"אנחנו יודעים איפה אתה גר ומה מספר תעודת הזהות שלך"? המגנטים האישיים ששלחה יהדות התורה

אדישים? ביהדות התורה חוששים שבסיס הבוחרים לא יגיע לקלפיות. אז הם מוכנים ללכת רחוק בהפעלת לחץ על הבוחרים • אחד מהבוחרים הפוטנציאלים בפוסט בפייסבוק: "אינני בטוח שהמטרה אינה להקריפ, להבהיל ולאיים" • מומחים לדיני בחירות: המעשה הנ"ל אינו חוקי

משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
משה גפני ויעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

"אנחנו יודעים איפה אתה גר ומה מספר תעודת הזהות שלך". כך כתב אחד מן הבוחרים הפוטנציאלים של יהדות התורה בעמוד הפייסבוק שלו, אדם בשם חיים, כאשר הוא מדווח על אופן הפנייה האישית הממוקדת אליו לקראת הבחירות ב-17 בספטמבר. בפנייה, באמצעות מגנט ופתק נלווה, היו כלולים מספר תעודת הזהות שלו, הכתובת שלו,ומיקום הקלפי שלו.

אם מישהו חשב שביהדות התורה אדישים לבעיית שיעורי ההצבעה והחשש שבסיס הבוחרים לא יגיע לקלפיות, הרי שהסיפור הבא ממחיש עד כמה רחוק הם מוכנים ללכת בהפעלת לחץ על הבוחרים.

חיים מספר כי בימים האחרונים קיבל לתיבת הדואר שלו מכתב מיהדות התורה, שאליו צורפו מדבקות ומגנט בו נכתבו מספרי תעודות הזהות שלו ושל אשתו, הכתובת שלהם ומיקום הקלפי.

"זה בכלל חוקי?"

"בתחילה חשבתי שהמטרה היא לשכנע אותנו לצאת אל הקלפי למען השבת, התורה וליצמן", כתב חיים. "אבל במחשבה שנייה, אינני בטוח שהמטרה אינה להקריפ, להבהיל ולאיים. זה בכלל חוקי?" הוא כתב.

המגנט של יהדות התורה  / צילום: תמונה פרטית
 המגנט של יהדות התורה / צילום: תמונה פרטית

בירור עם מומחים לדיני בחירות העלה שהמעשה הנ"ל אינו חוקי. לפי חוק הבחירות לכנסת, המפלגות בישראל מקבלות מידי שר הפנים באמצעי אלקטרוני את המידע הכלול בפנקס הבוחרים בישראל וכן רשימה של אזורי הקלפי ותחומי הקלפי.

החוק קובע: "מידע פנקס הבוחרים יימסר לסיעה או מפלגה, לאחר שתתחייב בכתב בנוסח שקבע שר הפנים שלא תעשה שימוש במידע לרבות העברתו לאחר, אלא לצורכי התמודדותה בבחירות ולצורכי קשר עם ציבור הבוחרים".

לפי החוק - למפלגות אסור להעביר את פנקס הבוחרים לצד שלישי, לרבות לגורמים המפרסמים מגנטים, חומרי תעמולה או דיוור ישיר.

באתר הרשות להגנת הפרטיות של משרד המשפטים מצוין שעבירות מן הסוג הזה דינן מאסר עד שנתיים, ובנסיבות מסוימות יתכן ומדובר בעבירות של פגיעה בפרטיות.

מאגרי המידע הללו הפכו לפרוצים בשנים האחרונות. המפלגות עושות בהם שימושים שונים אך רשות הפרטיות במשרד המשפטים לא עושה דבר בנושא. יש מעט אכיפה ואין עירנות לגבי מניעה או ענישה.

היזמה לשליחת מידעים גלויים, כולל מספר תעודות זהות, ומגנטים שניתן להציבם במקומות פומביים, הגיעה מן המטה המקומי בבני ברק של מטה אגודת ישראל בבני ברק. בעיניהם מדובר ברעיון יצירתי, "מגנט אישי לכל משפחה", על גביו מודפסים הפרטיים האישים של כל אדם.

במפלגה הניחו שאם לוועדת הבחירות מותר לשלוח הודעות לבוחר, מטעם המדינה, הרי שגם למפלגה מותר לעשות דבר שכזה.

מיהדות התורה נמסר בתגובה לדברים: "מדובר ביוזמה מקומית של מטה מסוים. מטה ההסברה של המפלגה בודק את חוקיות הפרסום ויפעל על פיה".