האם בקרוב כל הפירות והירקות בסופר יגיעו כשהם ארוזים?

משרד החקלאות יוצא במכרז לתמיכה ישירה ברשת שיווק שתציע פתרונות לאריזת פירות וירקות • המכרז מיועד לרשתות השיווק ומאפשר להן להציע פתרונות לאריזת פירות וירקות, בתמורה לתמיכה ישירה משוערת של 9.5 מיליון שקל

פירות וירקות / צילום: תמר מצפי
פירות וירקות / צילום: תמר מצפי

למרות הביקורת החריפה שספג: משרד החקלאות יוצא במכרז לתמיכה ישירה ברשת שיווק שתציע פתרונות לאריזת פירות וירקות. המכרז מיועד לרשתות השיווק ומאפשר להן להציע פתרונות לאריזת פירות וירקות בתמורה לתמיכה ישירה משוערת של 9.5 מיליון שקל, וזאת, לפי המשרד, "בכפוף לקיום תקציב מתאים".

תקציב התמיכה מיועד להינתן לתקופה בת שלוש שנים במהלך השנים 2019-2021. עם זאת, במקרה שהמשרד יקבל מקור תקציבי נוסף ב-2019, ועדת התמיכות עשויה להגדיל את הסכום שתקבל רשת השיווק הנבחרת.

לפי פרטי המכרז עליו הכריז אתמול (א') משרד החקלאות, התמיכה תינתן לרשת שיווק אחת לשם מעבר לשיווק תוצרת חקלאית טרייה ארוזה ובחינת טכנולוגיות ואמצעים להארכת חיי המדף שלה ב-20 סניפים לפחות ולמשך שלוש שנים. בתום שנה ממועד התחלת הפעילות תינתן לרשת השיווק האפשרות לסיים את הפיילוט מיוזמתה, בכפוף להסבר מנומק והעברת כל הנתונים למשרד.

ברשימת המוצרים להם תינתן התמיכה ייכללו עגבניות, מלפפון ופלפל וכן פריטים נוספים לפי בחירת הרשת, בהם חציל, כרובית, קישוא, תפוח עץ, אגס, בננה, אפרסק, נקטרינה, אבוקדו ומנדרינה.

עם זאת, במשרד החקלאות מבהירים כי "אין בנוהל זה התחייבות של המשרד לתת סיוע עתידי למכירת תוצרת חקלאית טרייה", אלא "אמצעי להשגת מטרת התמיכה לתקופת הפעילות שלגביה מתייחס נוהל זה".

על רקע הביקורת שספג המשרד על היוזמה בטענה כי היא עשויה להגדיל את כמויות הפלסטיק המזהמות בישראל, ועל רקע המגמה של רשתות בעולם להפסיק שימוש בשקיות פלסטיק ומעבר לצריכה בתפזורת, משרד החקלאות שינה את דרישות המכרז. על הרקע הזה, במסגרת תנאי הסף להשתתפות במכרז דורשים במשרד החקלאות מהרשת לעשות שימוש במארזים שעשויים מחומרים ביו מתכלים, במארזים הניתנים למיחזור או במארזים רב-פעמיים שרשת השיווק תהיה אחראית על איסופם.

עוד במסגרת התנאים במכרז, הרשת הזוכה נדרשת שכל מארז יוצע בשני גדלים לפחות הנבדלים משמעותית במשקלם, בכל מארז ייארזו מוצרים שלמים קיים מפגמים מהותיים, ובכל מארז יימצא פרי או ירק שיוצר ונארז בידי יצרן אחד בלבד.

במשרד החקלאות גורסים כי מטרת התמיכה ברשתות היא "להביא לצמצום בכמות הירקות והפירות הנסחרים בתפזורת, במטרה לצמצם את אובדן המזון במקטע הקמעונאי ובבית הצרכן ולבחון טכנולוגיות שונות לצמצום אובדן מזון הנמכר בתפזורת במסחר הקמעונאי".

עוד לפי המשרד, הכוונה היא לצמצם ב-10%-15% את התוצרת שנזרקת ברשתות השיווק ולהפחית ב-20%-25% את הפירות ואת הירקות שנזרקים בבית הצרכן, באמצעות הארכת חיי המדף של מוצרים אלה.

מנתונים שנאספו במשרד החקלאות עולה כי "כמחצית מכמות הפירות והירקות מושלכים לפח בתהליכי הייצור, המיון, האחסון, השיווק והצריכה". עוד מציינים במשרד כי "מנתוני הביטוח הלאומי מהשנים האחרונות עולה כי משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה כ-4,200 שקל בשנה על מזון שלא נצרך".

במשרד טוענים כי האריזות "יגנו על הפירות והירקות מפני מכות וחבלות ויחסכו מהצרכן את הצורך לברור את הפירות והירקות במהלך הקנייה". עוד לפי המשרד, "שיווק מארזים חכמים, סגורים ובשני גדלים בעלי משקל שונה, יסייע גם הוא בצמצום בזבוז מזון וכסף".

כאמור, על רקע הביקורת שספג, משרד החקלאות אף הוסיף פרמטר של סוגי אריזות, וטוען כי ניקוד משמעותי יינתן לרשת שתציע שימוש באריזות רב-פעמיות שייאספו לשימוש חוזר בסניפים בתשלום דמי הפיקדון. כמו כן, לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למיחזור.

עוד טוענים במשרד כי "שינוי מהותי ומרכזי בנוסח המעודכן של הנוהל" הוא בהערכת ההשפעות הסביבתיות. לדברי המשררד, "במסגרת הפיילוט יבוצע אומדן של מידת ההשפעות הסביבתיות של כל סוגי המוצרים שישתתפו במיזם".

משרד החקלאות מציין כי ינקד את ההצעות "תוך מתן עדיפות לרשתות שיווק שישימו דגש על הפן הסביבתי", כשלטענתו תינתן עדיפות לרשת אשר תפעל במקביל "לצמצום אובדן מזון בסניפים גם בעזרת טכנולוגיות שונות בסניפים של הרשת", כדוגמת מדפים או שולחנות קירור, פתרונות לחות ועוד. 

בנוסף, טוענים במשרד, רשתות שישלבו בהצעתן אמצעים לצמצום אובדן מזון ולהארכת חיי המדף בבית הצרכן, שיחולקו או ימכרו על-ידי הרשת לצרכנים כגון שקיות אחסון רב-פעמיות, ספוגים לספיחת אתילן וכדומה, גם יזכו לתוספת ניקוד בהצעות. תוספת ניקוד יקבלו גם רשתות שיווק שיציעו תוכנית הסברה לצרכנים שתעודד מניעת אובדן מזון בבית הצרכן באמצעות פרסום לצד דיוור למועדון הלקוחות של הרשת.

בסוף חודש פברואר האחרון פרסם משרד החקלאות טיוטת נוהל תמיכה לשיווק תוצרת חקלאית ארוזה, במטרה לצמצם את אובדן המזון. במסגרת הנוהל התכוון המשרד לעודד את רשתות השיווק לעבור לשיווק פירות וירקות ארוזים באריזות ייעודיות-חכמות המאריכות את חיי המדף במקטע הקמעוני ובבית הצרכן.