מנכ"ל משרד הסביבה תוקף את משרד ראש הממשלה: רוצה להצר את צעדינו ולהקל על המפעלים המזהמים

את הדברים אמר גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ל"גלובס" בהתייחסות ראשונה לפרסום בשבוע שעבר לפיו ראש אגף רגולציה במשרד ראש הממשלה העלה טענות על תפקוד המשרד וסמכויותיו הרחבות • "אנו מקווים כי הציבור לעולם לא יאפשר חזרה לרגולציה של מדינת עולם שלישי"

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה / צילום: חיים צח
גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה / צילום: חיים צח

"הסוגיות שבהן דן צוות הרגולציה במשרד ראש הממשלה מייצגות רובן ככולן את האינטרסים הצרים והצפויים מראש של התעשייה, ונעדרת מהן כל הסתכלות על בריאות הציבור והסביבה, וכיצד לייצר לתושבי ישראל אוויר נקי יותר, מים נקיים יותר, סביבה חופית נקייה ובטוחה יותר", אומר גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, בהתייחסות ראשונה לפרסום בשבוע שעבר ב"גלובס", לפיו ראש אגף רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, פנה במכתב לסמט, והעלה בו טענות על תפקוד המשרד וסמכויותיו הרחבות שאינן בהלימה עם צורכי התעשייה.

"היה ראוי לצפות כי הצוות ישקול דרכים לחיזוק סמכויות ויכולות המשרד, אך תחת זאת הוא פועל להצרת צעדיו ולהחלשת כוחו בהתמודדות עם האתגרים הסביבתיים הרבים", אומר סמט ל"גלובס". "בקמפיין ובשלטי החוצות של התאחדות התעשיינים, רואים את מרקל עומדת כדוגמה למנהיגה. גרמניה היא מדינה מאד מתועשת, אבל מאד סביבתית. בגרמניה יש רגולציה סביבתית מחמירה, ואנחנו שואפים להגיע לתקנים ירוקים מחמירים באותה מידה.

"אנחנו לא יכולים לבוא ולומר שאנחנו רוצים להיות הכי מקלים באיחוד האירופי. תעשייה שלא יודעת לעמוד ברגולציה סביבתית בעידן הזה, לא תהיה לה עמידות לאורך שנים. מי שרוצה תעשייה ברת-קיימא במדינה, חייב לדאוג לתקינה סביבתית מחמירה".

לטענת פישר, המדיניות הסביבתית בישראל מחמירה ביחס לנהוג ב-OECD, בין היתר מכוח דרישות חוק אוויר נקי. במכתבו, שנשלח בחודש יוני אך נחשף בשבוע שעבר, כותב פישר כי "תנאים הניתנים בהיתרי רעלים, פליטה לאוויר והזרמה לים הינם תנאים שלא ניתן לעמוד בהם מסיבות שאינן קשורות במפעלים, בהם לוחות זמנים שאינם ריאלים או תנאים ברישיון עסק הנוגעים למדיות המוסדרות בהיתרים ספציפיים אחרים של המשרד".

ארגוני הסביבה הגיבו למכתב בחריפות. לדבריהם, משמעות הדברים, באם ישונו הנהלים הקיימים, היא כי תינתן הקלה משמעותית לשימוש בחומרים מזהמים, תהיה יד קלה על הזרמת שפכים וחומרים מסוכנים לים, וכן עלולה להיווצר מעין פסקת התגברות על חוק אוויר נקי. כך היתרי פליטה של מפעלים מזהמים בישראל, לרבות בז"ן ואסדות הגז עלולים להתרחב. ארגון 'שומרי הבית' איים לעתור יחד עם ארגוני סביבה נוספים לבית המשפט, באם ייפגעו סמכויותיו של המשרד להגנת הסביבה. 

"המשרד להגנת הסביבה מתנגד לכל מהלך שיחזיר את ישראל לסטנדרטים סביבתיים נמוכים ומיושנים, שפוגעים בציבור ומזיקים לבריאותו. בעשור האחרון אכן המשרד הוביל לקפיצת מדרגה ברגולציה ובסטנדרטים הסביבתיים בישראל", אומר סמט. "במקום לברך על כך, נדמה שיש מי שרוצים להחזיר את הגלגל לאחור, ולאפשר למפעלים לזהם באין מפריע, תוך הסתכלות רק על שורת הרווח הכלכלית על חשבון הציבור".

מן המכתב עולה כי ישנה כוונה להוציא מידיכם אכיפה או סמכות פיקוח על זיהום ותקנים.

"אנחנו לא רואים היגיון בכך שמעל המשרד יהיו עוד סמכויות למשרד אחר. באים למשרד ראש הממשלה בבכי ותלונות ממשרדים וגורמים אחרים, אבל זה לא הגיוני שבגלל זה רוצים להפוך את השיטה. אנחנו מסרבים לכך שתהיה ועדה שממונה על החלטות המשרד. ועידה כפי שהם מציעים יכולה לשתק את המשרד להגנת הסביבה, ואף משרד לא בנוי באופן כזה שבו הוא מפעיל את סמכויותיו רק לאחר שהוא קיבל את אישורה של איזושהי ועידה.

"זה לא בהלימה לאף מקום אחר בעולם ואנחנו לא מכירים שיטת עבודה כזו. יש לנו עוד פרקים שלמים של רגולציה, גם בתחום התעשייה, שעדיין לא נרשמו. יש לנו חוסרים גדולים בתחומים רבים. צריך לדבר על הרחבת הרגולציה והסמכויות. גם אם היה וטעינו באיזושהי החלטה נקודתית, יש דרך לנהל את זה.

"עם הפרסום אצלכם לגבי המכתב, יצא ציבור רב להגנה על השיקולים הסביבתיים. אף אחד לא רוצה לגור ליד מפעל שתנאיו הם הכי פחות מחמירים ב-OECD. אם כבר יש לך מפעל ליד הבית - הוא צריך להימדד בתקינה הכי מחמירה. אם יתקבלו הצעות הפעולה שנבחנות במסמך, הרי שההחלטות הסביבתיות הנוגעות למתקני תשתיות לאומיות כמו תחנות כוח פחמיות ובתי זיקוק, בעלי פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר, יונעו בעיקר על-ידי האינטרס הכלכלי ולא זה הבריאותי-סביבתי שהמשרד מייצג. אנו מקווים כי הציבור לעולם לא יאפשר חזרה לרגולציה של מדינת עולם שלישי".

בשבוע שעבר, הגיבו מטעם משרד ראש הממשלה לדברים, וטענו כי "הטענות אינן נכונות, אין בכוונת הצוות לעקר משרד זה או אחר, אלא להיפך, להביא להתייעלות ומקצועיות. בשנים האחרונות מוביל משרד ראש הממשלה מדיניות של רגולציה חכמה שמטרתה להביא לאיזון מיטבי בין האינטרסים הציבוריים השונים עליהם מופקדת הממשלה. מדיניות זו זוכה לשבחים מארגון ה- OECD ובמדד הרגולציה האחרון שפרסם הארגון זינקה מדינת ישראל מהמקום הלפני אחרון למקום ה-18 בדומה לממוצע ה- OECD. במסגרת זאת החליטה הממשלה בחודש דצמבר על הקמת צוות ממשלתי לבחינת סוגיות רגולטוריות מערכתיות. הצוות מקיים פגישות עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות ארגוני חברה אזרחית, ולא רק בתחום הרגולציה הסביבתית. המלצות הצוות יוצגו בפני הממשלה".