היועץ החדש לביטחון לאומי בבית הלבן: השווה בעבר את טראמפ לאובמה

• רוברט אובראיין, שהנשיא מינה אותו לתפקיד אתמול, אמר על המועמד טראמפ ב-2016, בפריימריס של המפלגה הרפובליקאית: הוא קרוב יותר להשקפת העולם של אובמה כלפי ישראל מאשר להשקפת ה'בייס' הרפובליקאי • ג'ון בולטון, היועץ הקודם, תוקף את טראמפ: ההתקפה על סעודיה נובעת מחולשת הנשיא, שלא הגיב על התקפה איראנית קודמת

הנשיא דולנד טראמפ והנשיא ברק אובמה בטקס מינויו של טראמפ לנשיא בינואר 2016 / צילום: רויטרס
הנשיא דולנד טראמפ והנשיא ברק אובמה בטקס מינויו של טראמפ לנשיא בינואר 2016 / צילום: רויטרס

רוברט אובראיין, היועץ החדש לביטחון לאומי בבית הלבן, נחשב איש נעים הליכות, בניגוד לקודמו, ג'ון בולטון, שדונלד טראמפ פיטרו בשבוע שעבר, בין היתר בגלל התנגחויותיו המתמידות עם עמיתיו לעבודה. אבל אובראיין, כמו בולטון, נחשב נץ דורסני בסוגיות מדיניות חוץ. לתמיכתו בישראל - אומרים אנשים שמכירים אותו - אין סייגים. מבחינה זו אפשר לראותו ככפילו של בולטון.

הוכחה לכך אפשר למצוא בראיון שהעניק אובראיין לאתר הימני "וושינגטון אקזאמינר" ב-29 בפברואר 2016, בעיצומן של הבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאית לקראת הבחירות לנשיאות. טראמפ, שהיה אז אחד מהמתמודדים, נמנע מלהביע תמיכה מוחלטת בעמדת ישראל בסוגיית הסכסוך עם הפלסטינים - ועורר בכך את זעמו של אובראיין, שהיה אז שותף במשרד עו"ד בלוס-אנג'לס ופעיל בחוגים שמרניים.

בראיון טלוויזיה בסוף פברואר באותה שנה נשאל טראמפ מי, לדעתו, אחראי לעובדה שאין שלום בין ישראל לפלסטינים. "אני לא רוצה להיכנס לזה", אמר המועמד. "הסיבה לכך היא, שאם אזכה צריכה להישמר מידה מסוימת של הפתעה, של חוסר יכולת לחזות מה יקרה... אם אבחר, אינני רוצה להימצא במצב שבו אומר משהו לצד אחד והצד האחר יאמר, 'איננו רוצים שטראמפ יהיה מעורב'... תן לי להיות הדמות הנייטרלית".

אובראיין, שלא היה יכול לדעת, כמובן, שטראמפ ייבחר לנשיא ושהוא ישמש כיועצו לביטחון לאומי, אמר אז ל"אקזאמינר": "הצהרת טראמפ שלפיה הוא אינו רוצה לנקוט עמדה בסכסוך הישראלי-פלסטיני מבטאת אי הבנה בסיסית באופי היחסים בין ארה"ב לישראל. הוא קרוב יותר להשקפת העולם של ברק אובמה מאשר להשקפת העולם של ה'בייס' הרפובליקאי".

"ישראל היא בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו במזה"ת", הוסיף אובראיין. "הנשיא הבא של ארה"ב חייב להבהיר לעולם, לרבות לחמאס וחיזבאללה ומממניהם, שאין אפילו שמץ של חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב".

הדמיון שמוצא אובראיין בין טראמפ לאובמה ראוי לציון לאור העובדה שאובראיין שיסף את אובמה בביקורות קשות ביותר בגין היותו יונה בסוגיות של מדיניות חוץ, ובמיוחד כלפי איראן, רוסיה וסין.

בספרו "בעת שאמריקה ישנה" כותב אובראיין שהעסקה הגרעינית עם איראן, שיזם אובמה, היתה "העסקה הדיפלומטית הגרועה ביותר" מאז הסכם מינכן ב-1938 בין גרמניה הנאצית לבריטניה, צרפת ואיטליה שנתן לגיטימציה להשתלטות גרמניה על חבל הסודאטים של צ'כוסלובקיה.

במשך שנים שימש אובראיין כנציג ארה"ב במשאים ומתנים לשחרור בני ערובה. יש לו אינסטינקטים פוליטיים מפותחים. הוא זכה בתשומת לבו של טראמפ לאחר ששיבח אותו בפומבי כ"כמנהל המו"מ הטוב בעולם לשחרור בני ערובה". לא ברור אם טראמפ מודע לביקורת שמתח עליו אובראיין לפני שלוש שנים. אובראיין עבד לצדו של מייק פוממפיאו, והאחרון דחף למנותו כיועץ ביטחון לאומי בעקבות פיטוריו של בולטון. ההערכות הן, שהוא יימנע ממחלוקות פומביות עם טראמפ וישמור על שקט תעשייתי, בניגוד לקודמו.

ובינתיים, כמעט במקביל להודעת טראמפ על מינוי אובראיין, יצא היועץ הקודם בהתקפה קשה ביותר על נשיא ארה"ב. בנאום בכנס של ארגון שמרני (ואנטי-מוסלמי) בניו-יורק, אמר בולטון, כי הימנעותו של טראמפ מפעולת גמול נגד איראן, לאחר שהשמידה רחפן אמריקאי מעל המפרץ הפרס ביוני, עודדה את טהראן לבצע את ההתקפה הגדולה על מתקני הנפט בסעודיה.

"בולטון קרע את טראמפ, אך בלי לנקוב בשמו אפילו פעם אחת", אמר אחד מהמשתתפים לאתר "פוליטיקו".

היועץ לשעבר אמר, כי הרעיון להזמין לקמפ דייוויד את נציגי הטליבאן, ארגון הטרור האפגניסטאני, לוועידת שלום, יחד עם ראשי הממשל באפגניסטאן - יזמה של טראמפ - שלח "מסר נורא" לכל הצדדים. עצם ההזמנה, הוסיף בולטון, שיקפה חוסר כבוד כלפי קרבנות פיגועי הטרור של 11 בספטמבר 2001.

עוד אמר בולטון, כי לו היה נבחר ג'רמי קורבין, מנהיג הלייבור בבריטניה, לראשות הממשלה, היתה מונחתת "מכת מוות על היחסים המיוחדים בין ארה"ב לבריטניה.

עורך-הדין האמריקאי אלן דרשוביץ, שנכח באירוע, אמר לנוכחים כי הדחתו של של בולטון היתה "אסון לאומי" ההכרזה הזו התקבלה בתשואות סוערות. (סוף)