חברת האסתטיקה הרפואית ונוס קונספט תמוזג לחברת רובוטיקה בנאסד"ק לפי שווי של 240 מיליון דולר

החברה הממוזגת צופה השנה הכנסות של 130-135 מיליון דולר, רובן מפעילותה של ונוס • המנכ"ל דום סרפינו: "אנחנו רוצים להגדיל את השוק ללקוחות שהם לא פלסטיקאים ויכולים להרשות לעצמם רק את המכשיר שלנו בזכות המודל העסקי" • "הרובוטיקה תהיה השדרוג הבא שלנו בשוק האסתטי"

מוצר של ונוס קונספט  / צילום: אתר החברה
מוצר של ונוס קונספט / צילום: אתר החברה

ונוס קונספט בדרך לנאסד"ק: חברת האסתטיקה הרפואית הישראלית-קנדית, שהיקף המכירות שלה כ-100 מיליון דולר בשנה, צפויה להשלים בחודשים הקרובים מיזוג עם חברת הרובוטיקה Restoration Robotics, הנסחרת בבורסה האמריקאית.

רסטוריישן רובוטיקס פיתחה רובוט להשתלת שיער, שכבר נמכר בכמה מיליוני דולרים בשנה. לאחר השלמת המיזוג המתוכנן, יחזיקו בעלי המניות של ונוס ב-85% ממניות החברה הממוזגת, והנהלת ונוס תנהל את החברה הממוזגת ותפתח את הטכנולוגיות של שתי החברות.

כחלק מתהליך המיזוג, תוביל קרן EW Healthcare Partners השקעה של 21 מיליון דולר בחברה הממוזגת, יחד עם הקרנות HealthQuest Capital, Madryn Asset Management, Longitude Capital Management, Fred Moll ו-Aperture Venture Partners. כמה מקרנות אלה נמנו גם עם המשקיעים בגיוס האחרון של ונוס, בהיקף של 37.5 מיליון דולר, שנערך ב-2017.

ההשקעה החדשה תבוצע במחיר של 0.85 דולר למניית רסטוריישן - גבוה ב-25% ממחיר השוק הנוכחי. לפי מחיר זה, יעמוד שווי החברה הממוזגת על כ-240 מיליון דולר. 

ללא קבלני משנה

ונוס קונספט הוקמה ב-2008 על ידי בני הזוג עודד ואורית רון עדות בביתם בתל אביב, יחד עם אחיו של עודד, אהרון עדות. "היינו שותפים בכמה אקזיטים בעבר, אבל איננו חובבי פרסום גדולים", מספר עודד רון עדות. "הקמנו את החברה בגראז', אורית הייתה מנכ"לית החברה ואני יו"ר פעיל. כתבנו יחד תשעה פטנטים. בהמשך הקמנו מפעל ייצור גדול בכרמיאל. היינו גאים להיות היצרן היחיד בתעשיית האסתטיקה הרפואית, שייצר לבד ללא קבלני משנה.

"הקמנו 23 משרדים וחברות בת בעולם, ובינואר 2015 מכרנו חלק גדול מההחזקות שלנו לקרן אמריקאית ונשארנו בעל המניות הפרטי הכי גדול בחברה (כ-10%). כיום אנחנו מגדלים שישה ילדים, ומעורבים בעוד 6-7 חברות בתחומים שונים".

ונוס מעסיקה קרוב ל-600 עובדים, מהם 70-80 בישראל. לחברה קרוב ל-200 אנשי מכירות, ומוצריה מותקנים בכ-11 אלף קליניקות בעולם.

המוצרים הקיימים של ונוס הם מוצרים בתחומים הקלאסיים של תעשיית האסתטיקה הרפואית (אם כי מבוססים על טכנולוגיה ייחודית של החברה): חידוש עור, מיצוק עור, הסרת שיער, טיפול באקנה ועוד. באחרונה קיבלה החברה אישור שיווק בארה"ב למכשיר המטפל בהמסת שומן ובצלוליט גם יחד. המוצר יושק ברבעון הקרוב.

הכנסות ונוס גדלו במחצית ב-8%

לקראת המיזוג פרסמה ונוס קונספט בסוף השבוע כמה נתונים מהדוחות הכספיים שלה. ברבעון השני של 2019 רשמה החברה הכנסות של 28 מיליון דולר - גידול של 3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ושיעור הרווח הגולמי היה 72%, לעומת 78.5% אשתקד.

במחצית הראשונה של 2019 ההכנסות של ונוס קונספט עמדו על 52 מיליון דולר - גידול של 8.3%. שיעור הרווחיות היה דומה. בשנת 2018 רשמה ונוס הכנסות של 102 מיליון דולר - גידול של 15.2% לעומת 2017, עם רווח גולמי של 77.3%.

תחזיות החברה הממוזגת ל-2019 הן להכנסות של 130-135 מיליון דולר, כשרוב ההכנסות יגיעו מוונוס קונספט. רסטוריישן רשמה במחצית הראשונה של 2019 הכנסות של 8.3 מיליון דולר - ירידה של 21% לעומת התקופה המקבילה, והפסד של 13.6 מיליון דולר. בקופת המזומנים של החברה היו 9.7 מיליון דולר בסוף המחצית הראשונה.

"במקום מכונות, הצענו מודל של מנוי"

מנכ"ל ונשיא ונוס קונספט הוא דומניק סרפינו, שבעבר שימש נשיא חטיבת צפון אמריקה של חברת האסתטיקה הרפואית סינרון מימיה הראשונים, והיה דומיננטי בתהליך ההנפקה שלה ב-2004.

דומיניק סרפינו, מנכ"ל ונוס קונספט  / צילום: אתר החברה
 דומיניק סרפינו, מנכ"ל ונוס קונספט / צילום: אתר החברה

"ונוס הוקמה ב-2009 על ידי משפחת רון עדות. אני הכרתי את עודד, שהיה בכיר בחברה בשם סאנלייט בתחום האוסטיאופורוזיס, ונפגשנו בשוק האסתטי. אחר כך נפגשנו שוב בסינרון. ב-2010, ארבע שנים אחרי שעזבתי את סינרון, נתקלתי פתאום בעודד בדוכן של ונוס קונספט בכנס דרמטולוגי. הם היו אז קטנים, וללא פעילות בינלאומית. אמרתי 'בואו נחבור ואעזור לכם להגדיל את החברה'".

לדברי סרפינו, זו הייתה תקופה קשה לשוק האסתטיקה הרפואית, שנפגע מאוד ממשבר 2008 בשוק האמריקאי ובעולם כולו. "החלטנו לבנות את המודל הפיננסי שלנו אחרת. במקום למכור מכונות, הצענו מודל של מנוי, שבו הלקוח לא משלם שום דבר על הטיפול הראשון. נתנו להם גם ביטחון - שיווקנו ישירות בכל השווקים המשמעותיים, כדי שנוכל לערוב לכך שהמודל העסקי שלנו לא ישתנה".

איך יכולתם לקחת על עצמכם את הסיכון הפיננסי הזה?

סרפינו: "אכן, גם מכירת מערכות בשיטת המנוי וגם הקמה של מערכי שיווק ישירים, זה יקר. הייתה לנו תמיכה של המשקיעים, שהכניסו לחברה עשרות מיליוני דולרים, כי הם הבינו שהבידול שנותן המודל העסקי שלנו, משמעותי יותר מהייחוד של הטכנולוגיה שלנו. כיום אנחנו משווקים ב-60 מדינות, מהן ב-29 מדינות באופן ישיר.

"לשאר החברות הגדולות יש חסם מבחינת קהל הרופאים שאליהם החברה פונה, בעיקר לפלסטיקאים המובילים, שיכולים להרשות לעצמם מכונה כזו", אומר סרפינו. "אנחנו פחות מוטרדים מהמקומות שבהם אנחנו מתחרים ראש בראש בחברות האחרות, ויותר רוצים להגדיל את השוק ללקוחות שהם לא פלסטיקאים ושיכולים להרשות לעצמם רק את המכשיר שלנו בזכות המודל העסקי".

רסטוריישן ירדה 91% מאז ההנפקה

החברה הבורסאית שאליה מתמזגת ונוס, רסטוריישן רובוטיקס, הונפקה בנאסד"ק לפני כשנתיים וגייסה 25 מיליון דולר לפי שווי שוק של 196 מיליון דולר, אבל מאז איבדה המניה 91% מערכה. כיום היא נסחרת לפי שווי של 27 מיליון דולר בלבד. 

מה היה המניע לחבור לרסטוריישן רובוטיקס?

סרפינו: "שקלנו גם אפשרות של הנפקה עצמאית, אבל זאת חברה שיש לה טכנולוגיה מעניינת מאוד, שהלכה לשוק כנראה מוקדם מדי. לחברה של מוצר אחד מאוד קשה לחדור לשוק, ואנחנו יכולים לשדרג את מערך ההפצה שלהם.

"הטכנולוגיה הרובוטית היא בעלת פוטנציאל גדול בשוק האסתטי. עדיין אי-אפשר לדבר על האינדיקציות המדויקות, אבל אנחנו רואים את היכולות הרובוטיות שלהם כמתאימות למוצרים שלנו בהרבה מובנים, ואת הרובוטיקה כשדרוג הבא של הפורטפוליו שלנו. המיזוג לוקח קצת יותר זמן ממה שחשבנו, אבל אני מאמין שאנחנו כבר לקראת סיום".

איך בכלל עובדת השתלת שיער רובוטית?

"הרובוט ממפה את מבנה השיער בחלק האחורי של הראש - שם הוא לרוב הכי בריא. לאחר מכן הוא קוצר שיער מאחורי הראש, עם זקיקי השערה, בלי להשאיר צלקת. הרובוט משתמש במיפוי של השיער באחורי הראש, כדי להשתיל אותו בחלק העליון או הקדמי. הוא זורע את השערות באופן רנדומלי וטבעי - לא כמו שורה של עצים בפרדס, כמו שקורה בחלק מהניתוחים".

זה די משעשע שהרובוט ידוע לתת תוצאה רנדומלית וטבעית יותר מבן אנוש.

"זוהי אחת היכולות שלו. הוא גם מוודא שהזקיק מושתל בדיוק בעומק הנכון, ולא עמוק מדי כך שיכול להיווצר נזק, או לא מספיק עמוק כך שההשתלה תיכשל. לרסטוריישן יש קניין רוחני רחב, שיכול להיות רלוונטי לנו בתחומים רבים נוספים".