חד-אסף מפטרת עשרות עובדים על רקע הוזלת יבוא הפלדה לעומת ייצור מקומי

יצרנית הפלדה נימקה את הפיטורים בצורך לצמצם את היקפי הייצור בישראל ולהגדיל את מרכיב היבוא, "בלי לפגוע בהיקף המכירות הכולל" • המניה מגיבה לדיווח בעלייה של 5%

גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס
גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

הטלת המכסים מצד ארה"ב על פלדה המיובאת ממדינות העולם, מלבד מקסיקו וקנדה, והטלת המכסים שהוטלו באירופה על פלדה מיובאת, מאלצות את חברת חד-אסף  הבורסאית לצמצם את היקף ייצור הפלדה בארץ ולהגדיל את היבוא - כך עולה מהדיווח של החברה למשקיעים. המהלך צפוי להביא לפיטורים של 45 עובדים ממפעל החברה מתוך קצת יותר מ-700 עובדים שהעסיקה בישראל בסוף 2018 (לא כולל כ-50 עובדי קבלן וכ-240 עובדים ברומניה).

דירקטוריון החברה החליט לאמץ תוכנית לצמצום הייצור בארץ ולהגדיל את היבוא מבלי לפגוע בהיקף המכירות, וזאת "כצעד מחייב על רקע הפער הניכר בין עלות ייצור פלדה בישראל לעומת המחירים הנמוכים בהם ניתן לייבא את הפלדה לארץ". בחברה מסבירים כי פער זה קיים מספר חודשים והוא הולך וגדל באופן שמקטין את כדאיות הייצור בארץ.

בחד-אסף נימקו את ההחלטה כחלק מרצונה לצמצם את היקפי ייצור הפלדה בישראל ולהגדיל את מרכיב היבוא, "בלי לפגוע בהיקף המכירות הכולל של החברה".

תוכנית ההתייעלות תכלול צמצום הייצור במפעל ייצור הפלדה של חד-אסף. התוכנית תקטין את התפוקה במפעל ותצריך, לפי חד-אסף, פיטורי עובדים, "לאחר שהחברה פעלה לשם ביצוע פיטורים בהיקף מינימלי ככל האפשר".

במבט קדימה, בחד-אסף מציינים כי החברה תמשיך לבחון את ההתפתחויות בשווקים ותנאי השוק, ובהתאם את הצעדים הנדרשים ממנה, "כולל בחינה של הצורך בהרחבת הפיטורים".

לפי הודעתה של חד-אסף, "תוכנית ההתייעלות מחויבת על רקע הפער הניכר שבין עלות ייצור הפלדה המקומי לבין המחירים הנמוכים שבהם ניתן לייבא את הפלדה מחו"ל. פער זה קיים זה כמה חודשים, והוא גדל והולך באופן שמקטין את כדאיות הייצור בארץ".

הערכתה של חד-אסף היא כי הפער נוצר בעקבות הטלת מכסים בשיעור של כ-25% בארה"ב "על פלדה המיובאת לארה"ב מכל מדינות העולם (למעט מקסיקו וקנדה)" וכן הטלת מכסות ומכסים במדינות אירופה על פלדה המיובאת לאירופה מרוב מדינות העולם. לדבריה, "הטלת המכסים והמכסות הביאו לעודפי היצע במזרח אירופה, ובעיקר בטורקיה". 

מצב זה הוביל, לפי החברה שנמצאת בשליטת אברהם שני, להקטנת כדאיות הייצור בישראל. מנגד, "בהיעדר מכסות או מכסים בארץ להגנה על התוצרת המקומית, הפלדה המיובאת נמכרת בארץ במחירים הנמוכים באופן משמעותי מעלויות הייצור המקומי".

עוד מסבירים כי הטלת המכסים והמכסות יבוא מצד ארה"ב ואירופה הביאו לעודפי היצע במזרח אירופה ובעיקר בטורקיה. "מנגד, בהעדר מכסות או מכסים בישראל להגנה על התוצרת המקומית (בניגוד למקובל בארה"ב ובאירופה), הפלדה המיובאת נמכרת במחיר נמוך משמעותית מעלות הייצור המקומית", כתבו בהודעה למשקיעים.

עוד כותבים בדיווח כי עקב העדר המגבלות על יצוא הגרוטאות מישראל (בעיקר לטורקיה) נוצר מחסור בגרוטאות, חומר הגלם הנדרש לייצור פלדה.

עיקר פעילותה של חד-אסף מתרכז בייצור, עיבוד ומסחר במוצרי פלדה המשמשים לברזל בניין גולמי, מעובד ועוד, ובנוסף יש לה פעילות ייצור חוטי פלדה, חוטים מגלוונים, רשתות וכבלים ברומניה וכן פעילות של יבוא ושיווק כלי עבודה ומוצרים משלימים לבניין. החברה נסחרת בשווי של כ-160 מיליון שקל לאחר ששווי החברה נחתך בשליש מאז ספטמבר 2018. יו"ר החברה הוא אברהם נובוגרוצקי (נובו), לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל. 

דוברת חד-אסף מסרה כי "בראייה שקולה ובכובד ראש נאלצת החברה לנקוט בתכנית התייעלות. כחלק מכך, יצומצם הייצור במפעלי הקבוצה מה שיביא להקטנת התפוקה במפעלים, ויצריך בשלב זה פיטורי עובדים. זאת, לאחר שהחברה פעלה לשם ביצוע פיטורים בהיקף מינימלי ככל האפשר. יודגש כי החברה תמשיך ותעקוב אחר ההתפתחויות בשווקים, תנאי השוק והתמורות בסביבה הכלכלית והעסקית בה היא פועלת והיא תנקוט בהתאם לכך בצעדים הנדרשים, כולל בחינה של הצורך בהרחבת הפיטורים. זאת לצד, המאמצים הרבים שהיא משקיעה לקידום הגנות על הייצור המקומי, שיאפשרו את הגדלת כדאיות ייצור הפלדה בארץ".