גורם בוועדת הבחירות: "בבחירות הקודמות היו המון זיופים"

לידי "גלובס" הגיעה הקלטה של תדרוך שהעביר גורם רשמי של ועדת הבחירות, ובו הוא טען להיקף זיופים גדול במועד א' של הבחירות • בדיקת המשרוקית העלתה כי אין הוכחות להיקף זיופים נרחב במגזר הערבי, אך אכן נמצאו אי-סדרים ושגיאות בקלפיות רבות

קלפי בחירות /  צילום: איל יצהר
קלפי בחירות / צילום: איל יצהר

גורם רשמי של ועדת הבחירות טוען להיקף זיופים גדול ולהתנהלות בעייתית מאוד בקלפיות במועד א' של הבחירות. כך נודע "לגלובס". מדובר בהקלטה מתחילת השבוע, שהגיעה ל"גלובס",  ובה נשמע גורם רשמי של ועדת הבחירות מקיים תדרוך למפקחי הבחירות. "אנחנו מדינה מאוד נאורה, אבל בהתנהלות בעניין הבחירות אנחנו ממש מדינת עולם שלישי...", אומר הגורם. "העניין שאמרתי לכם שהיו המון זיופים, המון רמאויות ואת זה רוצים עכשיו למנוע, קודם כל בנוכחות שלכם ובאמצעות המצלמות, ודבר שני באמצעות זה שעוד מישהו מתצפת עליהם".

כזכור, הליכוד דרש לחוקק חוק בזק שיאפשר צילום ותיעוד של הנעשה בקלפיות כדי למנוע את הזיופים והרמאויות. יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר התנגד לכך נחרצות בשל לוח הזמנים הצפוף, וגם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען כי הדבר איננו אפשרי משפטית. כפשרה, החליט השופט מלצר להקים יחידת מפקחי טוהר הבחירות שתפקידה יהיה להילחם בזיופים ובאי הסדרים, ובמקרים חריגים אף תוכל לצלם ולתעד את הנעשה בקלפיות מחוץ לפרגוד. גם בימינה טענו להיקף זיופים נרחב מאוד, אולם מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס טענה כי היקף הזיופים נמוך בהרבה מהנטען על ידי מפלגות הימין.

חשוב לציין כי מערכת "המשרוקית של גלובס" בדקה שורת טענות לפיהן זיופים בהיקף נרחב במגזר הערבי השפיעו על תוצאות הבחירות. בדיקת המשרוקית העלתה כי אין לכך הוכחות, אך אכן נמצאו אי-סדרים ושגיאות בקלפיות רבות, לצד לחשדות לפעילות פלילית בארבע קלפיות. בעקבות הדיווחים על אי סדרים בבחירות הקודמות, הורתה ועדת הבחירות על שילובם של מספר אמצעי פיקוח ובקרה חדשים בבחירות לכנסת ה-22.