ביומד מתגשמים: חברת נובוקיור, שפיתחה מערכת לטיפול בסרטן באמצעות גירוי חשמלי, נסקה לאחרונה לשווי של 9.2 מיליארד דולר בנאסד"ק - יותר משוויה של ספינת הדגל לשעבר של הכלכלה הישראלית - טבע, ששווה כעת כ-7 מיליארד דולר בלבד.

נתון זה מעיד כמובן יותר על הצרות של טבע מאשר על הצלחותיה של נובוקיור, אבל אלה האחרונות בהחלט ייתכן כי משפיעות על המשוואה. בחודשים האחרונים מניית נובוקיור נמצאת בנסיקה, כשמתחילת 2019 היא עלתה ב-180%. השווי הזה כבר אינו מבוסס על חלום בלבד -  המערכת של נובוקיור מטפלת בחולי סרטן ומאריכה חיים, לעיתים בחודשים רבים, של חולים שעד כה לא היה להם כל טיפול. 30% מהחולים שטופלו במערכת מיד עם האבחון חיו 5 שנים אחרי תחילת הטיפול, וישנם חולים שממשיכים לחיות גם 12 ו-13 שנים עם המכשיר, אף שאובחנו בסרטן שנחשב לקטלני וחסר טיפול. 

נובוקיור נוסדה בישראל והמטה ומערך המו"פ שלה נמצאים גם היום בחיפה. מערך השיווק שלה יושב בארה"ב. היא מנוהלת על ידי הישראלי אסף דנציגר, והיו"ר הוא ביל דויל האמריקאי. ממציא הטכנולוגיה הוא פרופ' יורם פלטי מן הטכניון, שהמציא אותה אחרי שכבר פרש לגמלאות, על בסיס עבודת הדוקטורט שלו, שאותה תמיד קיווה לפתח יותר כשיהיה לו זמן לכך.

הזמן הגיע בשנת 2000, אז החל פלטי לעבוד על המוצר בגראז'. כדי להוכיח מעל לכל ספק שהמוצר עובד, הוא בחר להתחיל מהסרטן הכי קשה שיכול היה לחשוב עליו - סרטן המוח מסוג גליובלסטומה (GBM). מי שהשקיע במוצר כשפותח אז במרתף של פלטי היה יזם בסיומד השבדי, לנרט פרלהגן. השקעתו בהיקף של כמעט מיליון דולר כבר שווה מאות מיליוני דולרים.

גם הטכניון זכה להכנסה מנובוקיור משום שפלטי היה עובד של הטכניון כשהמציא חלק מהטכנולוגיה. הטכניון קיבל סך כולל של 7.5 מיליון דולר, מהם 2 מיליון דולר עד מועד ההנפקה, והיתרה לאחר שהחברה הגיעה להכנסות מצטברות של 250 מיליון דולר. מעבר לכך לא היו בחברה השקעות של גורמי הון סיכון ישראלים או משקיעים ישראלים פרטיים, אלא בעיקר משקיעים אמריקאים פרטיים מן העולם הרפואי. נובוקיור קיבלה השקעה גם מהחברו ת פייזר, ג'ונסון אנד ג'ונסון, מדטרוניק ובקטון דיקנסון. היא גייסה כ-350 מיליון דולר עד הנפקתה, ועוד כ-165 מיליון דולר בהנפקה בנאסד"ק. משתתפי ההנפקה הראשונית ב-2015 כבר מרווחים 320%.

מכרה ברבעון ב-86 מיליון ד', והגיעה לרווחיות תפעולית

הסיבות העיקריות לעליות החדות במניית נובוקיור בחודשים האחרונים הן תוצאות חזקות בדוחות והתקדמות משמעותית בניסויים - אישוש לכך שהטכנולוגיה הזו יכולה להיות רלוונטית למספר רב של סו גי סרטן. המוצר המוביל של החברה הוא קסדת גירוי חשמלי, המיועדת כאמור להאטת התפתחות של סרטן המוח מסוג גליובלסטומה. מוצר זה קיבל לפני כחודש שיפוי ביטוחי בארה"ב מהמבטח הממשלתי, מדיקר.

מכירות המוצר, עוד לפני אישור השיפוי, עמדו ברבעון השני של 2019 על 86 מיליון דולר, עם רווחיות גולמית של 76%. מדובר בגידול של 40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במחצית השנה עמדו ההכנסות על 160 מיליון דולר, גידול של 41%.

בדוחות הרבעון השני רשמה החברה לראשונה רווחיות תפעולית, בהיקף של 1.2 מיליון דולר. ההפסד הנקי היה גם הוא 1.2 מיליון דולר, ובמחצית הגיע ההפסד הנקי ל-13 מיליון דולר. תזרים המזומנים ברבעון השני היה חיובי - 9.1 מיליון דולר, ובקופת החברה היו בסופו 285 מיליון דולר.

החדשות שהן אולי המלהיבות ביותר עבור נובוקיור במבט קדימה, הן קבלת אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) למוצר של החברה לטיפול בסרטן ריאות שמקורו בשאיפת אסבסט (סרטן מסוג malignant pleural mesothelioma), וזאת בשילוב עם כימותרפיה. זהו המוצר הראשון של נובוקיור שמיועד לשימוש לא כקסדת ראש אלא כאפוד גוף. הוא תומך בטענה של החברה שהטכנולוגיה שלה יכולה להיות רלוונטית לטיפול במגוון סוגי סרטן. החברה עורכת בימים אלה לא פחות מ-4 ניסויי שלב III בטיפול בסוגי סרטן שונים: גרורות מוחיות (של סוגי סרטן שונים), סרטן ריאות, סרטן לבלב וסרטן השחלות.

עם פרסום דוחותיה לרבעון השני ציינה החברה גם כי היא נערכת לכניסה לסין, וייתכן כי תקבל אישור שיווק שם אפילו עד סוף השנה.