בעקבות התגובה הדנית להצעה לקנות את גרינלנד, טראמפ ביטל את הביקור במדינה

זה החל כבדיחה אבל הפך למשבר: הנשיא טראמפ ביטל אמש את ביקורו בדנמרק בשל סירובה לדון במכירה אפשרית של האי גרינלנד לארה"ב • הנשיא האמריקאי צייץ אתמול בטוויטר על ראשת ממשלת דנמרק: "היא חסכה לנו הרבה מאמץ על ידי הישירות שלה. אני מודה לה על כך ומקווה לקבוע מחדש מתישהו בעתיד!"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Yuri Gripas, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Yuri Gripas, רויטרס

מה שהחל כבדיחה הפך למשבר: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע היום (ד') במפתיע כי הוא מבטל ביקור שתוכנן זמן רב מראש בדנמרק, בשל סירובה של המדינה לדון במכירת גרינלנד לארה"ב. דנמרק היא בעלת ברית נאמנה של ארה"ב, שלחה כוחות צבא לוחמים למשימות בינלאומיות בהובלת ארה"ב באפגניסטן ובעיראק, ומתכוונת לשלוח ספינות קרב לכוח המשימה המתגבש למפרץ הפרסי.

למה טראמפ רוצה לקנות את גרינלנד, ואיך זה קשור דווקא להתחממות הגלובלית שהוא מעדיף להכחיש | אסף אוני, ברלין

כמה שעות בלבד לפני הודעת טראמפ, צייצה השגרירה הדנית בוושינגטון: "דנמרק מוכנה לביקור POTUS (ראשי-תיבות של נשיא ארה"ב באנגלית, א"א)! שותף, בעלת ברית וידיד".

הביקור היה מיועד להתקיים ב-3-2 בספטמבר, אחרי ביקור של טראמפ בפולין ולאחר השתתפותו בפסגת ה-G7 בצרפת. טראמפ, שאתמול הכחיש ואמר כי ביקורו המתוכנן בדנמרק לא יעסוק בנושא גרינלנד אלא בנושאים אחרים, צייץ עם זאת לפנות בוקר (שעון אירופה): "בהתבסס על הערותיה של ראשת ממשלת דנמרק, אני אדחה את הפגישה המתוכננת שלנו". הוא עקץ את ראשת הממשלה, שהגדירה את הצעתו כ"אבסורדית" ואמרה ש"גרילנד אינה למכירה", וכתב: "היא חסכה לנו הרבה מאמץ על ידי הישירות שלה. אני מודה לה על כך ומקווה לקבוע מחדש מתישהו בעתיד!".

נזכיר כי לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על רצונו לרכוש את גרינלנד מידי הדנים, משרד החוץ של גרינלנד צייץ ברשת טוויטר כי אדמת גרינלנד "אינה למכירה!".

הביקור כבר תואם מול ארמון המלוכה הדני, וכלי התקשורת במדינה דיווחו כי מדובר ב"עלבון למלכה" ולארמון, שתיכנן את הביקור בחצי השנה האחרונה.