אהוד ברק | בלעדי

יש פרטנר או אין פרטנר? "אהוד ברק ניהל מגעים לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית"

הפגישה עם מחמוד עבאס הייתה אמורה לבטל למעשה את אמירתו של ברק משנת אלפיים כשהיה ראש ממשלה ולפיה "אין פרטנר" • לפי גורמים במחנה הדמוקרטי ברק הציב תנאים שלא איפשרו את קיום המפגש, והסתפק במאמר ב"הארץ" ובאמירות בנאומים כי "יש פרטנר"

אהוד ברק/  צילום: כדיה לוי
אהוד ברק/ צילום: כדיה לוי

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק דחה ניסיונות להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אף שזה הסכים לפגוש אותו, כך מוסרים מקורות בכירים במחנה הדמוקרטי המעורים במגעים לקיום הפגישה. לדבריהם הפגישה נועדה לבטל למעשה את אמירתו של ברק משנת אלפיים כשהיה ראש ממשלה ולפיה "אין פרטנר". ברק אמור היה במהלך הפגישה לשאת דברים שכותרתם, "יש פרטנר והוא ניצב כעת לצידי". לדברי הגורמים המפגש נדחה וככל הנראה לא יתקיים לפני הבחירות בשל תנאים שהעלה ברק ובהם אי רצונו להגיע לרמאללה, ותנאים אחרים. אחת מההצעות שעלתה הייתה קיום המפגש ברבת עמון בחסות המלך עבדאללה או אישיות ירדנית בכירה אחרת, אך גם האפשרות הזו לא הבשילה, בשל הסתייגות של הירדנים וסיבות אחרות. אבו מאזן ימריא מחר לארצות הברית להשתתף בין השאר בעצרת השנתית של האום בניו יורק בשבוע הבא, משמע פגישה כזו ככל הנראה לא תתקיים לפני הבחירות.

לפי הגורמים ברק הציב תנאים שלא איפשרו את קיום המפגש, והסתפק במאמר ב"הארץ" ובאמירות בנאומים כי כעת "יש פרטנר" פלסטיני.

בדוברות המחנה הדמוקרטי מכחישים כי ברק היה מעורב במגעים כאלה: "יש אינסוף הצעות ויוזמות בקמפיין. לא היה שום דבר קונקרטי ושום יוזמה ממשית לא נדונה".

אלא שגורמים פלסטיניים בכירים אישרו את קיום המגעים ואמרו כי כפי שאבו מאזן קיבל את נציגי המפלגה האחרים ח"כ תמר זנדברג, נועה רוטמן ועוד, הוא היה מוכן להיפגש עם ברק למרות העבר הבעייתי. הסיבה לכך היא ההכרה של הפלשתינים כי דברי ברק אז לאחר כישלון המו"מ עם ערפאת הם מהסיבות העיקריות לקיפאון המדיני. "אם ברק רצה לחזור בתשובה אנחנו לא היינו מונעים את זה" אומר ל"גלובס" אחד מהבכירים. במחנה הדמוקרטי קיוו בדיוק לזה, שכן השמאל הישראלי מקונן על אותה אמירה של ברק בימים הסוערים של אוקטובר 2000 "אין פרטנר לשלום, ההנהגה בצד הפלסטיני איננה בשלה לשלום בשלב זה". ברק אמר את הדברים לאחר כישלון סבב השיחות עם ההנהגה הפלשתינית בארה"ב בחסות הנשיא דאז קלינטון, ולפי הפרסומים והאמירות של משתתפי הפגישות אז, ישראל הייתה מוכנה לסגת מ 94% משטחי הגדה ולתת לפלשתינים אחיזה גם בעיר העתיקה בירושלים במסגרת הסכם כולל. הפלסטינים סירבו בעיקר בשל היעדר פיתרון מלא לסוגיית השיבה.

"אמירה הפוכה של ברק היום, הייתה מחיה את האפשרות לתהליך, ומחזירה את התקווה לכל שוחרי השלום ופתרון שתי המדינות", אומר אחד מבכירי הרשימה. לדבריו, ככלל כל הסוגיה המדינית נדחקה מהקמפיין של המחנ"ד והרושם הנוצר הוא כאילו מחנה השמאל גם הוא מוותר על כך, ופתרון שתי המדינות והשלום עם הפלסטינים, מנושאי הדגל של מרצ, נדחקים לאחור לקמפיין של דת ומדינה שבו ליברמן ולפיד שולטים, ונושאים אחרים.