תגובות להצהרת רה"מ: "נתניהו מוכר את ישראל בשביל החסינות"

תגובות סוערות במערכת הפוליטית בעקבות הכרזת נתניהו על החלת ריבונות ישראלית על בקעת הירדן • המחנה הדמוקרטי: "נתניהו שוב מספסר בדברים רציניים על מזבח הישרדות אישי" • ח"כ עודה: "חזון האפרטהייד של הימין" • מנגד, במפלגת עוצמה יהודית מברכים • סאיב עריקאת: "סיפוח הוא פשע מלחמה"

ח"כ תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
ח"כ תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

ברשות הפלסטינית נשמעה אנחת רווחה גדולה כשהתברר כי ראש הממשלה נתניהו לא הכריז על החלת ריבונות רק כעת, אלא אמר זאת כהבטחת בחירות. גורם בכיר המקורה ליו"ר הרשות אבו מאזן אמר כי מצד אחד ברור שהייתה זו הצגת בחירות המיועדת למצביעי הימין בישראל, אך מצד שני אם ייבחר שוב, הסכנה שהוא יממש את הבטחתו זו גדולה.

לדבריו, "מעשי ממשל טראמפ עד כה מעידים כי ייתן לנתניהו גיבוי לכמעט כל דבר שיעשה. אנחנו לא ממתינים לתוכנית המאה של טראמפ, מבחינתנו היא לא קיימת, ולכן היא לא תזוז מילימטר". 

סאיב עריקאת, בכיר ברשות הפלסטינית, צייץ בטוויטר כי "על-פי החוק הבינלאומי, סיפוח הוא פשע מלחמה. חייבים לסיים את הסכסוך על בסיס שתי המדינות וגבולות 1967, ולא למשוך אותו לעוד 100 שנים. אני גר בבקעת הירדן (תושב יריחו). נתניהו רוצה שהנכדים שלי יחיו בין חומות".

‏שר החוץ הירדני איימן ספאדי תקף את נתניהו בשל ההכרזה, בציוץ בטוויטר כתב: "ההכרזה של נתניהו היא הסלמה מסוכנת המחבלת ביסודות שעליהם מושתת תהליך השלום. מדובר בניצול לצורכי בחירות שהמחיר שלו יהיה הריסת הסיכויים לפתרון הסכסוך ודחיפת האזור לעוד אלימות ולעוד משברים".

"חזון האפרטהייד של הימין"

ח"כ תמר זנדברג ממרצ מסרה בתגובה להצהרת ראש הממשלה: "נתניהו מוכר את ישראל בשביל החסינות. סיפוח חד-צדדי הוא סכנה למדינה ומוכיח שבממשלת ישראל הנוכחית אין פרטנר לשלום. אפשר לעצור את זה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר: "זה לא רק ספין בחירות. חזון האפרטהייד של הימין מורכב משני מהלכים מקבילים - מחיקת מעמדם האזרחי של הערבים בישראל וסיפוח השטחים. הם לא רוצים להפוך את הגדה המערבית לחלק ממדינת ישראל, הם רוצים להפוך את מדינת ישראל לשלוחה של הגדה המערבית. מיעוט של אזרחים יהודים ששולטים ברוב של נתינים פלסטינים נטולי זכויות".

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה להצהרת נתניהו: "תושבי בקעת הירדן אינם ניצבים בסרט תעמולה של נתניהו. כחול לבן הצהירה כי בקעת הירדן היא חלק ממדינת ישראל לעד. נתניהו הוא זה שרקם תוכנית לוויתור על בקעת הירדן ב-2014. אנו שמחים שנתניהו התעשת ואימץ את תוכנית כחול לבן להכרה בבקעת הירדן. היחסים של מדינת ישראל וארה"ב מבוססים על אינטרסים וערכים משותפים, והם חזקים מכל ראש ממשלה". 

חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל מכחול לבן אומרים כי לנתניהו יכול לכנס מחר את הממשלה ולהחיל בצו את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, כחוק. לדבריהם, נתניהו חושב שמצביעי הימין טיפשים: "אם רק היה רוצה הוא יכול להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן בישיבת ממשלה מחר בבוקר. החוק ברור, אין צורך בחקיקה. אבל המלך הוא עירום. נתניהו לא התכוון אף פעם להחיל החוק הישראלי על הבקעה ולא מתכוון לעשות זאת. ספין בקעת הירדן מצטרף לספין המצלמות".

"נתניהו שוב מספסר בדברים רציניים על מזבח הישרדות אישי"

יו"ר העבודה-גשר, ח"כ עמיר פרץ, מסר בתגובה להצהרת נתניהו: "אנחנו מחכים ליום שבו ביבי יעשה ספין בנושא מצב החירום החברתי ביוקר המחיה. אנחנו מציעים להחיל את הריבונות על מעמד הבניים הקורס ועל מאות אלפי ילדים מתחת לקו העוני. ביבי אחוז פחד להפסיד בבחירות, כי הוא יודע שבני בגין היה הסמפטום לעזיבת עשרות אלפי מצבעי ליכוד בשבועות האחרונים אל העבודה-גשר".

המחנה הדמוקרטי מסר בתגובה להצהרת נתניהו: "כל מהלך חד-צדדי של סיפוח פוגע בביטחון המדינה ומונע את חידוש המשא-ומתן להסדר. מוזר שחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים נזכר במהלך כל-כך דרמטי פחות משבוע לפני הבחירות. נתניהו שוב מספסר בדברים רציניים על מזבח הישרדות אישי. כמו כל הבטחה ריקה של נתניהו, היא נאמרת תחת אזהרה". 

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק (המחנה הדמוקרטי), מסר בתגובה להצהרת נתניהו: "ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל-כך גורליים במדינת ישראל.‬ ‫קיים חשש שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו ולא על-פי האינטרס הלאומי. כך אמר, בצדק, נתניהו עצמו בזמנו, על אהוד אולמרט". 

"יום חג ביהודה ושומרון"

ממפלגת עוצמה יהודית נמסר בתגובה להצהרת נתניהו כי יחיל ריבונות לאחר הבחירות: "אנו מברכים את ראש הממשלה על ההצהרה החשובה ומקווים כי נתניהו יקבל את ההחלטה הנכונה להקים ממשלת ימין חזקה - מהלך שיתאפשר רק עם כניסת עוצמה יהודית לכנסת. עוצמה יהודית תדאג ליישומה בפועל של ההצהרה מיד לאחר הבחירות ותתרגם אותה למעשים".

שי אלון, ראש מועצת בית אל, מסר: "אחרי עשרות שנים, אנחנו יכולים לראות אור בקצה המנהרה. החיים ביהודה ושומרון הפכו למציאות בשטח שאין חזרה ממנה, ולכן ראוי מאוד לספח ולהחיל ריבונות כאן. ביהודה ושומרון חיים חצי מיליון יהודים. משלמים מסים, מתגייסים לצבא, מתנדבים בעמותות השונות וכן, גם גדלים על ערכי המולדת, ההיסטוריה והמורשת שלנו כאן. לא מתביישים בזה. אני רוצה לברך את ראש הממשלה שהחליט להעלות את הנושא שלנו לסדר היום הציבורי. זהו יום חג ביהודה ושומרון".

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה: "נתניהו הסביר הערב מדוע חייבים להצביע ימינה ולא לליכוד. בגלל תוכנית ביבי-טראמפ שמאפשרת החלת ריבונות אך ורק על היישובים היהודים בלבד ביהודה ושומרון תוך הפקרת המרחבים שסביבם. כך מזמין נתניהו את גנץ לממשלה. רק ימינה גדולה וחזקה תוודא ששטחי C לא יופקרו.

"וביחס לבקעת הירדן - אנו קוראים לנתניהו עוד הערב להעביר החלטת ממשלה כפי שהוחלה הריבונות על ירושלים. אין צורך בחקיקה. אנו נתייצב מיידית להצביע בעד. אחרת יידע כל עם ישראל כי מדובר בספין פוליטי זול שנועד לקושש קולות ותו לא".

הנגבי: סיפוח התיישבות ולא החלת ריבונות

השר לשיתוף-פעולה אזורי, צחי הנגבי, אמר בכנס של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה כי לפני שלוש שנים קיבלנו במרכז הליכוד החלטה פה-אחד, להחיל את החוק הישראלי על ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, דבר אשר נקרא היום 'סיפוח' או 'החלת ריבונות'. לא מדובר על סיפוח בשטח בסגנון רמת הגולן או ירושלים - מדובר על 400 אלף תושבים שהחוק הישראלי לא חל עליהם, עובדה שבמשך 50 שנה מבטאת אנומליה. על-פי השקפתנו אנחנו לא מוכנים לפינוי יהודים מאיו"ש בכל הסדר מדיני, ולכן אנחנו רואים בצעד הזה חשוב. לא מקבלים החלטות בשטח כל עוד לא הוצגה במלואה תוכנית המאה של טראמפ בכדי לא לפגוע בת,כניתו. בכל מקרה, המושג 'סיפוח' משמעותו סיפוח ההתיישבות היהודית, ולא החלת הריבונות הישראלית על הפלסטינים תושבי האזור".

השר הנגבי ענה לטענות על כך שנתניהו רותם את סדר היום הביטחוני לטובת קמפיין הבחירות שלו ואמר: "המורכבות היא בעיקר בתקשורת, מקבלי ההחלטות מנותקים לחלוטין מהשיקולים הפוליטיים (ככל שזה אנושי) בעת קבלת ההכרעות הביטחוניות בדיוני הקבינט. חשיפות שמוביל ראש הממשלה, כמו למשל בעצרת האו"ם בנובמבר האחרון, התקבלו לאחר היוועצות עם כלל הגורמים הביטחוניים ולא הפוליטיים. התזמון לפרסום נבע מכך שסב"א קיבלה החלטה בנושא וסיימה את הליכי החקירה שלה. המהלך האסטרטגי של בידוד איראן הוא אינו דבר פוליטי, הדבר היחיד שפוליטי כאן הוא מהביקורת הפוליטית, כי למעשה ביקורת הזאת אומרת שצמרת מערכת הביטחון קיבלו החלטה פוליטית".