מיטב | בלעדי

צבי סטפק מעביר מניותיו במיטב דש לילדיו; ניר ברקת מעביר עסקיו לנאמנות של אחיו

משפחת סטפק עושה מהלך של העברה בין–דורית בבית ההשקעות, כשהבן אבנר יחזיק ברוב ההחזקות • על רקע כניסתו לפוליטיקה הארצית, העביר ניר ברקת את החזקותיו ב–BRM, שכוללות את מיטב דש, לנאמנות עיוורת של אחיו אלי • זה שנים שניר ברקת אינו מעורב בניהול עסקיו

צבי סטפק / צילום: איל יצהר
צבי סטפק / צילום: איל יצהר

חילופי דורות במשפחת סטפק והעברת ההחזקות של ניר ברקת בחברת BRM לנאמנות עיוורת בידי אחיו אלי במטרה לנטרל ניגודי עניינים פוטנציאליים, עם הצטרפותו לפוליטיקה הארצית.

מדיווח שפרסם בית ההשקעות מיטב דש, שנסחר כיום לפי שווי של 835 מיליון שקל ומנוהל על ידי אילן רביב, עולה כי צבי סטפק, שמחזיק ב-28% מהחברה, העביר לאחרונה את כל מניותיו בבית ההשקעות שייסד לילדיו אבנר סטפק (60%), אמיר סטפק (20%) ורחל סטפק (20%). אבנר סטפק כבר החזיק קודם לכן ב-1.1%.

במקביל, ניר ברקת, השותף ב-BRM שמחזיקה ב-29% ממיטב דש, העביר את עסקיו לנאמנות עיוורת אצל אחיו אלי, כך ש"עם כניסתו לתוקף של הסכם הנאמנות" המחזיקים הסופיים בזרוע ההשקעות של האחים ברקת ושל שותפם יובל רכבי יהיו 67% בידי אלי ברקת ו-33% בידי רכבי. זאת במקום שליטה בחלקים שווים של 33% לכל אחד מהשלושה, האחים ברקת ורכבי.

ניר ברקת בכנס התעשיינים / צילום: חן גלילי
 ניר ברקת בכנס התעשיינים / צילום: חן גלילי

בית ההשקעות צמח לאורך שנים באמצעות שורה של מיזוגים ורכישות. בין היתר מיזג לתוכו את בתי ההשקעות גאון שוקי הון וישיר בית השקעות ופנינסולה ו-eLoan. עם זאת, המיזוג המשמעותי ביותר היה זה שבין בתי ההשקעות מיטב ודש איפקס, שהושלם בתחילת 2013, ושבסופו חברו יחדיו בעלי שליטה הנוכחיים - צבי סטפק ובני משפחתו מצד אחד, ומהצד האחר BRM, של האחים ברקת ושותפם יובל רכבי.

העברת ההחזקות אצל משפחת סטפק, היא למעשה העברה מסודרת של השליטה בהחזקה המשפחתית לידי הבן אבנר, שמעורב בבית ההשקעות זה שנים וכיום משמש כסגן היו"ר ובעבר אף ניהל אותו. השינוי נודע ימים אחדים לפני חגיגות ה-40 שנה לבית ההשקעות מיטב דש - כלומר לבית ההשקעות מיטב, שהקימו יחדיו האב צבי סטפק ושותפו דאז שלמה סימנובסקי.

העברת כל המניות של צבי לידי ילדיו מהווה השלמה מבעוד מועד של העברה בין-דורית, אך היא לא משפיעה על מעורבותו בבית ההשקעות, שבו הוא משמש כדירקטור בבית ההשקעות וכיו"ר חברת קרנות הנאמנות. מדובר ביישום של החלטה שהתקבלה לפני שנים והייתה צפויה.

השינוי בהחזקות בשותפה לשליטה במיטב דש, BRM, מגיע ממניעים אחרים, כשגם הוא לא נושא בחובו פוטנציאל לשינויים בהתנהלות בית ההשקעות. זאת מאחר ואלי ברקת הוא יו"ר בית ההשקעות, כשאחיו לא פעיל בהחזקות של BRM זה שנים.

האחים ברקת ושותפם רכבי עשו את הונם הגדול בהשקעות בחברות טכנולוגיה, כשהראשונה בהצלחות שלהם הייתה השקעה של כמה מאות אלפי שקלים בצ'ק פוינט בתחילת דרכה, שמומשה תמורת 400 מיליון דולר. שלושת השותפים ב-BRM נכנסו לעולם הפיננסים ב-2009, אז רכשה BRM שבניהול אלי ברקת את השליטה בבית השקעות דש איפקס.

עתה, כשבועיים לפני הבחירות הכלליות לכנסת, בפעם השנייה השנה, מתברר כי ניר ברקת שנמנה על בכירי הליכוד והפך לח"כ לפני חודשים ספורים העביר לאחיו אלי את כל ההחזקות שלו בחברות המשפחתיות ובעסקים המשפחתיים של משפחת ברקת, לנאמנות עיוורת.

ניר ברקת פועל בתחום הפוליטי כבר שנים רבות ואף היה ראש עיריית ירושלים במשך עשור. ואולם, הוא נכנס לפוליטיקה הארצית ונהיה ח"כ רק לפני מספר חודשים בעקבות הבחירות הקודמות, כשהוא מקווה ונערך למקרה שיהיה שר בעתיד. ככל הידוע השינוי בא כדי למנוע ניגוד עניינים פוטנציאלי, והעביר את כל ההחזקות שלו בעסקים המשפחתיים, כאשר לדברי גורמים מעורים הוא ממילא לא היה מעורב בניהול בחברות הללו.

ההחזקה במיטב דש אינה היחידה וגם לא העיקרית של משפחת ברקת. רוב העסקים שלהם פרטיים, והם בעיקר בתחומי ההייטק. ל-BRM יש להם שלל של החזקות בחדי קרן, כדברי גורם מעורה.

באתר האינטרנט של BRM מצוינות 27 חברות פורטפוליו נוכחיות ומהעבר, בהן מיטב דש, אורקם, שנוסדה על ידי מייסדי מובילאיי, מוביט, מפתחת אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית, קולורצ'יפ, אי-טורו ומטה נטוורקס.