איבדה 28% מתחילת השנה: מדוע צללה מניית חברת הביטוח איי.די.איי?

ההשקעה במניית איי.די.איי ניפקה תשואת דיבידנד ממוצעת של 5.6% בחמש השנים האחרונות, בניגוד בולט לחברות בענף שמיעטו, אם בכלל, לחלק דיבידנדים • פרשנות

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

מניית חברת איי.די.איי ביטוח  איבדה מתחילת השנה כ-28% משוויה, וביצועיה בולטים לשלילה ביחס לביצועי מדד הביטוח שהוסיף כ-13% בפרק זמן זה. מבט ממעוף הציפור על השורה התחתונה של רווחי החברה במחצית הראשונה של 2019 אינו מלמד על הרעה ניכרת בעסקיה, שתוכל להסביר אובדן שווי בסדר גודל שכזה.

איי.די.איי ביטוח הציגה רווח נקי של 114.8 מיליון שקל בפרק זמן זה בהשוואה ל-104.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. נציין כי השורה התחתונה של החברה במחצית הראשונה עתירת אלמנטים חד-פעמיים מהותיים, כגון רווחי השקעות מוגדלים והשפעות רגולטוריות מקזזות בגין העלאת מקדם ההיוון והפרשות בשל טיוטת תקנות השיבוב של ביטוח לאומי, ולפיכך היא אינה יכולה להוות בסיס לרווחיות מייצגת. ואולם, נוכח התוצאות העסקיות הטובות, ברור כי המשקיעים מודאגים ביחס לעתיד ולא ביחס להווה.

אי.די.איי, שהוקמה בשנת 1994 על ידי קבוצת צור שמיר של משפחת שנידמן, היא חלוצה בתחום קטגוריית הביטוח הישיר והובילה במשך שנים את הפעילות הדיגיטלית והישירה בתחום הביטוח. מובילות זו ציידה אותה במבנה עלויות יעיל, אשר נמנע מתשלום לסוכני הביטוח, אפשר חיתום דיפרנציאלי משופר והגביר את זמינות ונגישות החברה ללקוחותיה. יתרונות אלו קיבלו ביטוי ברווחיות חריגה לטובה ביחס לענף, ובנאמנות לקוח אשר קיבלה ביטוי בשיעור חידושי ביטוח גבוה מאוד.

ניתן להעריך כי דווקא היתרון האסטרטגי המסורתי של החברה עומד במרכז התמחור מחדש של מנייתה, שכן לאחרונה הוקמו צמד חברות ביטוח דיגיטליות חדשות - ליברה ו-ווישור - הנתפסות על ידי משקיעים לא מעטים כאיום תחרותי ישיר.

החברות הדיגיטליות המדוברות מצויות בחיתוליהן העסקיים ואינן גורפות נתחים משמעותיים משוק הרכב, אך בשוק ההון יש רבים החוששים כי מדובר באיום אסטרטגי על המובילות של איי.די.איי בתחומים הדיגיטליים הישירים. ואולם עיקר התחרות בעת הנוכחית מגיעה דווקא מכיוונם של הערוצים הישירים של החברות הוותיקות. למשל חברת הביטוח הפניקס היא מחוללת התחרות המהותית ביותר בענף הרכב בעת הנוכחית, אך היא אינה לבדה וחברות נוספות דוגמת כלל ביטוח מנסות לייצר חדשנות על מנת לנגוס בנתחי שוק גדולים.

תחום ביטוח הרכב-רכוש הניב בשנים האחרונות רווחים נאים, אך על פי אינדיקציות מגוונות התחרות בענף עלתה מדרגה בשנה האחרונה, ולפיכך תעריפי הביטוח נשחקים והדבר צפוי לקבל ביטוי מוגבר ברווחיות העתידית של המגזר בטווח הזמן הלא-רחוק. סנונית ראשונה להרעה בסביבה התחרותית בתחום הרכב-רכוש נצפתה בדוחות הכספיים של איי.די.איי, בהם צוין כי החברה הורידה תעריפים בתחום ביטוח רכב-רכוש, אשר לצד גידול בעלויות הביאה לירידה של 28% ברווחיות החיתומית הענפית של החברה.

בנתונים אלו איי.די.איי ביטוח, אשר ליבת עסקיה נשענת על רווחיותה בענף הרכב-רכוש שתרם 42.4% מן הרווח לפני מס של החברה במחצית הראשונה של 2019, תידרש להתייעל עוד יותר על מנת לפצות על ההתפתחויות התחרותיות בענף. זאת, לאחר שבמחצית השנה צמחו עלויותיה באופן ניכר ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2018. במקביל תידרש איי.די.איי להתפתח בצורה אפקטיבית יותר בתחום ביטוחי הבריאות והחיסכון ארוך הטווח, על מנת לחזק את רגליה העסקיות האחרות. ואולם תחומים אלו הם בליבת תשומת הלב העסקית של המתחרים, כך שלא מדובר במשימה של מה בכך.

איי.די.איי נהנית מיחס כושר פירעון גבוה מאוד, העומד נכון לדצמבר 2018 על 161% תחת משטר ההון של סולבנסי 2. יחס כושר-פירעון גבוה הן ביחס לדרישות הרגולטוריות והן ביחס לקבוצת ההשוואה הענפית, בשילוב עם רווחיות שוטפת נאה, מגבירים את גמישותה של החברה בחלוקת דיבידנדים. ההשקעה במניית איי.די.איי ניפקה תשואת דיבידנד שנתית ממוצעת של 5.6% במהלך חמש השנים האחרונות, בניגוד בולט לחברות אחרות בענף שמיעטו, אם בכלל, לחלק דיבידנדים בפרק זמן זה.

אציין כי גם לאחר ירידות השערים החדות במניה מתחילת השנה, היא עדיין נסחרת במכפיל הון של 3, אשר הוא גבוה פי 3 מן הממוצע הענפי. התמחור האמור הוא פועל יוצא של תשואות יוצאות דופן על ההון העצמי של איי.די.איי, שעמדו אשתקד על 32.5%, ושימורן הוא המפתח לתמחור המניה.

לסיכום אומר כי להבנתי הדאגה המשתקפת מביצועי המניה ביחס לשימור יתרונותיה היחסים של איי.די.איי בתחום המכירה הישירה, היא מופרזת, שכן לחברה יתרונות מהותיים בתחום, ולפחות בעתיד הנראה לעין נראה כי תמשיך להוביל זירה זו. יחד עם זאת, באיי.די.איי לא יכולים לקפוא על השמרים שכן המתחרים בזירה הישירה ימשיכו לזנב בהם בקצב גובר בשנים הבאות, ובשל העובדה שהתחרותיות בשוק ביטוח הרכב המקומי עלתה מדרגה, ולא ניתן לקבוע אם מדובר בתופעה זמנית שדינה לדעוך או שמא מדובר בשינוי מבני בתעריף הענפי, שיחולל ירידת מחירים מתמשכת כנגזרת של ההתפתחויות הטכנולוגיות בענף הביטוח. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות ודירקטור בחברת איילון אחזקות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם