אכיפה בררנית? בכיר לשעבר בטלגראס ומייסד רשת מתחרה ירצה רק שנתיים וחצי מאסר

משה אדרי, שהיה כבכיר בפלטפורמת הסחר בסמים טלגראס ועזב כדי לייסד מתחרה, הורשע בסחר בסמים, בניגוד לבכירים בטלגראס, שהואשמו בעבירות חמורות יותר • אדרי הוא קרוב משפחתו של משה צ'יקו אדרי, ונאשמים אחרים רומזים שייחוסו המשפחתי קשור להיעדרו מכתב האישום בפרשה

טלגראס / אילוסטרציה: Shutterstock
טלגראס / אילוסטרציה: Shutterstock

30 חודשי מאסר בפועל ו-14 חודשי מאסר על-תנאי - זה העונש שגזר סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט ירון מינטקביץ, על משה אדרי, מי שייסד יחד עם זוגתו לשעבר את פלטפורמת הסחר בסמים Weed4You" ("וויד פור יו"), ושימש בעבר גם כמתכנת ברשת טלגראס.

אדרי הוא בן-דודו בן ה-33 של ניצב בדימוס משה צ'יקו אדרי, המשמש כיום כמנכ"ל המשרד לביטחון פנים ומי שהיה מועמדו של השר גלעד ארדן לתפקיד המפכ"ל, אך נאלץ להסיר את מועמדותו לאחר ספקות שעלו בקשר להתאמתו לתפקיד.

ניצב משה אדרי / צילום: חטיבת דובר המשטרה
 ניצב משה אדרי / צילום: חטיבת דובר המשטרה

לפי עובדות כתב האישום שהודה בהן, עד ינואר 2018, היה אחראי אדרי על יצירת ה"בוטים" (תוכנת מחשב המחקה ביצוע פעולות של משתמש אנושי, מ"ב) ששימשו את טלגראס כדי לאמת את פרטי הסוחרים החברים בה. בעקבות סכסוך מר שהתגלע בין אדרי לבכירים בטלגראס, וכשבאמתחתם פרטיהם המלאים של 3,500 הסוחרים שפעלו באותה תקופה בחברה, החליטו אדרי וזוגתו דאז להקים את וויד פור יו. הרשת החדשה שייסדו פעלה באופן דומה למדי לאופן שבו פעלה טלגראס.

את וויד פור יו הפעילו אדרי וזוגתו במשך כשנה, עד מעצרם באפריל 2019. לפי כתב האישום המתוקן שהוגש במסגרת הסדר טיעון, במהלך תקופה זו אפשרו השניים לעשרות אנשים לסחור בסמים באמצעות הפלטפורמה, ולפחות 28 מהם שילמו להם דמי מנוי חודשיים של 500 שקל וביצעו עסקאות שונות במריחואנה וחשיש בהיקפים משמעותיים. "תרומתם של אדרי וחברתו להפצת נגע הסמים רבה מאוד ועולה משמעותית על זו של כל אחד מהסוחרים, שכן השניים אפשרו לצרכני סם רבים למצוא את מבוקשם ולבצע עסקאות ללא מאמץ ובביטחון יחסי", ציין השופט מינטקביץ בגזר הדין שניתן השבוע.

כתב אישום חסר

מבט השוואתי לכתבי האישום שהוגשו נגד חברי ארגון טלגראס שממנו מלמד כי נגד אדרי יכול היה להיות מוגש כתב אישום חמור בהרבה. כך, למשל, נשמטו מכתב האישום נגד אדרי העבירות החמורות של "חברות בארגון פשיעה", שמיוחסות לחלק מחברי טלגראס השקולים למעמדו טרם עזיבת הארגון, וכן אישומים בעבירות כלכליות כגון הלבנת הון.

לכך יש להוסיף כי למרות בכירותו של אדרי ברשת טלגראס לפני שפרש ממנה, בכתבי האישום החמורים שהוגשו לפני למעלה מעשרה חודשים נגד 27 חברי טלגראס לא הופיע כל אזכור לשמו של אדרי, לא כנאשם ואפילו לא כעד תביעה. זאת, למרות עדויות שהגיעו לידי "גלובס" ולפי הידוע נמצאות גם בידי המשטרה הקושרות את אדרי ישירות לטלגראס.

אם לא די בכך, העלתה הפרשה שאלות ותהיות נוספות שבהן עסקנו בהרחבה בתחקיר שפרסמנו באוגוסט האחרון, אשר הופיעו בחלקן בטיעוניהם המקדמיים של מספר נאשמים בפרשת טלגראס. חלק מהנאשמים זעקו כי בניהול משפטו של אדרי המדינה נהגה באופן לא ראוי, ועשתה איפה ואיפה בין אדרי ליתר נאשמי טלגראס. כך, למשל, עוררו תהייה דברי נציג המשטרה באחד מששת דיוני הארכת המעצר של אדרי, שאמר כי העובדה שעניינו של אדרי מטופל בירושלים, בנפרד מיתר נאשמי טלגראס שטופלו על-ידי יחידת הדגל של המשטרה להב 433, היא "החלטה מערכתית בדרגים גבוהים יותר שנוהלה בלהב 433".

בגזירת עונשו של אדרי, שהועמד כאמור על 30 חודשי מאסר, השופט הביא בחשבון גם את העובדה כי אדרי כבר ריצה בעבר עונש מאסר בפועל בגין עבירות של סחר בסמים.

מינטקביץ דחה את הסבריו של אדרי שלפיהם הוא לא יזם את המעשים בגינם הורשע. "התקשיתי לקבל את דברי אדרי כי 'נגרר' לביצוע המעשים. אדרי וחברתו פעלו לאורך כשנה, תוך הפגנת תחכום וידע בלתי שגרתיים. אין זו דרך פעולה המאפיינת מי ש'נגרר' לבצע עבירות, אלא דרכו של עבריין מתוחכם", קבע השופט מינטקביץ.

נוסף על כך, דחה סגן הנשיא את בקשתו של אדרי להמיר את עונשו בעונש שיאפשר את שיקומו במסגרת הקהילה. לדברי סגן הנשיא, "התקשיתי ליישב את התחכום והתכנון המאפיינים את העבירות שבהן הורשע אדרי, עם הטענה כי מדובר באדם הזקוק לשיקום. ניכר כי אדרי הוא בעל יכולות גבוהות, אשר בחר לתעל אותן לאפיקים עברייניים במקום לאפיקים יצרניים".

לבסוף, ואף שבגזר דינו ציין מינטקביץ כי היה ראוי להשית על אדרי עונש הנמצא בשליש האמצעי של מתחם הענישה שקבע, הוא החליט להעמיד את עונשו על הרף התחתון של המתחם ולהימנע מהטלת קנס כספי על אדרי. זאת בעיקר "בשל הפגיעה בתחושת הצדק הנובעת מכך" שהמדינה לא הגישה כתב אישום נגד זוגתו של אדרי באותה תקופה, שהייתה שותפה עמו לייסוד וויד פור יו.

"פרשת טיוח מן החמורות שנתגלו"

לפי בקשה מקדמית שהגישו שני נאשמים בפרשת טלגראס, אזולאי ואהרונוב, בהתייחס לפרשת משה אדרי, "בכוונת הנאשמים לבחון פנייה למבקר המדינה וכן למחלקה לחקירות שוטרים ולגורמים נוספים, כדי שתפתח חקירה במה שנראה, לכאורה, כפרשת טיוח מן החמורות שנתגלו".

באמצעות עו"ד איתי רוזין, טוענים הנאשמים כי אדרי "הצליח לחמוק מכתב האישום שהוגש במסגרת פרשת טלגראס, ובמקום זאת הוגש נגדו כתב אישום מרוכך וריק מתוכן בגין עבירת סחר אחת, בעוד הנאשמים עומדים בפני כתב אישום תקדימי בחומרתו המייחס להם עבירות במסגרת ארגון פשיעה והכולל עבירות רבות וחמורות. לא ניתן שלא לתהות כיצד אירע דבר זה, והאם מדובר בתקלה או שמא חלילה חמור מכך".

הנאשמים טוענים לאכיפה בררנית מצידה של המדינה, שאמורה לשיטתם להוביל לביטול כל סעיפי העבירה המחמירים נגדם בהשוואה למשה אדרי. לטענתם, אשר אמורה להתברר בקרוב בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, "עולה תמונה מדאיגה ביותר שלפיה המדינה נוקטת איפה ואיפה. מדובר בהתנהלות שערורייתית ובלתי נתפסת, שמובילה לפער בלתי נתפס בין הנאשמים כאן לעניינו של אדרי שם". עוד טוענים הנאשמים כי בידי המדינה מצויות עדויות של הסוכן הסמוי שגייסה המדינה בפרשה, וכן של נאשמת נוספת, הקושרות את אדרי לתפקיד בכיר ברשת טלגראס.

"דווקא משה אדרי ש'במקרה' הוא בן-דודו של ניצב (בדימוס) משה צ'יקו אדרי, נעדר מכתב האישום ורשויות החקירה והתביעה כאן התעלמו ממנו לחלוטין. אנו מסרבים להאמין כי מדובר בצירוף מקרים", נטען בבקשה.

טענות נוספות שהעלו בהקשר זה הנאשמים, הלינו על כך שבעוד שפרשת טלגראס נחקרה על-ידי יחידת העלית של המשטרה להב 433, חקירת אדרי התבצעה בימ"ר ירושלים, אף שהוא תושב קרית ביאליק; וכן את העובדה כי עניינו הוגש לבית משפט השלום ונדון בפני שופט אחד, בעוד בעניין טלגראס, לאור חומרת העבירות, מטפלים שלושה שופטים מבית המשפט המחוזי.

לאחרונה השיבה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לטענות הנאשמים לאכיפה בררנית. באמצעות עורכי הדין יוני חדד ושירי רום, טענה המדינה כי "לא מדובר באפליה בין שווים, כי אם באבחנה בין שונים". לטענת המדינה, עזיבתו של אדרי את טלגראס נערכה בסמוך לפני הפיכתו של טלגראס לארגון פשיעה, ובלהב 433 החליטו להתמקד בתקופה שאחרי עזיבתו ובדמויות מרכזיות יותר לטענתם.

עוד הסבירה המדינה כי עד המדינה בפרשה "לא מסר כל מידע ערכי לגבי אדרי, ומסר כי הוא לא הכיר את אדרי, וכל מה שהוא יודע עליו הוא משמועות". לגבי מעמדם של אדרי וזוגתו בטלגראס, טוענת המדינה כי מחקירתם עלה ששניהם "לא היו במעמד בכיר בארגון. הטענה כי אדרי היה מתכנת 'ראשי' שגויה מבחינה עובדתית".

בנוסף טוענת המדינה, "עד המדינה לא הכיר את אדרי, לא נאספו התכתבויות בעניינו כמו בעניינים של יתר הנאשמים, בחקירה הוא הרחיק את עצמו מהמיוחס לו, והיו בענייניו קשיים ראייתיים אשר עמדו ברקע הסדר הטיעון עמו".

הפרקליטות: "קרבת משפחתו של נאשם לאדם בעל תפקיד בכיר מעולם לא היוותה שיקול בהעמדתו לדין"

משה צ'יקו אדרי בחר שלא להגיב לידיעה. בא-כוחו של המורשע משה אדרי, ארז בר-צבי, מסר בתגובה: "מדובר בעונש מחמיר. יוגש ערעור".

עו"ד איתי רוזין, המייצג שניים מנאשמי פרשת טלגראס, מסר: "בימים שאמון הציבור ברשויות החקירה ובפרקליטות מצוי בשפל חסר תקדים, זה הדבר האחרון שהיינו צריכים לגלות. מדובר באפליה בצורה החדה והברורה ביותר. בעוד עמוס סילבר ונאשמים רבים נוספים עצורים בגין כתב אישום חמור הכולל טענה לארגון פשיעה בבית המשפט המחוזי - משה אדרי, שפעילותו זהה לזו של עמוס סילבר, נשפט בבית משפט השלום בכתב אישום מרוכך ללא סעיפי ארגון פשיעה וללא כל הסבר פרט לייחוסו המשפחתי. אנו מאמינים שבית המשפט לא ייתן ידו להתנהלות זו".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "משה אדרי הורשע בעבירות סחר בסמים שביצע במסגרת פלטפורמה שמבוססת על אפליקציית טלגרם - וויד פור יו. מכיוון שמדובר בפלטפורמה נפרדת מפלטפורמת טלגראס, עניינה הופרד עוד בשלב החקירה מהפרשה המרכזית. התיק נחקר על-ידי ימ"ר ירושלים והועבר לטיפול פרקליטות מחוז ירושלים.

"בחינת חומר החקירה בעניינה של וויד פור יו העלתה כי אין די ראיות ברף הדרוש בפלילים כדי לבסס עבירות ארגון פשיעה, ולכן הוחלט שלא לכלול עבירות אלה בכתב האישום. עם זאת, כתב האישום ייחס לנאשם ריבוי עבירות של סחר בסמים בצוותא עם אחרים, ובהתאם לכך טענה המדינה כי יש לראות בחומרה יתרה את מעשיו וביקשה להטיל עליו עונש מאסר ממושך. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה וגזר על הנאשם עונש משמעותי, אולם קבע כי בשל העובדה שכנגד שותפתו ואחרים שנחקרו בפרשת וויד פור יו טרם הוגש כתב אישום, יש להקל מעט בעונשו ולגזור עליו 30 חודשי מאסר בפועל.

"קרבת משפחתו של חשוד או נאשם לאדם בעל תפקיד בכיר מעולם לא היוותה ולא תהווה שיקול בהעמדתו לדין. במקרה הנוכחי, לשוטרים שהיו אחראיים על החקירה ולפרקליטים שטיפלו בתיק לא הייתה ידועה קרבת משפחתו של הנאשם לצ'יקו אדרי, ולכן ממילא לא יכלה להשפיע על ההחלטה באילו אישומים להאשים את הנאשם ועל הטיפול בתיק".