בריטניה: מחר הצבעה מכרעת על ברקזיט ללא הסכם

(עדכון) - בעוד מקורבי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון טענו כי הוא לא יחשוש להכריז על בחירות-בזק אם הפרלמנט יצביע נגדו, בנאומו לתקשורת ג'ונסון נמנע מהאיום והבהיר כי הוא "לא רוצה בחירות חדשות" • מחר צפויה להתקיים הצבעה על חוק שימנע פרישה חד-צדדית מהאיחוד האירופי

בוריס ג’ונסון. לא יוכל לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה / צילום: רויטרס
בוריס ג’ונסון. לא יוכל לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה / צילום: רויטרס

בעוד מקורבי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמרו כי לא יחשוש להכריז על בחירות-בזק אם מורדים בתוך המפלגה השמרנית יצביעו נגדו בפרלמנט, הוא עצמו יצא הערב לתקשורת, נמנע מאיום זה ואף הבהיר - "אני לא רוצה בחירות חדשות". לאחר שעות של ספקולציות בנוגע לאיום אפשרי של ג'ונסון על חברי פרלמנט מתוך מפלגתו המתכוונים לחבור מחר (ג') לאופוזיציה ולהצביע בעד חוק שימנע פרישה חד-צדדית, הסתפק ג'ונסון באמירה כי הוא "מקווה שהם לא יעשו זאת".

ההצהרה הערב התקיימה לאחר ישיבה חריגה של הקבינט הבריטי כדי לדון בדרכי הפעולה האפשריות מול הצבעה מחר ש"תסנדל" את הממשלה הבריטית מלפרוש ללא עסקה ב-31 באוקטובר 2019. כמה עשרות חברי פרלמנט שמרנים, ביניהם שרים לשעבר, הודיעו כי יתמכו בחוק שתעלה האופוזיציה, המונע "נו דיל ברקזיט". בעוד כלי התקשורת שיערו כי ג'ונסון יאיים להגיש הצעה על פיזור הפרלמנט כבר השבוע אם החוק יעבור, הוא עצמו נשמע הערב מאוד מתון.

"בשבועות האחרונים הסיכויים לעסקה חדשה גברו", אמר ג'ונסון, "האירופאים רואים שאנחנו רוצים עסקה, שיש לנו תוכנית מגובשת לגבי היחסים העתידיים עם האיחוד, ושאנחנו נחושים לחזק את עמדתנו על ידי כך שנהיה מוכנים לפרישה ללא עסקה ב-31 באוקטובר". ג'ונסון אמר בעבר כי אם האיחוד יחוש שהפרלמנט יחליט לעכב עוד יותר את מועד העסקה, הוא לא יהיה מוכן לשנות את העסקה כפי שבריטניה דורשת.

"אם יש משהו שימנע התקדמות הוא שמחר חברי פרלמנט יצביעו ביחד עם קורבין (מנהיג האופוזיציה, ג'רמי קורבין). אני חושב שהם לא יעשו זאת, אני מקווה שהם לא יעשו זאת. אבל אם הם יעשו זאת, הם יקצצו את הרגליים מתחת לעמדת בריטניה. כדי להראות לחברים בבריסל את עמדתנו, חברי הפרלמנט צריכים להצביע יחד עם הממשלה". הוא הוסיף, "אני לא רוצה בחירות, אתם לא רוצים בחירות". 

מקורבי ג'ונסון נקטו עמדה חריפה יותר היום, והודיעו כי הוא יראה בכל הצבעה בפרלמנט על נושא הברקזיט "הצבעת אי-אמון" בממשלה, וכי הוא מצפה לתמיכה גורפת מכל חברי מפלגתו. בנוסף, מקורבים לראש הממשלה אמרו לתקשורת הבריטית כי משמעות מעבר החוק מחר בפרלמנט תהיה הקדמת הבחירות ל-14 באוקטובר, אולם ג'ונסון נמנע מלומר זאת באופן מפורש.

אם אכן תתקדם מחר הצעת החוק אליה מתנגד ג'ונסון, מסרו מקורות לעיתון כי הוא עשוי להציג הצעה לפיזור הפרלמנט והליכה לבחירות ברביעי או בחמישי. הדיונים מחר על הצעת החוק של האופוזיציה למנוע "נו דיל ברקזיט" צפויים להתחיל בארבע וחצי אחרי הצהריים (שעון ישראל).