משפחת שנידמן קיבלה את אישור בעלי המניות ותמחוק מהמסחר את מניות ביטוח ישיר

ביטוח ישיר היא חברת ההחזקות שמחזיקה בשליטה באיי.די.איי ביטוח שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", במימון ישיר ובחברת הנדל"ן המניב אדגר • מחיקת ביטוח ישיר מחויבת על מנת לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות

דורון ומוקי שנידמן / צילום: תמר מצפי
דורון ומוקי שנידמן / צילום: תמר מצפי

לאחר כמה ניסיונות כושלים למחוק את חברת ההחזקות ביטוח ישיר  מהמסחר בבורסת תל אביב, היום הצליחה במשימה קבוצת צור שמיר, שנמצאת בשליטת משפחת שנידמן ובניהולם של בני הדודים מוקי ודורון שנידמן. האסיפה הכללית של ביטוח ישיר אישרה את מחיקת המניה מהמסחר לפי מחיר 41 שקל למניה, בהתאם להודעות קודמות בעניין זה. מדובר במחיר גבוה במקצת ממחיר המניה בפתיחת המסחר.

בעקבות זאת, תוכל קבוצת צור שמיר לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות, כשהיא תחזיק רק בשתי קומות של חברות ציבוריות - צור שמיר עצמה בקומה אחת, והחברות הבנות של ביטוח ישיר כקומה השנייה והתחתונה בפירמידה - חברת איי.די.איי ביטוח, חברת הנדל"ן המניב אדגר (ששתיהן ציבוריות) והחברה הפרטית מימון ישיר.

למעשה, מדובר בניסיון השלישי של משפחת שנידמן למחוק את חברת ההחזקות, שנסחרת עתה לפי שווי של כ-2.14 מיליארד שקל. נכון להיום הציבור מחזיק בכ-19.3% ממניות ביטוח ישיר, ומניותיו יירכשו כעת רק על ידי צור שמיר (כשבנק לאומי לא ירכוש מניות נוספות) תמורת כ-433 מיליון שקל. אחר השלמת מחיקת מניות ביטוח ישיר מהמסחר, יחזיקו בחברה רק שני בעלי מניות: צור שמיר ולאומי (המחזיק ב-7.3% ממניות ביטוח ישיר).

מבנה ההחזקות בפירמידת צור שמיר ערב המחיקה
 מבנה ההחזקות בפירמידת צור שמיר ערב המחיקה

קבוצת צור שמיר הצליחה למחוק את ביטוח ישיר, לאחר שפעלה בהליך חריג למחיקת המניה מהמסחר בסיוע בית המשפט המחוזי בתל אביב (המחלקה הכלכלית), בהתאם לסעיף 350 לחוק החברות ובכפוף לצורך לעמוד בחוק הריכוזיות. הקבוצה הייתה חייבת למחוק קומה אחת מפירמידת החברות הציבוריות שבשליטתה עד לדצמבר 2019, וזאת בשל הוראות חוק הריכוזיות. 

גידול ניכר ברווחי מימון ישיר

מחיקת ביטוח ישיר מאפשרת לקבוצה שבשליטתה לפעול להגשמת מטרה אחרת: הנפקת חברת האשראי הצרכני שבשליטתה, מימון ישיר. מי שמחזיקה במניות מיעוט במימון ישיר היא חברת ניהול הגמל והפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר שחם (כ-20% מהמניות), שבעצמה הונפקה מוקדם יותר השנה, ובהצלחה רבה.

מימון ישיר, שהוקמה על ידי משפחת שנידמן ושמנוהלת על ידי מייסדה ערן וולף, היא חברה צומחת בפעילותה וברווחיה. מדוחות ביטוח ישיר האחרונים עולה כי מימון ישיר רשמה ברבעון השני של 2019 רווח של 38.7 מיליון שקל - גידול של 191% ביחס לרבעון המקביל ב-2018, ובמחצית השנה הראשונה רשמה החברה רווח של כ-73.5 מיליון שקל - גידול של כ-44% ביחס למחצית המקבילה בשנה שעברה.

עיקר הפעילות של מימון ישיר הוא מתן הלוואות לרכישת כלי רכב. למעשה, הנפקה של מימון ישיר תהיה "אקזיט" ציבורי שני של הקבוצה בשנים האחרונות, בדומה להנפקה המוצלחת שעשתה הקבוצה בקיץ 2013 עם חברת איי.די.איי ביטוח.