"30% הנחה למי שמצביע"? ועדת הבחירות קבעה כי זה "מתן שוחד"

מיזם "מצביעים 70", שביקש להעלות את אחוז ההצבעה ע"י מתן הנחות במגוון בתי עסק, נפסל בנימוק כי מדובר "במתן שוחד" • במיזם קראו לבעלי העסקים "להמשיך ולתת את ההטבות, ללא שום תנאים מקדימים וללא צורך בהוכחת הצבעה"

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף, גלובס
יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ועדת הבחירות פסלה את מיזם "מצביעים 70", שביקש להעלות את אחוז ההצבעה על-ידי מתן הנחות במגוון בתי עסק, בנימוק כי מדובר ב"מתן שוחד". המשמעות היא שעסקים לא יוכלו להציע מחר הטבות בתמורה להוכחת הצבעה בבחירות. 

מוקדם יותר היום אסר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על עיריות להציע הטבות לאזרחים שיוכיחו כי הם מצביעים בבחירות. זאת בעקבות עתירה שהגישו בש"ס נגד שורה של עיריות, שביקשו גם הן להעלות את שיעור ההצבעה על-ידי הטבות. 

הנימוק כעת לפסילת המיזם הוא עמדת היועמ"ש, לפיה "קמפיין שבמסגרתו יינתנו טובות הנאה למי שיצביע ויתעד בצילום את דבר הצבעתו (גם אם ללא פירוט למי הצביע), עומד בניגוד להוראות סעיף 122 לחוק הבחירות".

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, ציין בהחלטה כי "הסעיף אוסר במפורש גם על מתן שוחד עבור עצם ההצבעה, שהיא בדיוק הפעילות אותה מבקשים המשיבים לקדם".

עם זאת, מלצר ציין כי "אני יוצא מנקודת הנחה שפעילותם של המשיבים נעשתה בתום-לב ומתוך כוונה טובה, וכי הם לא היו מודעים להוראות החיקוקים הרלוונטיים, ולכן מעבר לצו המניעה - אין בדעתי להמליץ על נקיטת צעדים נוספים נגדם, ובנסיבות אינני עושה צו להוצאות. ממילא גם צדדים שלישיים לא אמורים להיפגע מצו המניעה, שכן ההנחות היו צפויות להינתן רק מחר למי שהיה מצביע בבחירות".

מיזם "מצביעים 70" הוקם על-ידי סטודנטים ובוגרים של הבינתחומי מתוך כוונה אזרחית לעודד הצבעה. מדובר במיזם א-פוליטי במהותו, שהציע לכל מי שיציג תמונה מהקלפי הנחה של כ-30% במאות בתי עסק, שנרתמו ליוזמה. 

ראשי המיזם הגיבו להחלטת יו"ר ועדת הבחירות בפוסט בפייסבוק וביקשו מבתי העסק להמשיך להציע את הנחות לכבוד יום הבחירות, אך הפעם לא לבקש הוכחת הצבעה מהקונים. "נתחיל בשורה התחתונה - ועדת הבחירות המרכזית דרשה מאיתנו להסיר את היוזמה בעקבות עתירה של אדם פרטי שטען שמדובר ב'שוחד בחירות'", נכתב בפוסט. "במסווה של לוחם צדק למען הדמוקרטיה, הוא סייע במו-ידיו (או מקלדתו) בחיסול יוזמה סטודנטיאלית שהצליחה סוף-סוף לחצות את גבולות הקשת הפוליטית וחלשה על כל הארץ (לא להתייאש - להמשיך לקרוא עד הסוף!!). 

"בשבועיים שהקמפיין היה באוויר, למעלה מ-300 בתי עסק שונים, המחזיקים בלמעלה מ-1,000 סניפים מקריית שמונה ועד אילת, בחרו להצטרף לקמפיין. לא עניין אותם ימין או שמאל, לא צבע העור, לא המגדר ולא הדת. כל מה שהם רצו זה לסייע לנו בקידום האינטרס הלאומי שהוא העלאת אחוזי ההצבעה - הביטוי הכי בסיסי ויפה של דמוקרטיה בריאה.

"למעלה מ-500 אלף איש נחשפו למיזם שלנו, ועכשיו החליטה ועדת הבחירות לאסור על קיומו. למה, אתם שואלים? בגלל חוק משנת 1969 שכבר מזמן דרש ריענון (הקנסות עדיין מצוינים בלירות ישראליות). אבל אנחנו אנשים חיוביים ואופטימיים שלא מרימים ידיים בקלות. אנו מכריזים בזאת על גרסת ההמשך שלנו - 'מצביעים 70 - דור ההמשך!'. החלטנו לקרוא לכל העסקים להמשיך ולתת את ההטבות, ללא שום תנאים מקדימים וללא צורך בהוכחת הצבעה. מחר אנחנו הולכים לחגוג דמוקרטיה! אנחנו קוראים לכולם לצאת להצביע מחר, לחגוג את הדמוקרטיה ולצאת מהאדישות.

"לאדם שהגיש את העתירה מולנו - אומנם ניסית לשים מקלות בגלגלים למיזם סטודנטיאלי שהצליח לאגד בתוכו מגוון רחב של אנשים ולחצות לשם שינוי את גבולות הקשת הפוליטית, אבל בפועל רק חיזקת אותנו. החשיפה התקשורתית, השיח ברשת - אנו מקווים שהצלחנו לעורר משהו".