הנתונים שענף התעופה בונה עליהם: איך, לאן וכמה טסים היום הצעירים?

סקר עולמי שערכה חברת המחקר והתוכן האמריקאית skift מנתח את הרגלי הנסיעות בקרב צעירים בגילאי 16-38 • אז איך בוחרים המיליניאלס את היעד הבא שלהם? • אילו אתרים מככבים בקרב דור ה-Z ככלי לתכנון הטיול? • ומה כוחם האמיתי של המשפיענים ברשת על בחירת הטיסות?

לאן טס דור ה-Y? / צילום: שאטרסטוק
לאן טס דור ה-Y? / צילום: שאטרסטוק

בכנס יאט"א (ארגון התעופה העולמי) שנערך לפני חודשיים בסיאול, בירת קוריאה הדרומית, הוקדש פאנל מכובד לפיצוח הדרישות של הצרכנים בני הדור הצעיר, דור ה-y ודור ה-z - הדור שמסקרן מאוד את ענף התעופה, דור שטס הרבה יותר, דור טכנולוגי עם מודעות (כנראה מוגבלת) לקיימות ולסביבה, דור שמתכנן את הטיול מראש ורוצה לקבל תמורה בעד כספו (לא בהכרח באמצעות בילויים ושופינג).

הדור הזה מעסיק את העוסקים בענפי התעופה והתיירות, ולא בכדי: סקר עולמי שפרסם מגזין התיירות "skift", ושממצאיו הועברו ל"גלובס", מנתח את הרגלי הנסיעות של הדור הצעיר. הסקר כלל כ-5,300 נשאלים בני 16 עד 38 מחמש מדינות עיקריות בענף התיירות היוצאת: ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, סין והודו.

קבוצת הנשאלים כללה צעירים שטיילו לפחות פעם אחת ב-12 החודשים האחרונים, והם חולקו לארבע רמות גיל: צעירי דור ה-Z (גילאי 16-18), "מבוגרי" דור ה-Z (בני 19-22), מילניאלס (דור ה-Y) צעירים (בגילאי 23-30), ומילניאלס מבוגרים יותר (בני 31 עד 38).

ענף התיירות והתעופה שם יהבו על שני שווקים, שמשנים את המפה העולמית - בראשם סין ואחריה הודו. הגידול העצום בכמות התיירים שיוצאים משתי המעצמות הללו משפיע על הענף כולו, השפעה שמתבטאת בעיקר במטיילים הצעירים: 60% מבני הדור הצעיר בסין העידו כי טיילו לפחות שלוש  פעמים ב-12 החודשים האחרונים.

תשובה דומה השיבו 52% מהצעירים ההודים. זאת, לעומת כ-37% מהתיירים בארה"ב וכ-41% מהתיירים בבריטניה. כלומר, הצעירים הסינים וההודים משקפים את המגמה התיירותית שמאפיינת את האזור, שהיא - טיולים בעיקר בתוך המדינה שלהם: 52% מהסינים טיילו בעיקר בסין, ו-49% מההודים ציינו כי טיילו רק בהודו.

עם זאת, שוק הנופש שמפרגן יותר מכול למדינה שממנו הוא מגיע - הוא התיירים האמריקאים הצעירים: 68% מהצעירים שטיילו בשנה האחרונה נשארו בגבולות ארה"ב; זאת לעומת 30% מהתיירים הבריטים הצעירים. 

העולם על פי דור ה-Y ודור ה-Z
 העולם על פי דור ה-Y ודור ה-Z

האמריקאים רוצים לבהאמה; האנגלים לארה"ב

הסקרנות היא אלמנט חוצה גבולות: לשאלה - "האם תבחרו לטייל ביעד חדש במסע הבא שלכם?", השיבו רוב-רובם של הנשאלים בחיוב: 99% מהסינים, 95% מההודים, 89% מהצעירים בארה"ב ו-86% מהבריטים אמרו "כן". ומה חשוב לצעירים בבחירת היעד? הסינים מחפשים חוויות שעיקרן טבע, מזון ותרבות של מדינות אחרות, והעניקו חשיבות גם לתחושת הביטחון - בדומה לעמיתיהם מהמדינות האחרות.

הצעירים מארה"ב מחפשים בעיקר תמורה הוגנת לכספם, ואחריה חוויות קולינריות והרפתקנות. לצעירים הבריטים והאוסטרלים חשוב מזג-אוויר טוב, יחד עם תמורה הוגנת לכספם. 

מעניין, ואף מפתיע למדי: החשיבות של קניות או של חיי לילה זכתה לפופולריות נמוכה בקרב כל הנשאלים. כך גם רובם לא מתעניינים בסיורים מודרכים. מנגד עלתה חשיבות נושא אחר: כולם העידו שהם בוחנים היטב ומראש את היעד שאליו הם נוסעים.  

אילו יעדים סומנו על-ידי התיירים הצעירים: האמריקאים שואפים לבקר בעיקר באיי הבהאמה, באוסטרליה ובאיטליה; הבריטים לעומתם שואפים לבקר בארה"ב, בספרד וביוון. את הסינים מעניינות יפן, צרפת ואוסטרליה. ולגבי ההודים - אוסטרליה מככבת בראש הרשימה של צעירי הודו, ואחריה ארה"ב וקנדה. מבחינת האוסטרלים, המדינות שסומנו כיעד הבא הן יפן, ארה"ב וניו זילנד. 

לידוענים - השפעה שולית יחסית

איך בוחרים הצעירים את היעד הבא שלהם? תלוי את מי שואלים. "ההורים" או "מכרים" סומנו כמובילים על-ידי התיירים האמריקאים (64%). התיירים הסינים סימנו בראש סדרי העדיפויות שלהם "תוכניות טלוויזיה" ו"סרטים". 24% מההודים מושפעים מיעדים שבהם ביקרו סלבס או משפיעני רשת, ו-39% מהם מפרסומים ברשתות החברתיות. וההודים (כ-26%) מושפעים הרבה יותר מ"מגזינים של תיירות", לעומת חבריהם במדינות האחרות (כ-12%).

צעירים וספונטניים? לא ממש. רוב התיירים הסינים מתכננים את הטיול שלהם כחודש-חודשיים מראש; לעומתם, הבריטים יותר מחושבים: כ-50% מהתיירים מבריטניה ומארה"ב מתכננים את הטיול שלהם שלושה-שישה חודשים מראש. 

אילו אתרים ברשת מככבים בקרב התיירים הצעירים ככלי עזר לתכנון הטיול הבא? בארה"ב יותר מ-52% נעזרים בגוגל, במקום השני נמצא טריפ אדוויזר, ואחריו אקספדיה. גוגל הוא האתר המוביל גם עבור ההודים, שמעניקים משקל חשוב גם לפייסבוק.

האוסטרלים והבריטים שמים בראש את "טריפ אדוויזר" ואחריו את גוגל ובוקינג.קום. הסינים שומרים נאמנות לאתרים המקומיים (באין להם גוגל), כש-78% מהם מתכננים את הטיול שלהם באמצעות Ctrip. אתרים נפוצים אחרים לתייר הסיני הם Qunar ו-Mafengwo. 

כוחה של המדיה - 87% מהסינים ו-75% מההודים עוקבים אחר חשבונות שנוגעים לעולמות התיירות (גם דרך משפיענים מהתחום), לעומת כ-47% מהצעירים של המדינות המערביות. לא מפתיע לגלות כי רשימת הרשתות החברתיות הבולטות בקרב צעירי ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה והודו הן אינסטגרם (בעדיפות בולטת), ואחריה, פייסבוק ויוטיוב. בסין העדיפות היא ל-Sina Weibo ואחריה ל-WeChat ול-TikTok.

למשפיענים (מובילי דעת קהל) שבהם משקיעים יותר ויותר גופי תיירות (כמו ג'יג'י חדד או עומר אדם הישראלי שהעלו תמונות מהאי מיקונוס) יש השפעה מוגבלת: את ההמלצות שלהם מקבלים הצעירים בכל המדינות קודם כול מחברים ומקרובי משפחה; לאחר מכן מביקורות שמתפרסמות באתרים, בבלוגים ובפורומים, ומחברים ברשתות החברתיות. המשפיענים צוינו כמקור השפעה רק על-ידי 12% (ארה"ב) עד 22% (הודו) בלבד.

סביבה ירוקה, אבל לא בכל מחיר

חברות התעופה עושות מאמצים לחזק את הקשר הישיר עם הצרכנים, ולחסוך את חוליית סוכן הנסיעות/אתר בדרך. מבחינת הדור הצעיר, המאמצים הללו מצליחים: כ-30% מהתיירים בארה"ב ובבריטניה מזמינים טיסות באתרי חברות התעופה, וכ-6% עושים זאת טלפונית מול חברת התעופה.

38% מהאוסטרלים מזמינים באתרי חברות התעופה - הרבה יותר מהסינים, שרק 11% מהם מזמינים באתרי החברות. לעומת זאת, 74% מהם מזמינים באתרים "מתווכים" (דוגמת אקספדיה, פרייסליין, קייאק וכדומה). כך גם 33% מהתיירים בארה"ב. רוב הצעירים עושים זאת דרך הסמארטפון, והסינים בעיקר באמצעות אפליקציות שהורידו לשם כך.

גם "סוכן הנסיעות" הולך ומאבד מקרנו עבור הדור הצעיר: רק 2% מהסינים ו-7% מהאמריקאים מזמינים ישירות מסוכני נסיעות, לעומת כ-17% מהתיירים האוסטרלים והבריטים.

כך גם המגמה דומה בנוגע להזמנת מקום הלינה: הסינים מזמינים לינות דרך אתרי תיירות פופולריים (69%); וכמוהם כ-32% מהצעירים בארה"ב, בבריטניה ובאוסטרליה. רק 9% מהסינים מזמינים ישירות מאתר בית המלון, לעומת כ-25% מתיירי המדינות האחרות.

טיול הוא מותרות או יותר צורך? התיירים המערביים נוטים להגדיר את הטיול שלהם כ"מוצר מותרות" (כ-75% מהם). זאת, לעומת תפיסה שונה של התיירים מאסיה: ההודים חלוקים בין "מותרות" ל"צורך", ו-80% מהסינים מגדירים טיול כ"צורך". רק 20% מעניקים לו את הכותרת "מותרות".

בנושא התקציב לטיול - לצעירים חשוב לקבל תמורה ראויה לכספם, והם מייחסים חשיבות לעניין התקציב. רוב התיירים מסין ומהודו מממנים את רוב עלויות הטיול, לעומת התיירים המערביים שחלקם מממנים את הטיול לעצמם, ואחרים חולקים את ההוצאות עם גורם אחר.

מעניין שהתיירים מהודו ומסין משוכנעים שההוצאות שלהם עבור חופשות וטיולים יגדלו בשנה הבאה (כ-75%); לעומת צעירי המדינות המערביות, שהם פחות נחושים שזו תהיה המגמה.

המלצות ברשת הפכו לכלי יעיל לבחירת יעד תיירותי ופעילות ביעד. הצעירים מבינים את החשיבות הזו, ורובם הגדול דואגים להשאיר ביקורת באתרים, בעיקר בקרב הצעירים מהודו ומסין (כ-92%), כולל כאשר מדובר במוצר תיירותי שרכשו.

אחד הנושאים החמים ביותר בקרב הדורות הצעירים ובכלל הוא הנושא הסביבתי. בכל הנוגע לעולם התעופה והתיירות מופנית אצבע מאשימה (ולא במקרה) לתחום הזה כ"אחראי לזיהום האוויר ולהררי האשפה" הנערמים באתרי התיירות.

עד כמה העניין "הירוק" חשוב להם תעיד העובדה שישנם צעירים שיהיו מוכנים לשלם יותר עבור מוצר תיירותי שהוא מתחשב סביבתית? רוב הנשאלים העידו כי חשוב להם לבחור בעוסק בעל מודעות ואחריות סביבתית. מנגד, בכל המדינות שיעור הצרכנים שמוכנים לשלם יותר בעבור "הירוק" הזה הוא נמוך יותר.

כך למשל, 90% מהצעירים הסינים ציינו כי חשוב להם לבחור בעסקים מתחשבים, אבל רק 78% ציינו כי הם מוכנים לשלם על זה יותר. בארה"ב היחס הוא 59% לעומת 50% בהתאמה, ובאוסטרליה 60% לעומת 46%, שמוכנים לשלם יותר למען הסביבה.