פרשת "דיל החסינות לנתניהו" של מקורבי איילת שקד: מעגל הקסמים של השחיתות

לא תמיכה בתוכנית מדינית או כלכלית של רה"מ אלא תמיכה בחסינות מפלילים - זהו האתנן שהציעו לכאורה מקורבי יו"רית ימינה לגורמים בליכוד בתמורה לצירופה למפלגת השלטון • וכך שחיתות אחת לכאורה מובילה לשחיתות אחרת לכאורה • פרשנות

איילת שקד ואביחי מנדלבליט / צילום: ערן גילווארג
איילת שקד ואביחי מנדלבליט / צילום: ערן גילווארג

סיפור המסרים המושחתים שהועברו לכאורה ממקורביה של איילת שקד, יו"רית מפלגת ימינה ושרת המשפטים לשעבר, למפלגת הליכוד, ממחיש פעם נוספת את ההשפעה הדרמטית של ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו על המערכת הפוליטית כולה.

במציאות אחרת, שליח של חברת כנסת פופולרית שרוצה להצטרף למפלגת השלטון, היה אולי מציע תמיכה שלה בתוכנית מדינית שראש הממשלה מתקשה לקדם, ברפורמה כלכלית או במבצע צבאי חשוב, משהו בעל ערך ציבורי. אבל במדינת ישראל של שנת 2019, אפילו השליחים יודעים שהכול סובב סביב החקירות. וכך שחיתות אחת לכאורה מובילה לשחיתות אחרת לכאורה.

"הדיל המושחת" לכאורה - בדמות הבטחה של מקורבים לשקד לנסות להשפיע על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגור את התיקים נגד נתניהו ולתמוך בחסינות לראש הממשלה, בתמורה להצטרפות השרה לשעבר לליכוד - שנחשף ב"הארץ", מעלה לכל הפחות חשד לפלילים. אולם שקד מכחישה בתוקף כי היא ידעה על העברת המסר המושחת וטוענת כי השליח פעל אך ורק מטעם עצמו וביוזמתו. בהיעדר ראיה אחרת, וכל עוד אותו שליח לא צועד לקדמת הבמה ומציג גרסה אחרת באשר למקור המסרים שהעביר - לא נותר אלא לקבל את גרסתה של שקד ולתת לה אשראי.

בין שקד לגרסטל

אי-אפשר שלא להיזכר היום במה שכונה בזמנו "פרשיית הילה גרסטל". באותו מקרה הגיע למשטרה מידע שלפיו במהלך התמודדותה של השופטת בדימוס גרסטל לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ב-2015, הציע לה כביכול מקורבה אלי קמיר, בתיאום עם מי שכיהן באותה עת כדובר ויועץ התקשורת הפרטי של משפחת נתניהו, ניר חפץ, הצעת שוחד, שלפיה גרסטל תמונה לתפקיד היועמ"ש בתמורה לסגירת החקירה נגד שרה נתניהו בתיק המעונות, לאחר שתמונה.

גרסטל הזדעזעה מההצעה, אך בהמשך הבהירה בעדותה במשטרה כי קמיר לא הציג בפניה "הצעה על השולחן" מפי חפץ, כי השיח היה ערטילאי, וכי אין לה ידיעה על תוכן השיחה האמיתי בין חפץ לקמיר. גרסטל הסבירה כי הזעזוע הכבד שחשה נבע מעצם השיח.

ההבדל הראייתי המרכזי בין סיפור ההצעה לגרסטל לבין סיפור העברת המסרים לליכוד על-ידי מקורבי שקד, הוא שבמקרה של שקד, לפי דיווח "הארץ" יש תיעוד של ההצעה - הקלטה של השיחה שבה הועברו המסרים. ראיה כזאת יכולה לסייע למשטרה להגיע לחקר האמת. לכן, המשטרה מחויבת להגיע אל אותה הקלטה ולבדוק את מהותה ואת מקורה.

קריאות לפתוח בחקירה

שקד ניסתה להשתלב בצמרת הליכוד בשבועות של לפני החלטתה לעמוד בראש איחוד מפלגות הימין. המהלך גובה על-ידי ח"כ דוד ביטן מהליכוד, שרצה בצירופה למפלגת השלטון; ועל-ידי מספר מובילי דעה בימין, לרבות בעלי טורים ועיתונאים בולטים, שניסו לשכנע את סביבת ראש הממשלה כי צירופה של שקד לעשירייה הראשונה בליכוד תשיא להם את מספר המנדטים מן הימין.

מהליכוד נמסר: "ראש הממשלה נתניהו לא זקוק לאף פוליטיקאי כדי לטעון שהטענות האבסורדיות נגדו משוללות כל יסוד וחסרות כל תקדים".

במפלגת העבודה ובמחנה הדמוקרטי זינקו על הפרסום באופן מיידי. במחנה הדמוקרטי, מועמדי הרשימה יאיר גולן ויאיר (יא-יא) פינק פנו ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בבקשה שיפתח בחקירה בעניין.

במפלגת העבודה, ראש צוות התגובות רויטל סויד מסרה: "גם אם מקורבים לשקד הבטיחו זאת בשמה שלא בידיעתה, לטענתה, ברור שכל המערכת הפוליטית מימין משועבדת לניסיון של ראש הממשלה להיחלץ מכתב אישום ולהתבצר בבלפור. שקד חייבת עוד הערב לחשוף מה הבטיחה בדיוק לנתניהו בתמורה להסכמה לשילובה בליכוד". 

*** חזקת החפות. ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הם בראשיתם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו על-ידי הפרקליטות, ושמורה לו חזקת החפות.