טראמפ: לא מאמין שישראל ריגלה בארה"ב, אך הכל יכול להיות

מגיב על טענה שישראל הציבה מכשירי מעקב אלקטרוניים לאיסוף מידע מטלפונים סלולריים בוושינגטון הבירה • הנשיא הדגיש את היחסים ההדוקים בין ארה"ב לישראל

הנשיא טראמפ  / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס
הנשיא טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ה'), בשיחה עם כתבים, כי הוא אינו מאמין שישראל ריגלה בארה"ב, אך "כל דבר יכול להיות".

הדברים נאמרו בתגובה על דיווח באתר "פוליטיקו", שלפיו גורמי מודיעין בממשל חושדים שבשנתיים שחלפו הציבה ישראל מכשירי מעקב אלקטרוניים לאיסוף מידע מטלפונים סלולריים במקומות רגישים בוושינגטון הבירה, לרבות באזור הבית הלבן. מתקנים אלה, המשווקים תחת המותג stingray (בעברית: טריגון, דג פחוס שבזנבו עוקץ רעיל), מדמים מגדלי תקשורת וגורמים לטלפונים ניידים לחלוק עימם את מיקומם ומידע על יעדי התקשורות שמבוצעות מהם.

"פוליטיקו" מייחס את המידע בדיווח לשלושה פקידי ממשל בכירים בעבר. האתר ציין, כי פעולות ריגול אחר בכירי בממשל בבירה אינן נדירות והן לא החלו בתקופת הממשל הנוכחי, אך המקורות ציינו, כי בעוד שבממשלים קודמים חשיפת מיזם ריגול כזה לא היתה עוברת בשלום למדינה היוזמת - היא היתה סופגת לפחות מחאה דיפלומטית - ממשל טראמפ לא נקט שום צעד נגד ישראל.

"התגובה (כלפי ישראל)... היתה שונה מהתגובה שהיה ניתן לצפות לה בממשל הקודם", אמרו המקורות הבכירים. "הממשל הנוכחי פועל לפי מערכת חישובים שונה במקרה הזה".

טראמפ הגיב: "אני לא מאמין בכך. לא, אני לא מאמין שאנחנו משמשים מטרה לריגול ישראלי. אני מתקשה להאמין בכך". הוא הוסיף: "לא הייתי מאמין לסיפור הזה; כל דבר אפשרי, אבל אני לא מאמין בכך". כהרגלו, הוא הדגיש את היחסים ההדוקים בין ארה"ב לישראל והביא כדוגמאות את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ואת הסנקציות הקשות על איראן.

אחד מהמקורות אמר ל"פוליטיקו": "הישראלים תוקפנים למדי (במאמצי הריגול שלהם במדינות זרות)... מבחינתם, הדבר החשוב ביותר הוא להגן על ביטחון מדינת ישראל והם יעשו כל מה שלדעתם נחוץ כדי להשיג את המטרה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגרירות ישראל בוושינגטון וגורמים רשמיים אחרים בישראל הכחישו נמרצות את הדיווח ב"פוליטיקו". האלוף (במיל.) עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש אמ"ן, אמר כי הדיווח ב"פוליטיקו" הוא "פייק ניוז מתובלות באנטישמיות". כמו גורמים ישראלים אחרים הוא הדגיש, כי ישראל אוסרת איסוף מידע מודיעיני בארה"ב.