מערכת הבחירות תתעורר ב-1 בספטמבר: בימין בודקים את החלפת נתניהו בליכוד והסרטונים נגד שקד מוכנים

אחרי הקיץ המנומנם, מערכת הבחירות צפויה להתעורר ב-1 בספטמבר • בכירים בימין מאשרים שמתנהלים מגעים להחלפת נתניהו בליכוד ביום שאחרי הבחירות • איפה תעשה יו"רית "ימינה" את השבת הראשונה של ספטמבר • ואיך צולח יאיר לפיד את הסערות בכחול לבן

איילת שקד / צילום: כדיה לוי
איילת שקד / צילום: כדיה לוי

תקופת האין-קמפיין הסתיימה. כעת, כאשר נכנסים לישורת האחרונה, יש ליישר קו ולהזכיר שקמפיין מועד ב' נולד בחטא. בניגוד למה שמטיפים בליכוד ובימין הישראלי, לא ח"כ אביגדור ליברמן גרר את המדינה לבחירות, אלא ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחריו צעדו 73 ח"כים אומרי הן, נטולי שיקול דעת. הם ביצעו מהלך חקיקה שהפר את כל מה שידענו כדמוקרטיה ב-71 שנות המדינה. אף מנהיג לפני נתניהו לא העלה על דעתו שלא להשיב את המנדט להרכבת הממשלה לידי הנשיא ותחת זאת לפזר את הכנסת. הם עשו זאת ביודעין, עם גירעון בתקציב, עם מערכת ציבורית משותקת, עם מצב ביטחוני רעוע.

לציבור הרחב זיכרון פוליטי קצר טווח ועל כך בונים בליכוד. בתום הקיץ, אחרי חופשות ובילויים עם המשפחות, רבים לא זוכרים מדוע ישראל נמצאת פעם נוספת במערכת בחירות, אך חשוב לזכור זאת. דרך המלך להרכבת הממשלה נעקפה באמצעות פיזור הכנסת וכך הפכה ישראל לדמוקרטיה מבוזה, נטולת חוקה ונעדרת כבוד למנהגים והיגיון שלטוני.

1. נתניהו יוחלף בליכוד?

פוליטיקאים בכירים בימין, לא מישראל ביתנו, אמרו אתמול ל"גלובס" שאם ראש הממשלה נתניהו לא יקבל 61 מנדטים, יחל בליכוד מהלך פנימי להחלפתו. הדברים הללו מהדהדים פרסום באתר Ynet בנוגע לשיחות שמקיים ח"כ אביגדור ליברמן עם חברי כנסת מן הליכוד על היום שאחרי הבחירות. "בליכוד נערכים לשעת כושר להחלפת נתניהו", דווח שם.

האירועים הפוליטיים של העשור האחרון עשויים ללמדנו שרבים מספידים את הליכוד בטרם עת. בראש מגוון מפלגות הימין וגם בצמרת הליכוד אולי מייחלים לנפילתו של נתניהו (לפעמים הרבה יותר מאשר בשמאל), אך כולם למדו על בשרם שתוצאות האמת בקלפיות נותנות לליכוד מספר מנדטים גבוה מן התחזיות. ניסינו להביא את טיעוני ליברמן לאור: עם מי הוא שוחח, מה בדיוק נאמר לו, אך בישראל ביתנו דום שתיקה. כאמור, בחלקים אחרים בולטים בצד הימני של המפה מהדהדים את המידע ומאשרים שאכן מתקיימות שיחות כאלה, אך מסרבים למסור פרטים.

2. ישתלט על פייגלין?

מסתמן כי מפלגת זהות תפרוש מהתמודדות לכנסת, בהתאם לסיכום בין נתניהו ליושב הראש שלה, משה פייגלין, האדם שנתניהו עמל קשות כדי לגרש מהליכוד. פייגלין היה חבר הכנסת שהקואליציה לא ספרה את אצבעו בשנים 2013-2015 כאשר היה ח"כ של הליכוד; המשמעת הקואליציונית הייתה זרה לו. אפשר לומר על פייגלין דברים רבים, אבל הוא מעולם לא תיפקד כבובה אומרת הן ולא שימש כפוליטיקאי כנוע ונרצע. כעת נתניהו הניח בפניו הזדמנות לחזור לעמדת כוח.

אם נתניהו הציע לפייגלין לכסות את חובות מפלגת זהות, ההוצאות של זהות בקמפיין מועד א', כדי שיסכים להסיר את התמודדותו בקמפיין מועד ב', הרי שהסכם פוליטי זה יהיה חייב להיחשף ויש בו גם בעייתיות רבה. ספק אם לליכוד מותר להשתמש בכספי מימון מפלגות ובהלוואה בסך 36 מיליון שקל שנטל מן הכנסת כדי למחוק את החובות של זהות.

גם הבטחת תפקיד שר בתמורה לפרישה מהתמודדות עשויה להתגלות כבעייתית ולהיפסל בידי יועצים משפטיים. והרי איזה טעם יש לפייגלין להסיר התמודדות שלא עבור תפקיד שר? הפרישה מהתמודדות של זהות וקריאה לכל תומכיה - 118 אלף איש בחרו בפייגלין במועד א' - להעביר את תמיכתם לליכוד, עשויה להביא לנתניהו את הניצחון בקלפיות. כל התככים והמזימות שליברמן רוקם עם בכירי הליכוד יעלו באוויר ויתנדפו. בימינה אגב אומרים שמצביעי זהות ילכו אליהם ולא אל הליכוד, בשל הקירבה במצע הכלכלי.

3. מאמץ מרוכז נגד ימינה

המאבק על הקולות בימין עומד גם בלב מערכת הבחירות לכנסת ה-22. נדמה שהריב הפוליטי בציר שבין ימינה לליכוד מלבה יצרים לא פחות מאשר הריב בצירים שבין הליכוד לישראל ביתנו ובין הליכוד לכחול לבן. המופע של נתניהו השבוע בגבעת שמואל בלב הציונות הדתית נתפס בידי ראשי מפלגת ימינה כמאמץ מרוכז לחתוך את מספר המנדטים של המנהיגה איילת שקד.

במפלגתה של שקד נחשפו השבוע לסרטוני וידיאו שתכנן הליכוד נגדה. הם היו אישיים וגועליים, אך בינתיים לא ראו אור. בינתיים מתמקדים בליכוד באירועי קמפיין גדולים של נתניהו במעוזי הציונות הדתית ובקריאה לקהל חובשי הכיפות הסרוגות להצביע לליכוד. בינתיים הם עדיין לא מסירים את הכפפות.

שקד, בנט, פרץ וסמוטריץ' משובצים "לעשות שבת" בערים שונות ברחבי הארץ: הם מתארחים בבתיהם הפרטיים של חברי מפלגה, ומשישי בערב ועד צאת השבת צועדים רגלית מבית כנסת אחד לאחר, חורשים את הרחובות, הגנים הציבוריים ומבואות בתי הכנסת. גם גבעת שמואל נמצאת בלוח השנה של שקד. היא שומרת את העיר הזו, על ריבוי בתי הכנסת שלה, לשבת הבאה, הראשונה של ספטמבר. את השבת מחר היא תעשה במודיעין; בנט ילון בנתניה.

4. ה"פוקר פייס" של לפיד

בשבועות האחרונים אימץ יאיר לפיד "פוקר פייס". גם אם הוא זועם ומשתולל מבפנים, הוא מצליח להפנים את סערת הרגשות ולשמור על פאסון.

על מה כועס לפיד? תחילה שכר בני גנץ את חברת החקירות CGI, השייכת לצביקה נווה (אחיו של אפי נווה, לשעבר יו"ר לשכת עורכי הדין, החשוד בעבירות פליליות), כדי לחקור הדלפות פנימיות במפלגתו , חוסן לישראל", מבלי ליידע את לפיד. ל"ידיעות אחרונות" הועבר מידע שחברת החקירות קבעה שהחפרפרת היא דווקא ח"כ בכיר מצמרת יש עתיד של לפיד. הפרסום גרם לסערה ביש עתיד וביחסים בין לפיד לגנץ, והוכחש לחלוטין בידי כל המעורבים. הבוקר (ה') אמר יעקב פרי, יו"ר CGI ולשעבר שר מטעם יש עתיד, שלא היה ממצא שכזה נגד בכירי יש עתיד.

אחר כך טענו בצמרת כחול לבן (לא רק מטעם יש עתיד) שדווקא נווה הוא האיש המעביר מידע נגד המפלגה לעיתונות. "גלובס" פנה מיידית לנווה לשם תגובתו, ונווה הכחיש.

במקביל שכר גנץ את שירותיו את יועץ התקשורת רונן צור, מי שהשתלח ביאיר לפיד אישית בתום קמפיין מועד א' ואף תוך כדי קמפיין מועד ב'. צור כינה את התנהלותו של לפיד "אווילית" וכמי ש"היצר שלו לפגוע בחרדים חזק ממנו".

מנגד, דוברו הבכיר של לפיד כתב על צור בטוויטר "שכיר חרב שלא מתעניין בכך שתהיה בישראל מדינת הלכה כל עוד הצ'ק מגיע בזמן". מדוע אם כן, שכר גנץ את צור פעם נוספת? ואיך ייתכן שעשה זאת מבלי ליישר קו עם לפיד לפני כן?

ובאשר לגנץ, הופעותיו הפומביות במהלך אוגוסט היו חלשות מאוד. הוא נתפס כלא-רהוט, לא ממוקד, טעה בשם החייל דביר שורק ז"ל, פלט בטעות את השם "מפלגת כחול איתן" (במקום כחול לבן) וקרא לאמו של חייל צה"ל אורון שאול ז"ל שגופתו מוחזקת בידי החמאס - זהבה גלאון.

הטעויות המביכות הללו לא הודהדו על ידי הליכוד, כפי שהם יודעים לעשות. בליכוד חוששים מלעשות שימוש פוליטי בזכרם של חללי צה"ל. עדיין זוכרים שם את "סרטון הקברים" שבו הופיע כיתוב נגד גנץ על רקע בית הקרבות הצבאי בהר הרצל, שהם נאלצו להוריד בעקבות ביקורת ציבורית קשה. אך זה לא משנה את העובדה שבני גנץ היה זקוק ליועץ אישי, אגרסיבי יותר, שיסייע לו ליישר קו לקראת ספטמבר.