עימות בין תומכי "עוצמה יהודית" ובין טיבי מחוץ לאולם ביהמ"ש

הדיון בבג"ץ בבקשות לפסילת "עוצמה יהודית" ומועמדיה הסתיים בעימות מחוץ לאולם בין תומכי המפלגה ממשיכת דרכו של הרב כהנא ובין ח"כ אחמד טיבי וכמה ממלוויו • תומכי "עוצמה יהודית" קראו לעבר טיבי: "אתה תומך בשאהידים, תחזור למקום שבאת ממנו" - וטיבי השיב להם: "אני בעל הבית פה"

ברוך מרזל / צילום: איל יצהר, גלובס
ברוך מרזל / צילום: איל יצהר, גלובס

הדיון בבג"ץ אודות הבקשות לפסילת "עוצמה יהודית" ומועמדיה הסתיים - איך לא - בעימות מחוץ לאולם בין תומכי המפלגה ממשיכת דרכו של הרב כהנא ובין חבר הכנסת אחמד טיבי וכמה מהמלווים שלו. תומכי "עוצמה יהודית" קראו לעבר טיבי: "אתה תומך בשאהידים, תחזור למקום שבאת ממנו, תחזור לסוריה ולמצרים". טיבי השיב להם: "אני בעל הבית פה". מאבטחי בית המשפט הפרידו בין הצדדים. את בקשות הפסילה הגישו מפלגת העבודה-גשר בשיתוף עם המרכז הרפורמי לדת ומדינה.

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני, אמר כי העתירה כוללת 200 עמודים של ראיות להסתה לגזענות שמתקפים את פסילת כל הרשימה, וכי התשתית הראייתית שהוצגה בפני בג"ץ היא מלאה.

יו"ר ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין, מספר שלוש ברשימת "עוצמה יהודית", שהיועץ המשפטי לממשלה המליץ לקבל את בקשת הפסילה שלו, ויתר ולא הופיע לדיון. לדבריו, "המשחק מכור מראש. אין לי ציפיות גדולות ממי שהכשיר את מי שתומך ברצח חיילי צה"ל, ומנגד פסל את אוהב ישראל ד"ר מיכאל בן ארי. לכן אין לי כוונה להיות חלק מהמשחק המכור ולהיות שותף להצגה. השופטים פסקו את הדין עוד לפני הדיון. כל הפעילות שלי היא אך ורק למניעת התבוללות. היא לא גזענות, אלא יהדות. אין ספק שחוק השבות היה נפסל בהרכב הנוכחי".

במהלך הדיון נזפה נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, בנציג היועץ המשפטי לממשלה. לאחר שהביא את עמדת השופט דוד מינץ, לפיה מספיקה ראיה אחת כדי לפסול מועמד, חיות קבעה: "מדובר בדעת יחיד. הלכה היא משהו שצריך מסה קריטית".

עו"ד איתמר בן גביר טען כי בעתירה הציגו אנשי התנועה הרפורמית ראיות חלקיות או גזורות, מתוך מודעות שהכילו חומר רב אחר, והטעו בכך את ועדת הבחירות ואת בית המשפט. לדבריו, לא ניתן להתייחס לשאר הטענות כאל אמינות, ועל כן יש לדחות אותן. "רוצים לפסול את עוצמה יהודית על בסיס סטיקרים ומדבקות. גם בהליך מינהלי יש ראיות סף. מביאים חומרים שלא יצאו בשמנו".

בן גביר השווה בין המצע של "עוצמה יהודית" הקורא לעודד הגירה פלסטנית למדינות אחרות, לתוכנית שנדונה בקבינט בעניין הזה: "ראש הממשלה הציע תוכנית עידוד הגירה לערבים - האם תבקשו לפסול אותו?", אמר.

בדיון על ברוך מרזל ניסו השופטים לעמת אותו עם אמירות עבר שמהן ניסה להתנער, ועל פניו נראה היה כי הם קרובים יותר לעמדת היועץ המשפטי, שכתב כי הבעת החרטה שלו וההתנערות ממה שנכתב בדף הפייסבוק שלו הם לצורכי הבחירות בלבד ואינם אמיתיים.

בן גביר אמר בהקשר הזה כי מרזל הוא אדם "לא צעיר כבן 60 ולא שולט ברשתות החברתיות". 

ומרזל עצמו הוסיף: אין לי מחשב בבית, אני לא מתעסק בפייסבוק וטוויטר, יש כאלה שכותבים בשמי. רוב עיסוקיי לא בעניינים פוליטיים או ציבוריים. אני חוזר בי מדברים שאמרתי. לו הייתי יודע שזה יוקלט ויפורסם, לא הייתי אומר זאת. אני לא נגד כל הערבים, ולא כל היהודים צדיקים. עופר כסיף אויב שלי בדיוק כמו אחמד טיבי. לא הייתי משכיר דירות לאויב כזה, כי אני מעדיף שכנים שאני יכול לחיות איתם".

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי אמרה: "התשתית שאספנו מצדיקה את פסילת בן גביר, מרזל וגופשטיין. הם מתייחסים לכלל הערבים כאויבים, הם מוקירים את זכרו של כהנא, ואין פה חזרה אמיתית מדעותיהם".

פסיקת השופטים תינתן רק בשבוע הבא, וכעת מתחיל הדיון בבקשות הפסילה של הרשימה המשותפת שהגישו "עוצמה יהודית" והליכוד.