כתב אישום נגד עמוס דב סילבר בפרשת טלגראס: ניהול ארגון פשיעה

כתב האישום מייחס לסילבר, שעומד בראשון ארגון טלגראס, ניהול ארגון פשיעה, תיווך לסחר בסמים מסוכנים, סחר בסמים מסוכנים, הדחת קטין לסמים מסוכנים וסחיטה באיומים, שכולן בוצעו במסגרת ארגון פשיעה

עמוס דב סילבר, מייסד טלגראס / צילום: כדיה לוי, גלובס
עמוס דב סילבר, מייסד טלגראס / צילום: כדיה לוי, גלובס

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום מסועף נגד עמוס דב סילבר, ראש ארגון טלגראס, אשר הוסגר מאוקראינה לישראל לפני כשלושה שבועות לאחר שניסה להימלט.

כתב האישום מייחס לסילבר ניהול ארגון פשיעה, תיווך לסחר בסמים מסוכנים, סחר בסמים מסוכנים, הדחת קטין לסמים מסוכנים וסחיטה באיומים, שכולן בוצעו במסגרת ארגון פשיעה.

עוד על-פי כתב האישום, בטלגראס הושקעו מאמצים ייחודיים לאמת את זהותם של סוחרי הסמים שביקשו לפעול באמצעות הפלטפורמה, כאשר מטרת האימות הייתה לוודא כי לא מדובר בשוטר סמוי המתחזה לסוחר או בסוחר סמים העתיד להונות את רוכשי הסם. כמו כן, מנהלי הרשת ערכו "בוטים" שנועדו לייעל את השימוש בטלגראס, ויצרו מנגנון לאיסוף שכר טרחתם מסוחרי הסמים שפעלו בפלטפורמה. חלק מההכנסות של מנהלי הרשת שולמו במזומן, וחלק אחר בסמים שווי כסף.

כתב האישום מלמד על מעורבותו של סילבר בקבלת ההחלטות וקביעת המדיניות, עידודו ותמיכתו בסחר בסמים לקטינים ועל-ידי קטינים והקמתו את הערוץ המתווך לסחר בסמים פסיכדליים כגון אקסטזי, LSD ופטריות הזיה.

הפרקליטות מתארת בבקשת המעצר כי מנהלי טלגראס, שבראשם עמד סילבר, תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים מכל רחבי הארץ, מתוכם לפחות 250 קטינים, לבין כ-200 אלף רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו בסך-הכול לא פחות מ-30 מיליון שקל.

החל מאמצע 2018 החלו הנאשם ודרג הניהול הבכיר בארגון לדרוש מכל סוחרי הסמים המסוכנים שפעלו בטלגראס, כמו גם מכל חברי הארגון, לאפשר להנהלת הארגון שליטה בחשבונות הטלגרם שלהם, על-ידי מסירת שם המשתמש, הסיסמה וקוד האימות שלהם לחשבונם. זאת, כדי שבמקרה של פתיחת חקירה משטרתית בנוגע לפעילות בטלגראס, יוכלו הנאשם והנהלת הארגון למחוק מרחוק את ההתכתבויות שחברי הארגון או סוחרי הסמים המסוכנים ביצעו, וכן כדי שיתאפשר לנאשם ולהנהלת הארגון לאסוף מידע על פעילותם.

במהלך התקופה הרלוונטית לכתב האישום עודד הנאשם מכירה של קנאביס לקטינים וקידם מדיניות זו. בהתאם למדיניות שהתווה הנאשם, מנהלי ועובדי הארגון אפשרו לקטינים מתחת לגיל 18 להיכנס לערוצי הסחר בקנאביס על-מנת לרכוש את הסם, ואף אפשרו למאות קטינים לסחור בקנאביס באמצעות טלגראס וכן אפשרו למספר קטינים לעבוד עבור הארגון. בהתאם לכך, צוות המאמתים ביצעו פעולות ל"אימות" זהותם של קטינים שהיו מועמדים לסחור בסמים בטלגראס. הנאשם נהג לאכוף את מדיניותו בעניין מכירת סמים לקטינים ולהשתיק את מי שהתנגד לה, לרבות בדרך של הוצאת מי שהתנגד לכך מהארגון או איום בהוצאתו מהארגון.

בנוסף מציינים בכתב האישום כי סילבר עודד וסייע לקטינים שהתקשו בכך לאתר סוחרי סמים שימכרו להם סמים באמצעות טלגראס והקפיד לציין בהזדמנויות רבות כי הוא תומך במכירת סמים לקטינים, וזאת בקבוצות השיח של המנהלים בארגון, בהודעות שפרסם לציבור בחשבון הפייסבוק הציבורי שלו ובראיונות רבים שמסר, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, לאמצעי תקשורת שונים כמו מגזין "דה מרקר", ולתוכניות רדיו וטלוויזיה שונות.

בעקבות פעילות ארגון טלגראס, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, רכשו כאמור לפחות 200 אלף משתמשים שונים, ובהם קטינים, קנאביס באמצעות טלגראס, בתיווכה ובעידודה, בכמויות ובסכומים שאינם ידועים.

הפרקליטות כתבה בבקשת המעצר כי בחקירתו של סילבר באוקראינה, עם מעצרו הראשוני לצורך הסגרה, וכן תשאוליו המוקלטים בישראל, הוא "הודה באופן חלקי במיוחס לו, ובכלל זה אישר את מעמדו כראש ארגון טלגראס. בחקירתו ובתשאוליו תיאר המשיב בתמצית את פעילותו של הארגון אם כי ניסה למזער את רווחיו הכספיים של הארגון, וגרס כי מדובר במיליוני שקלים בודדים. עוד טען המשיב כי ביצע את העבירות המיוחסות לו ממניעים אידאולוגיים ולא מבצע כסף". לאחר הסגרתו לישראל, בחר לשמור על זכות השתיקה במרבית חקירותיו.

תגובת עו"ד אורי קורב המייצג את סילבר: "עמוס סילבר הוא אדם ערכי ומוסרי אשר נאמן לאידיאולוגיה בה הוא מאמין - ולפיה יש לעזור לחולים ולחלשים בחברה ולהקל על סבלם. סילבר פעל במשך שנים כדי לעזור לזולת תוך הקפדה שלא לפגוע באיש. כתב האישום שהוגש היום היה בגדר מעשה צפוי וידוע מראש והוא מהווה המשך ישיר להתנהלות המלהמת והבלתי מידתית של רשויות האכיפה. כתב האישום מציג את העובדות באופן מסולף לחלוטין תוך שימוש בקונסטרוקציות משפטיות שגויות וחסרות בסיס. רשויות האכיפה מתעלמות מהשינויים החברתיים והמשפטיים העוברים על העולם כולו, ובכלל זה על מדינת ישראל בנושא הלגליזציה והשימוש בסמים קלים. הטענה לפיה עמוס סילבר מנהל ״אירגון פשיעה״ היא טענה מופרכת. מדובר בשימוש ציני בחוק שנועד להלחם בארגוני פשיעה - כנגד אנשים נורמטיביים הפועלים לקדם אידיאולוגיות אשר נבחרי הציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית מצהירים כי יפעלו למען הכשרתם והגדרתם כחוקיים. עמוס סילבר יילחם בבית המשפט על הערכים בהם הוא מאמין ויוכיח את חפותו".

*** חזקת החפות: עמוס דב סילבר הוא בגדר נאשם, ולא הורשע בכל עבירה. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.