טראמפ התקפל? דוחה הטלת סבב חדש של מכסים על סחורות מסין

טוען: "נעניתי לבקשת סגן ראש ממשלת סין, כמחווה של רצון טוב" • אנליסטים: טראמפ מודאג מחששות בקרב בוחרים שארה"ב צועדת לקראת מיתון • נחוש בדעתו לרשום לפחות הישג אחד בשלושת מוקדי המתיחות העיקריים: סין, איראן וקוריאה הצפונית

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע לפנות בוקר (ה'), כי החליט לדחות הטלת סבב חדש של מכסים על סחורות יצוא מסין כ"מחווה של רצון טוב".

"על פי בקשתו של סגן ראש ממשלת סין, ליו הי, ולאור העובדה שסין תחגוג את יום העצמאות ה-70 שלה, הסכמנו, כמחווה של רצון טוב, לדחות העלאת המכסים מ-25% ל-30% על סחורות סיניות בשווי 250 מיליארד דולר, מ-1 באוקטובר ל-15 באוקטובר", צייץ טראמפ.

 

טראמפ הודיע על החלטתו בעקבות הודעה של בייג'ינג, כי החליטה להחריג 16 פריטים מרשימת סחורות אמריקאיות שסין הטילה עליהן מכסים, כגמול על סבבי מכסים קודמים של ממשל טראמפ.

טראמפ בירך על ההחרגה ואמר כי היא מהווה סימן לכך שסין תתפשר בקרוב. לדבריו, "הסינים מבינים שמלחמת הסחר רק תלך ותחמיר ולכן הם רוצים לעשות עסקה".

"הם החריגו סוגים מסוימים של סחורות", אמר הנשיא. אני חושב שזו הייתה מחווה. זה היה צעד גדול. אנשים נדהמו. אני לא נדהמתי".

קרוב לוודאי שיזמת טראמפ לדחות את יישום המכסים על סחורות מסין נועדה לשים קץ למבוי הסתום שאליו נקלעו המגעים בין שתי המדינות לסיום מלחמת הסחר ביניהן. טראמפ אומנם אמר אתמול, כמה שעות לפני הציוצים על דחיית סבב המכסים, כי יש שיחות בין נציגי ארה"ב לסין, אך אין שום מידע פומבי על כך.

גם אם מתקיימו שיחות בדרגי עבודה, ברור שהן רחוקות מלהניב הסכם סחר מקיף, שייתן מענה לקובלנות טראמפ על התנהלות סין ביחסי הסחר שלה עם ארה"ב, לרבות ובעיקר גזילת קניין רוחני והורדת שערי היואן במאמץ לתת דחיפה ליצוא הסיני.

בפועל, השווקים רואים קיפאון במגעים בין שני הצדדים, והדבר גורם לתזזיות בשוקי המניות ולדאגה וחוסר ודאות בקהיליית העסקים האמריקאית, שנאלצת להתמודד עם עלויות גבוהות לשחרור סחורות סיניות מנמלי ארה"ב, או ליצוא מוצרים לסין.

אנליסטים אומרים, כי טראמפ מודאג מחששות בקרב בוחרים בארה"ב, שארה"ב צועדת לקראת מיתון ושמלחמת הסחר עם סין תהיה אחד מגורמיו. חקלאים אמריקאים, שהם פלח גדול קהיליית תומכי טראמפ, נפגעו במיוחד מהעימות עם סין בגלל ירידה חדה ביצוא סויה ובשר לשוק הסיני. סקר של "וושינגטון פוסט" ו-AB, שפורסם אתמול, מצא, ש-60% מהאמריקאים מצפים למיתון. רק 46% הביעו שביעות רצון מביצועי הנשיא בתחום הכלכלה, בהשוואה ל-51% בתחילת יולי.

לדברי האנליסטים, לנוכח הבחירות לנשיאות נחוש טראמפ בדעתו להגיע לפחות להישג אחד שלושת מוקדי המתיחות העיקריים בזירה הבינלאומית: איראן, קוריאה הצפונית וסין. סביר להניח, שבין השלושה, מלחמת הסחר עם סין היא הבעיה הקלה ביותר.