מה עושה לאונרדו דיקפריו כשהוא נתקע מאחורי משאית זבל

בתוך סקטור התעשייה, שמאבד ערך ותפוקה לטובת מפעלים במדינות המזרח הרחוק, בולט מגזר תעשייתי אחד שדווקא נמצע בצמיחה מתמדת - פינוי אשפה • רבים כבר גילו את פוטנציאל ההשקעה הטמון בתחום - וביניהם גם כמה שמות מפורסמים • רוב קרנות הסל של מגזר התעשייה מקצות בינתיים משקל זעום לחברות בתחום, אבל אפשר למצוא גם כאלה שמתמחות בו

אתר אשפה / צילום: shutterstock
אתר אשפה / צילום: shutterstock

בעשורים האחרונים עלה באופן ניכר משקלן של מניות הטכנולוגיה בתמהיל ההשקעות שלנו. זו לא הייתה ממש בחירה מעשית שלנו, אלא פשוט עלייה חדה במשקלות חברות אלה במדדי המניות בכל העולם. עלייה זו הגיעה במידה רבה מאוד על חשבון משקלן של חברות מסקטור התעשייה, שאיבדו את תפוקתן ואת שוויין לטובת מפעלים במדינות המזרח הרחוק.

אבל ישנו סקטור תעשייתי אחד שדווקא נמצע בצמיחה מתמדת - סקטור פינוי האשפה. אנחנו, שרגילים להיתקע מאחורי משאית פינוי האשפה ברחוב, לא חשבנו עליה לרגע כאפשרות השקעה, אבל בעולם של השקעה פסיבית גבוהה בטכנולוגיה, מגזר שנמצא בימים אלה במלחמות סחר, בעיקר בין סין לארה"ב, ובסקטור התעשייה העולמי שסובל מתחרות ממדינות המזרח, אנחנו סבורים כי מדובר במרכיב איכותי ביותר לתמהיל ההשקעה.

300 מיליארד דולר בערך הוא גודל השוק העולמי של תעשייה זו, וגודל השוק בארה"ב עומד על כ-53 מיליארד דולר. בארה"ב, שמהווה את יצרנית האשפה הגדולה ביותר בעולם, ישנה תעשייה של כ-12 אלף חברות שעוסקות בתחום, רובן עסקים קטנים כמובן, כמו קבלני אשפה של עיירות קטנות, אך בהמשך נסקור גם שתי חברות ענק.

220,000 ויותר הוא מספר העובדים בתעשייה זו, החל מנהגי משאיות הפינוי דרך מרכזי המיחזור, המהנדסים ועד המנכ"לים. תרבות הצריכה שלנו מצד אחד, ותהליך האורבניזציה מצד שני, הביאו לכך שגודל השוק עולה בהתמדה בעשור האחרון, והוא צפוי להכפיל את עצמו בחמש השנים הקרובות. רק בארה"ב, שבה התעשייה צריכה להתמודד היום עם כ-250 מיליון טונות אשפה, היא תצטרך בקרוב מאוד לעמוד מול אתגר כפול של כ-500 מיליון טונות אשפה, וזאת במהלך 5-6 השנים הקרובות.

חברת המחקר allied market research צופה גידול עולמי שנתי ממוצע (CAGR) של כ-6%, שצפוי להביא את גודל השוק העולמי של תעשייה זו לכ-500 מיליארד דולר עד שנת 2025.

קוברים במדמנה ומפיקים אנרגיה

30% מהאשפה בארה"ב ממוחזרת. אתרי מיחזור של החברות הגדולות ממיינים את האשפה במאות אתרי מיון, ומצליחים להביא למיחזור את רוב הפלסטיק, הזכוכית, המתכות והנייר. את חומרי הגלם הם מוכרים בממוצע בעשרות דולרים לטונה (כשסין קנתה המחירים היו במאות דולרים לטונה). היתרה מועברת למדמנות (מזבלה) שם מובאת האשפה לקבורה.

מדמנות האשפה מהוות את התחנה האחרונה לאשפה הלא ממוחזרת. הקמת מדמנות נעשית לפי אישורים רגולטוריים, ונמצאת תחת פיקוח מתמיד של החברות והרשויות. כאשר אתר כזה מתמלא, הוא מכוסה ונאטם, כדי לפקח על איכות הסביבה, שכן מהאשפה שנקברת ישנה פליטה של גז מתאן, המזיק לסביבה.

למראית עין, המדמנות שסיימו את שלב החיים הראשון שלהן ייראו כגבעת חול מכוסה ביריעות סולאריות, אך בשנים האחרונות החלו החברות להפיק תועלת מהגז הנפלט, והקימו מערכות אשר הפכו את המדמנות לאתר אנרגיית גז בשלב החיים השני שלו. כמו כן, על שטח האתר מקימות חברות אלה מערכים של פאנלים סולאריים. כיום סך האנרגיה הסולארית המצרפית המופקת מאתרים אלה כבר יכולה להספיק לעיר קטנה, והגז המופק יכול לתדלק כ-5,000 רכבים מדי שנה.

כ-128 מיליון משקי-בית בארה"ב משלמים בין 10-20 דולר בחודש לחברת פינוי האשפה, בין אם באופן ישיר או דרך העירייה. כ-60 מיליון עסקים קטנים משלמים סדר גודל של 100 דולר לשבוע, בעוד שאתרי בנייה, מפעלים ובתי חולים משלמים סכומים של עשרות אלפי דולרים - לפי סוג ותדירות הפסולת.

פינוי האשפה מחולק לשלוש קטגוריות גדולות: מוניציפלית - האשפה הביתית ועסקים קטנים ובינוניים; אשפה מסוכנת - פינוי של חומרים כימיים, דלקים, רעלים, חומרים ביולוגיים מבתי חולים וכו'; וחומרים לא מסוכנים - אתרי בנייה, מפעלים גדולים וכו'. פינוי אשפה הוא הוצאה קבועה לא מבוטלת לעסקים בארה"ב, ואלה לרוב לא יוכלו לבחור את ספק השירותים שלהם, מכיוון שהוא זכה במכרז עירוני. סטארט-אפ דמוי אובר, בשם rubicon global, מציע שירותי פינוי אשפה על בסיס המציע הזול ביותר לפינוי מהבית או מהעסק. אחד המשקיעים הבולטים בסטארט-אפ זה הוא הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו.

גם ביל גייטס ניצל חלון הזדמנויות

החברות בסקטור מתומחרות אומנם במכפילי רווח גבוהים, אך מדובר בחברות שרובן עם חוב נמוך, תזרים גבוה ויציב, שוק גדל ודיבידנדים שהולכים וגדלים (ככה זה כשאין חוב מהותי). כמו כן מדובר בחברות שמבצעות תהליכי התייעלות מסיביים, אשר משפרים באופן ניכר את רווחיות החברות, ותהליכים אלה צפויים להמשיך להשתפר. לדוגמה, תהליכים אוטומטיים של מיון פסולת שמקטינים באופן מהותי את כוח האדם הנדרש במרכזי המיון; מערכות אוטומטיות שמרימות את פח האשפה למשאית ללא התערבות של פועל שרץ לסדר את הפח; שיפור בצריכת הדלק של המשאיות דרך שימוש בהנעת גז. כל אלה ועוד תהליכים רבים אחרים תומכים בשיפור מצבן של החברות בסקטור.

החשיפה לסקטור דרך קרנות סל היא מוגבלת, ולא תמצאו מגוון ETF רחב. אחת מהן היא EVX, שמחזיקה את חברות הענק במשקולות גבוהים, ומפזרת את יתר החברות במשקלות כמעט שווים. לרוב ייכללו החברות מסקטור זה בתעודות כלליות של סקטור התעשייה, כדוגמת קרן סל XLI, שם מקבלות חברות הסקטור ייצוג זניח של כ-3% בלבד. נסקור את שתי החברות הגדולות בתחום, אשר יחדיו נאמדות בשווי שוק של כ-75 מיליארד דולר, ואלה גם החברות הגדולות בקרן הסל ה-EVX.

Waste management) WM) - היא חברה הפועלת בכל שרשרת הפינוי, המיחזור והפקת אנרגיית הגז ממדמנות האשפה. לחברה כ-100 מרכזי מיחזור, כ-250 אתרי מדמנות ועוד חמישה אתרים לפסולת מסוכנת.

כמו שאר החברות בתחום, נהנית החברה משיפור בטכנולוגיית המיחזור והמיון, ובהפקת אנרגיית גז מהמדמנות שאותן היא מכסה בפאנלים סולאריים כדי להפיק עוד אנרגיה ירוקה מהשטח הפתוח.

החברה מעסיקה כ-45 אלף עובדים, וצומחת בקצב של כ5% לשנה בזכות גידול בחוזים מוניציפליים וממשלתיים, וכמו כן נהנית מגידול בקצב הבנייה, אשר מהווה מרכיב הכנסה מהותי.

שווי החברה עומד על כ-50 מיליארד דולר, ובין המחזיקים הגדולים ניתן למצוא את ביל גייטס, שמחזיק ב-4.39% מהחברה. זו ההחזקה השנייה בגודלה בפורטפוליו של גייטס אחרי ברקשייר-האת'אווי של באפט.

Waste connections) WCN) - החברה פועלת בכל שרשרת הפינוי בארה"ב ובקנדה, ומתמחה בפינוי והובלה עבור חברות נפט באתרי קידוח. החברה מתמקדת בצמיחה ובהגדלה של נתח הפעילות דרך הפריפריה יותר מאשר בערים הגדולות, בשל תחרות אגרסיבית פחות ורווחיות גבוהה יותר מאתרי המדמנות.

מדיניות הצמיחה של החברה פועלת היטב: הכנסותיה עלו בכ-9% בשנה האחרונה, ובכ-30% בשלוש השנים האחרונות. בין המחזיקים הגדולים לא נמצא כאן סלבריטאים, אבל נמצא בנקים כמו RBC, ג'יי.פי מורגן ו-WFC, שיחד מחזיקים כ-9.5% מחברה זו, ששווי השוק שלה עומד על 25 מיליארד דולר.

רגישויות מהותית לחברות בסקטור

פרט לפעילות העסקית של התרחבות, סגירת חוזים והתייעלות, אשר תמיד יהיו רלוונטיות לכל חברה בכול סקטור, חשוב לשים לב לחשיפות העיקריות של החברות בתחום, ובראשן מחיר הדלק, שכן האיסוף מתבצע על-ידי אלפי המשאיות שעושות את דרכן בין מסלולי הפינוי לאתרי המיחזור או למדמנות. רוב החברות הגדולות מבצעות תהליך של מעבר להנעה משולבת-גז, כדי למתן את הוצאות הדלק, אך עדיין מדובר בחשיפה סקטוריאלית מהותית.

חשיפה מהותית נוספת היא מחירי הסחורות הממוחזרות. כ-75 מיליון טונות של סחורה ממוינת למיחזור נמכרת מדי שנה, בין שבתוך ארה"ב ובין שמחוצה לה. השינויים של מחירי הסחורה הזאת יכולים לנוע בין הרמה הנמוכה הנוכחית, של מספר עשרות דולרים לטונה, לבין מספר מאות דולרים במקרה הטוב (כשסין קנתה את הסחורה).

לסיכום, לסקטור פינוי האשפה תמיד יהיה ביקוש, ואפילו ביקוש קשיח ומתגבר. חוזים, בין אם מוניציפליים, ממשלתיים או של התעשיות השונות, הם גם בגדר חובת החוק, וגם הולכים ומתגברים עקב טרנדים עולמיים של הכול בדולר, הכול חד-פעמי וכמובן - תהליך האורבניזציה שמביא לקצב בנייה מוגבר. 

הכותב הוא מנכ"ל בית ההשקעות יצירה. אין לראות באמור מתן ייעוץ/שיווק השקעות, והאמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם