בדרך לאקזיט מהיר: הבעלים החדשים של אירונאוטיקס ימכרו 50% מחברת קונטרופ

ימים ספורים לאחר שהושלמה רכישת אירונאוטיקס, מקדמים בעליה החדשים עסקה למכירת חלקה בחברה הבת קונטרופ, המייצרת מערכות אלקטרו-אופטיקה לשימושים ביטחוניים, לידי ענקית ההשקעות האמריקאית KKR, לפי שווי של יותר מ-200 מיליון דולר לחברה כולה • השלמת העסקה תחזיר לרוכשי אירונאוטיקס כמעט מחצית מההשקעה ברכישת יצרנית המל"טים

ימים ספורים לאחר סגירתה של עסקת הרכישה של חברת אירונאוטיקס  על ידי חברת רפאל מערכות לחימה ואביחי סטולרו, פועלים הרוכשים לסגור עסקה מהירה שבה יחזירו לעצמם כמעט מחצית מההשקעה ברכישת יצרנית המל"טים מיבנה, שהסתכמה ב-850 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע כי אירונאוטיקס מנהלת בימים אלה מו"מ מתקדם למכירת החזקתה בחברה הבת קונטרופ (50%) לידי ענקית ההשקעות האמריקאית KKR, תמורת כ-110 מיליון דולר (כ-385 מיליון שקל). דבר המגעים בין הצדדים פורסם בתחילת 2019, לפי שווי נמוך יותר לקונטרופ, וככל הידוע, המגעים נמשכו מאז "על אש קטנה". לא ניתן היה לקבל את תגובת אירונאוטיקס לידיעה.

קונטרופ מתמחה בפיתוח וייצור מערכות אלקטרו-אופטיקה מתקדמות לשימושים צבאיים ולהגנת גבולות. החברה מייצרת ומשווקת מערכות תצפית מתוחכמות ומיוצבות לצילום יום ולילה בזמן אמת, ומיועדות לגילוי, הכרה וזיהוי מטרות ואובייקטים בטווחים של החל ממאות מטרים ועד לעשרות רבות של קילומטרים. המערכות מותקנות על מזל"טים, מסוקים, מטוסים קלים, ספינות משמר, רכבים ועמודים. החברה מספקת את מוצריה למערכת הביטחון בישראל וכן לגופי ביטחון בעולם, תוך מכירה ישירה ללקוחות הקצה או באמצעות אינטגרטורים גדולים.

KKR השקיעה בשתי חברות ישראליות

קונטרופ, שהוקמה לפני כ-30 שנה על ידי קבוצה של יוצאי חיל האוויר והתעשייה האווירית, פועלת באזור התעשייה נוה נאמן בהוד השרון ומעסיקה כ-300 עובדים. ביתרת מניותיה (50%) מחזיקה חברת רפאל באופן ישיר. כמנכ"ל קונטרופ מכהן חגי עזאני, ויו"ר החברה הוא יובל מילר.

בתחילת 2012 הושלמה עסקה שבה רכשו אירונאוטיקס (שכבר החזיקה אז ב-18% ממניות קונטרופ) ורפאל את הבעלות המלאה בקונטרופ מידי ארבעת מייסדיה, שלמה ניר (המנכ"ל דאז), ששון בנדו, אלי בן-אהרון ויחזקאל אמבר. העסקה, שהניבה תמורה של עשרות מיליוני שקלים לכל אחד מהיזמים, שיקפה לקונטרופ שווי של כ-300 מיליון שקל, לעומת כ-770 מיליון שקל (220 מיליון דולר) במו"מ הנוכחי.

מאז נרשמה צמיחה מהירה בפעילות קונטרופ, ולפיכך גם בשווייה. את שנת 2018 סיימה קונטרופ עם הכנסות של 322 מיליון שקל - כפול מאשר ב-2015. הצמיחה הדו-ספרתית בין השנים האלה חלחלה גם לרווח הגולמי של החברה (שעמד אשתקד על 96 מיליון שקל) ולרווח התפעולי (40 מיליון שקל). בשורה התחתונה, רשמה  קונטרופ רווח נקי של כ-26 מיליון שקל ב-2018, לאחר שבשנים 2017 ו-2016 עמד הרווח השנתי על 31 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2019 רשמה קונטרופ הכנסות של 130 מיליון שקל ורווח נקי של 3.7 מיליון שקל.

תוצאות קונטרופ טכנולוגיות מדוייקות בשנים האחרונות
 תוצאות קונטרופ טכנולוגיות מדוייקות בשנים האחרונות

KKR היא קרן השקעות אמריקאית גדולה, שמשקיעה במגוון גדול של אפיקי השקעה, כולל פרייבט אקוויטי, אנרגיה, תשתיות, נדל"ן ואשראי. לפי נתוני KKR, היא מנהלת כיום נכסים בהיקף של כ-206 מיליארד דולר ב-20 מדינות. KKR נוסדה בשנת 1976 על ידי הנרי קראביס וג'ורג' רוברטס, ולפי אתר האינטרנט שלה, ההחלטה להקים את KKR התקבלה בעת שהשניים אכלו יחד ארוחת ערב במסעדת "Joe and Rose" בניו יורק. בעשור האחרון, KKR היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסת ניו יורק, ושווי השוק הנוכחי שלה הוא 21.2 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 31% במחיר המניה מתחילת השנה.

הפורטפוליו של KKR כלל שתי חברות מישראל - Clicktale, העוסקת בניתוח חוויית המשתמש בפלטפורמות דיגיטליות, שנמכרה באחרונה לחברה צרפתית; ואופטימל פלוס, שעוסקת בניתוח נתוני ביג דאטה המתקבלים בעת ייצור שבבים.

הלוואה מבנק הפועלים לסטולרו

עוד נודע כי רפאל וסטלרו צפויים להחליף את יו"ר אירונאוטיקס, האלוף במילואים ידידיה יערי (לשעבר מפקד חיל הים ומנכ"ל רפאל), ביו"ר מטעמם - ככל הידוע, מנכ"ל רפאל הנוכחי, יואב הר אבן. יערי מונה לתפקיד יו"ר חברת המל"טים באפריל 2018, כשהחליף בתפקיד את האלוף במילואים איתן בן אליהו.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי אביחי סטולרו יממן את חלקו בעסקת הרכישה של אירונאוטיקס באמצעות הלוואה של מאות מיליוני שקלים שיעמיד לו בנק הפועלים. מכיוון שמדובר במימון לרכישת שליטה בחברה, הבנק המממן אינו יכול לממן את כל חלקו של סטולרו בעסקה, העומד על 425 מיליון שקל. מלבד מניות אירונאוטיקס שישעבד סטולרו לטובת הבנק, הוא מסתמך, ככל הידוע, על אופציית המכירה שיש לסטולרו למכור את מניותיו באירונאוטיקס לידי רפאל.

אירונאוטיקס, שאותה מוביל המנכ"ל עמוס מתן, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מוטסות לא-מאוישות (מל"טים), מערכות אלקטרו-אופטיות (כאמור, באמצעות החזקה של 50% בחברת קונטרופ) ומערכות תקשורת. החברה הונפקה בבורסה בקיץ 2017, לפי שווי של כמיליארד שקל, ומניותיה התחילו לאבד גובה זמן קצר לאחר ההנפקה, בעקבות הרעה בתוצאות החברה והסתבכות בפרשייה ביטחונית במדינה זרה.

רפאל וסטולרו ניסו לנצל את הקריסה במניה, והציעו בראשונה לפני קצת יותר משנה לרכוש את יצרנית המל"טים מיבנה לפי שווי של כ-430 מיליון שקל בלבד. בדירקטוריון אירונאוטיקס דחו אז את ההצעה, בנימוק שהסכום נמוך מדי. לאחר שהמהלך נכשל, הגישו רפאל וסטולרו בתחילת 2019 הצעה חדשה לרכישת החברה, לפי שווי כמעט כפול מההצעה הקודמת - כאמור, בהיקף של 850 מיליון שקל. זאת, כשבדרך מנסה גם התעשייה האווירית לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של 600-650 מיליון שקל - מהלך שלא צלח.

הפעם ההצעה התקבלה על ידי דירקטוריון אירונאוטיקס ובעלי מניות החברה. לאחר שגם רשות החברות הממשלתיות אישרה אותה בחודש שעבר, לאחר מו"מ שניהלה מול רפאל, נמחקו השבוע מניות אירונאוטיקס מהמסחר בבורסת ת"א.