דיווח: ישראל התקינה אמצעי האזנה במטרה לרגל אחרי טראמפ

האתר "פוליטיקו" דיווח כי שלושה בכירים לשעבר בממשל האמריקאי טוענים כי ישראל נמצאת מאחורי מכשירי המעקב שנמצאו בבית הלבן ובאזורים רגישים נוספים ברחבי וושינגטון די.סי בשנתיים האחרונות • לשכת רה"מ: "שקר מוחלט"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: רויטרס, Carlos Barria
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: רויטרס, Carlos Barria

הממשל האמריקאי חושד כי ישראל הייתה אחראית לשתילת אמצעי ריגול בסביבת הבית הלבן ואזורים רגישים נוספים ברחבי וושינגטון די.סי שנמצאו בשנתיים האחרונות - כך אמרו שלושה בכירים לשעבר בממשל האמריקאי לאתר "פוליטיקו". 

לפי "פוליטיקו", בשונה ממקרים אחרים בהם הממשל האמריקאי מגלה ריגול זר, ממשל טראמפ החליט לא לנזוף בממשלת ישראל. אחד הבכירים לשעבר ציין כי לא היו שום השלכות לניסיונות הריגול של ישראל. 

מכשירי המעקב הזעירים, שמכונים "StingRays", מדמים מגדלי תקשורת וגורמים לטלפונים סלולריים לחלוק איתם את המיקום שלהם ופרטי מידע מזהים. על פי הערכות אחד הבכירים לשעבר, המטרה הייתה לרגל אחרי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, עוזריו והמקורבים שלו. עם זאת, ב"פוליטיקו" מציינים כי לא ברור אם המאמצים הישראליים נשאו פרי. 

לפי דיווחים, טראמפ לא מקפיד על עמידה בפרוטוקולי הבטיחות של הבית הלבן. במאי 2018 דיווח "פוליטיקו" כי טראמפ נהג להשתמש בטלפון שלא מאובטח כראוי כדי לנהל שיחות עם חברים ויועצים. באוקטובר 2018 דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי הסינים נוהגים להאזין לשיחות הסלולר של טראמפ. בתגובה טען הנשיא כי "הסיפור כל-כך לא נכון שאין לי אפילו זמן לתקן אותו" (ב"פוליטיקו" מציינים כי לפי בכיר לשעבר, טראמפ שיפר מאז את ההגנה של הטלפון שלו).

בסביבות אותה תקופה, המחלקה לביטחון המולדת גילתה את מכשירי המעקב המסתוריים ברחבי וושינגטון די.סי, אך לא הצליחה לגלות מי עומד מאחוריהם, והממצאים עברו לסוכנויות ממשלתיות נוספות. לפי בכירים לשעבר, שחלק מהם שירתו בתפקידים בכירים מאוד בגופי המודיעין בארה"ב, כעת, בהתבסס על הממצאים הפורנזיים, ב-FBI ובסוכניות ממשלתיות נוספות בטוחים שסוכנים ישראלים עומדים מאחורי הצבת מכשירי המעקב. 

מממשל טראמפ נמסר בתגובה כי "הממשל לא מגיב בנושאים הקשורים לביטחון או למודיעין". 

ממלשכת ראש הממשלה נמסר: "שקר מוחלט. קיימת התחייבות רבת-שנים והנחיה גורפת של ממשלת ישראל שלא לעסוק בפעילות מודיעינית בארה"ב. ההנחיה הזו מיושמת באופן מוחלט ללא יוצא מן הכלל".