חמש שאלות חשובות על רשת הבלוקצ'יין

האם הביטקוין בשל להחליף את הזהב בשפל הבא, האם פייסבוק תחליף את הביטקוין, ועוד שלוש שאלות בוערות - וגם תשובות

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

האם הביטקוין בשל להחליף את הזהב בשפל הבא?

בזמן מיתון, משקיעים נוהרים לנכסים שנחשבים בטוחים יותר, כמו זהב. אחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת היום בקרב קהילת הבלוקצ'יין הוא האם ביטקוין יוכיח עצמו כנכס המהווה גידור אל מול שפל כלכלי. נכון להיום, שווי השוק של ביטקוין הוא סביב 170 מיליארד דולר, בעוד שזה של הזהב עומד על כ-7.8 טריליון דולר. במבט היסטורי, זהב נמצא עימנו כבר אלפי שנים בעוד שביטקוין נמצא בסביבה רק כעשור. על אף שבמהלך העשור האחרון ביטקוין היווה את הנכס בעל התשואות הגבוהות ביותר, הוא עדיין מאוד צעיר, קטן יחסית ותנודתי. ביטקוין כבר הוכיח את ערכו במובנים רבים כמו ביזור ואבטחה, אך עם התנודתיות הרבה ובעיות הגדילה (Scale) שלו, לא סביר כי ביטקוין יהווה תחליף לזהב לצרכי גידור בנקודת השפל הכלכלי הבאה.

האם פייסבוק תחליף את הביטקוין?

במובנים של מודעות והכרה, המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, ליברה, עשה יותר בשביל תעשיית הבלוקצ'יין מאשר שנים של עבודה יחד. ליברה למעשה הוא חותמת האישור התאגידית הגדולה ביותר עבור מטבעות דיגיטליים עד היום. השימועים בעניין ליברה בקונגרס ובסנאט האמריקאים הביאו עימם את המוסדות הגדולים בעולם ובכירים בממשל לשים את תחום הבלוקצ'יין בראש האג'נדה שלהם. באופן מעט אירוני, השירות הגדול ביותר שליברה עשתה עבור תעשיית הבלוקצ'יין הוא להדגיש את התכונות הייחודיות של ביטקוין בתור מטבע דיגיטלי דפלציוני, חסר צנזורה, ציבורי ופתוח לכל. על אף שלא ברור אם, מתי ואיך ליברה תושק, בשל האתגרים הרגולטורים העומדים בפניה, היא תהווה פתח לעולם הקריפטו ולא תחליף עבורו.

"בלוקצ'יין, לא ביטקוין", או שבעצם ההפך?

כאשר רשת הבלוקצ'יין את'ריום הושקה ב-2015, חשבנו שהיא תהווה את שכבת הבסיס לאינטרנט מבוזר. מאז, השוק של רשתות בלוקצ'יין הפך יותר ויותר תחרותי. אם המטרה המרכזית של בלוקצ'יין היא לפתור את בעיית השימוש הכפול (Double Spending), אז מדוע אנחנו צריכים יישומים כגון Napster על גבי בלוקצ'יין? על אף שהשימוש בביטקוין מסייע להדגים שימוש אפשרי אחד של בלוקצ'יין, לא בטוח בכלל שכל השימושים הלא-פיננסיים האחרים שדומיינו ונחזו יעמדו במבחן המציאות.

כולם מדברים על כניסת המוסדיים. הם בדרך?

מספר סימנים מעידים על כך שמשקיעים מוסדיים מתחילים לקבל נכסי קריפטו. ב-Fidelity, אחד מבתי ההשקעות הגדולים בעולם, החלו מספר שיתופי פעולה בתחום. קרן השקעות גדולה בתחום הבלוקצ'יין, Grayscale, הכריזה כי 84% מההשקעות שלה במהלך הרבעון השני של 2019 הגיעו ממשקיעים מוסדיים. כמו כן, קרנות ההשקעה של הרווארד, סטנפורד, MIT ועוד חשפו כי הם משקיעים בקרנות קריפטו. המנכ"ל של Coinbase הודיע באחרונה כי משקיעים מוסדיים מפקידים אצלם בין 200 ל-400 מיליון דולר בשבוע לצורך השקעה בנכסים דיגטליים. הסימנים האלו לא בהכרח מבשרים על טרנד גלובלי, אבל ההתעניינות וההשקעה של חלק מהמשקיעים הגדולים והמתוחכמים בעולם מהווה אינדיקציה חזקה לגבי העתיד לבוא.

חורף הקריפטו נגמר, מתי יגיע הקיץ?

נדמה שיותר ויותר אנשים מתחילים לזהות כי לבלוקצ'יין יש את הפוטנציאל ליצור מערכת מוניטרית אלטרנטיבית. עם כל היתרונות הפוטנציאליים - והרבים במספר - ביניהם עלויות העברה פחותות, שקיפות גבוהה יותר, הכללה פיננסית ושיתוף פעולה רב יותר, אני מאמינה כי ההתלהבות סביב בלוקצ'יין נובעת לעתים מהסיבות הלא נכונות. יחד עם זאת, הטכנולוגיה מתקדמת - והיא מתקדמת מהר. יישומים שונים ממשיכים להתפתח ולצאת, ובסופו של דבר סביר להניח כי אימוץ ברמת המיינסטרים יגיע ויצמצם פערים - השאלה היא מתי. במבט לאחור, נקודות השיא במחזורים של ביטקוין התרחשו סביב אירוע Halving, עיקרון חשוב ובסיסי במערכת המוניטרית של ביטקוין. Halving הוא האירוע המתרחש בכל ארבע שנים שבו התשלום עבור עיבוד מוצלח של בלוקים נחתך בחצי, כאשר אירוע ה-Halving הבא צפוי להתרחש במאי 2020. האירוע יוצר ירידה משמעותית ופתאומית בהיצע, דבר אשר בעבר הוביל לנסיקת מחירים. רק הזמן יעיד אם ההיסטוריה תחזור על עצמה. 

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית שותפה בחברת iAngels, הפועלת גם בתחום ההשקעות בחברות בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים. אין באמור המלצה לקנייה או למכירה של נכסים או להשקעה בחברות בתחום. הכותבת ו/או החברה עשויות להחזיק באחד או יותר מהנכסים המוזכרים בכתבה