קריסה בשוק האג"ח? "כדאי לנצל את הירידות החדות"

דודי רזניק מלאומי שוקי הון מצביע על כך שהמימוש החד שנרשם כעת בשוק האג"ח מגיע לאחר מהלך עליות יוצא דופן שלא נראה בשוק מזה זמן, מה שעשוי להוות הזדמנות • "התנאים בשוק עדיין תומכים בשוק האג"ח הממשלתי; אם אג"ח ל-27 שנים נותן תשואה של 2.3%, זה לא רע בעולם של ריביות אפסיות", אמר רזניק

דודי רזניק / צילום: איל יצהר
דודי רזניק / צילום: איל יצהר

שוק האג"ח המקומי רושם היום מימוש חד של סביב ה-1% באג"ח הארוכות, וזאת לאחר מהלך עליות יוצא דופן שנרשם בחודש האחרון, לצד ירידת התשואות על האג"ח הממשלתיות בעולם.

לדברי דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, לא מדובר במפולת של שוק האג"ח אלא במימוש שאף עשוי להוות הזדמנות. "הזיכרון של האנשים די קצר", אמר רזניק בשיחה עם "גלובס". "היה פה חודש של עליות שערים מטורפות בשוק האג"ח, משהו שהתחיל מאמצע יולי עד אמצע אוגוסט, כאשר האג"ח הממשלתית הכי ארוכה עלתה בסדר גודל של 14%, שזו תשואה של מניה נחמדה. נכון יש מימוש, ודי אלים, בטח לשוק האג"ח, אך הירידות הן בעיקר בטווח הארוך של העקום. בסופו של דבר זה שוק שעלה חזק והיום מתממש. 

"התנאים בשוק עדיין תומכים בשוק האג"ח הממשלתי, אם זה הסיפור של הריבית בישראל (כאשר הוסר הספק כי תהיה העלאת ריבית לאורך הרבה זמן), התשואות בעולם הולכות ויורדות, ובגדול אנו הולכים לעולם עם תשואות מאד נמוכות. בגרמניה למשל התשואה על האג"ח ל-30 שנה ירדה לתחום השלילי, כאשר המשקיעים לא יודעים מה יהיה בטווח הקרוב", אמר רזניק. 

"בכל העולם אנחנו הולכים להרחבות מוניטריות, בישראל סביבת האינפלציה נמוכה, כמעט אפסית. בסופו של דבר שוק האג"ח הממשלתי מוציא קצת אוויר, ואולי דווקא כדאי לנצל את הירידות החדות האלה לאסוף סחורה מחדש. אם אג"ח ל-27 שנים נותן תשואה של 2.3%, זה לא רע בעולם של ריביות אפסיות. יכול גם להיות, למרות שזה פחות סביר, שאולי יש מימוש מקרנות נאמנות שמשקיעות באג"ח הממשלתי, אך אני לא בטוח שזה המצב. היה פה חודש של טירוף, שאני לא זוכר שראיתי חודש שכזה, ולכן מדובר במימוש", אמר רזניק. 

צריך לציין כי האג"ח הארוכות, גם לאחר הירידות היום, הן עדיין בתשואה חיובית דו-ספרתית מתחילת השנה. "גם שוקי מניות עוצרות לתיקון מדי פעם, מבחינת המאקרו שום דבר לא השתנה, הגורמים שתומכים בשוק האג"ח רק הולכים ומתחזקים", הוסיף רזניק. 

לגבי השתטחות עקום התשואות בארה"ב שנרשם אמש (ד') בפעם השנייה בשבוע, אמר רזניק, "זו מגמה שנמשכת זה כמה זמן. בארה"ב קורה דבר מאד מוזר: יש את השוק שמאותת על הורדת ריבית במהלך חד, ויש את הכלכלה שממשיכה להיות חזקה, כך למשל הדוחות המצוינים של טרגט שפורסמו אתמול. גם פרוטוקול הפד שפורסם אתמול לא הצביע על האטה או חשש. נראה שהפד נגרר אחרי השוק ואחרי טראמפ, שלוחץ להורדת ריבית. אני לא רואה נימוקים מיוחדים להורדת ריבית. היו דעות חלוקות בין חברי הפד, כך שמה שקורה זה מאד מוזר. מישהו יצטרך להתכופף, או שהפד יוריד את הריבית בצורה מאד חדה, או שציפיות השוק ישתטחו. השוק צופה 4 וחצי הורדות ריבית, מה שלא עולה בקנה אחד עם נתוני המאקרו. הפד דיבר על הורדת ריבית, יותר כתעודת ביטוח, הוא לא מדבר על איזה תהליך ארוך של הורדת ריבית, אבל זה לא מה שהשוק מגלם כרגע", סיכם רזניק.