משלחת מקפריסין הגיעה לפגישות עם סלקום ומשרד התקשורת

המטרה לפגישה הייתה מציאת פתרון להפרעות שיוצרת סלקום למפעילים בקפריסין • התובנה מהפגישות - לא יהיה מנוס מהסטת תדרים של סלקום לטובת תדרים מתאימים עפ"י האסדרה הבינלאומית

ניר שטרן, מנכ"ל סלקום / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום / צילום: תמר מצפי

נציגים מקפריסין הגיעו לישראל בשבוע שעבר על מנת להיפגש עם משרד התקשורת ועם סלקום, על מנת לדון בבעיית ההפרעות הסלולריות שיוצרת סלקום בקפריסין. הבעיה החמירה בקיץ האחרון בעקבות כניסה של מפעיל סלולרי חדש בקפריסין, שפועל בתחום תדרים שנושקים לתחום התדרים שסלקום פועלת בו ועקב כך מפריעה לו.

הנציגים הקפריסאים באו לפגישות בישראל וזאת במטרה למנוע את הישנותה של הבעיה בקיץ הבא, שכן התופעה של ההפרעה מתרחשת בקיץ בעקבות מזג-האוויר החם שגורם לתדרים להתפשט על פני הים בצורה חלקה ועקב כך מפריע לרשת הסלולרית בקפריסין.

ל"גלובס" נודע שסלקום שלחה לקפריסין גם כן נציגים מטעמה על מנת לנסות ולפתור את הבעיה. אלא שהבעיה של סלקום היא לא רק מול הקפריסאים אלא גם מול מצרים, ירדן וטורקיה. חלק מהמדינות הבהירו למשרד התקשורת שיגיבו בצורה אגרסיבית במקרה שלא יימצא פתרון, שכן לכולם ברור שסלקום ופלאפון פועלות בתחומי תדרים שעליהם לפנות, בהתאם לאסדרה הבינלאומית שנקבעה על ידי ארגון ה-ITU.

במשרד התקשורת מנסים למצוא פתרון לסוגיה, אך העניין הוא שברור לכל הצדדים שסלקום נדרשת לזוז מתחום התדר שבו היא פועלת היום וזאת במסגרת של הסדר כולל שנקרא ריפרמינג (REFARMING). מדובר על תהליך שבו סלקום (וגם פלאפון) נדרשת לעבור מתחום התדר 850 מגה הרץ לתחום תדר אחר שמשרד התקשורת אמור להקצות לה.

התהליך הזה לכאורה נשמע פשוט אבל הוא מאד מסובך ומורכב וכרוך בהשקעות כבדות שסלקום לא מוכנה לשאת בהם, בטענה שהמדינה היא זו שהקצתה לה את התדרים ולפיכך היא זו שצריכה לשאת בעלויות הפינוי וההקמה מחדש של הרשת בתדרים החדשים שהמדינה תקצה לה. נסביר כי ההסטה של תדרי סלקום היא חלק מאסדרה בינלאומית של תדרי סלולר, ולכן ישראל חייבת להתאים את עצמה לאותה אסדרה.

הבעיה היא שכמו שנהוג אצלנו למרבה הצער, הסוגיה נדחתה ונדחתה, ומשרד התקשורת גילה אוזלת-יד משוועת בכל הקשור לטיפול בבעיה, שכן מדובר בבעיה שידועה כבר שנים ארוכות ושיוצרת לישראל בעיות קשות מאד מול מדינות שכנות. המשרד הבהיר כבר שסלקום ופלאפון חייבות לפנות את התדר ולהעביר את לקוחותיהן לתדר אחר, ותכנן שהדבר יקרה במסגרת פתרון דרך הקצאת תדרים חדשה במכרז הדור החמישי שמתנהל בימים אלה.

אלא שהגיע למסקנה שפתרון הבעיה דרך המכרז לדור החמישי יגרום לעיכובים במכרז, ולכן החליט לפצל את הטיפול בריפרמינג למכרז נוסף שייערך לאחר המכרז לתדרי דור חמש שאמור להתרחש עוד השנה. ככל הנראה התוכנית היא לקיים מכרז ב - 2020 ולאפשר לסלקום ולפלאפון לרכוש תדרים בתחום ה-800 מגה הרץ ולזוז לשם כחלק מההיערכות הכוללת שלהם למכרז הדור החמישי.

במשרד התקשורת מוכנים לשקול פתרונות מסוגים שונים וסלקום אף הציעה פתרונות משלה, אך מדובר בפתרונות נקודתיים בלבד. במשרד מנסים למצוא פתרון תוך שיתוף פעולה עם משרד האוצר כדי להקל על החברות בהקמת הרשת החדשה כאשר עלות הפרויקט מוערכת בכ - 200 מיליון שקלים. בסלקום ובפלאפון טוענים כי אין ביכולתם לעמוד בנטל פרויקט כזה בשלב הנוכחי, ביחד עם ההשקעה בפרויקט הדור החמישי.