כחלון: מאוד מקווה לא להגיע להעלאת מסים - אבל נגלה אחריות

"אזהרות חברות דירוג האשראי מחייבות אותנו לפעול כדי למנוע הידרדרות המשק" - כך אמר שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים באוצר לרגל התקציב הזמני שיהיה עד שיאושר תקציב 2020

שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס
שר האוצר משה כחלון / צילום: רפי קוץ, גלובס

"אזהרות חברות דירוג האשראי מחייבות אותנו לפעול כדי למנוע הידרדרות המשק" - כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים באוצר לרגל התקציב הזמני שיהיה עד שיאושר תקציב 2020.

כחלון אמר כי הוא מתכוון להמשיך להיות שר אוצר גם בממשלה הבאה, והוסיף: "אעשה הכול להיות שר אוצר". כשנשאל לגבי הגירעון, אמר כחלון כי הגירעון בסוף השנה יהיה בסביבות 3.5%-3.6%, וכי תקציב 2020 יהיה "במתווה גירעון יורד, כדי להוכיח לחברות הדירוג ש-2019 הייתה שנה מיוחדת".

בנוגע לשאלת העלאת המסים, כחלון לא שלל את הרעיון, אך אמר כי הוא חושב שזה הדבר האחרון שצריך לעשות, וכי הוא "מאד מקווה לא להגיע לשם - אבל נגלה אחריות".

כחלון התייחס לאירועי השנה האחרונה ואמר: "המערכת הפוליטית הפסיקה לתפקד מאז הוכרז על בחירות לפני שנה, מה שמערים קשיים על הטיפול באתגרים הכלכליים שיש לנו. אני לא מכיר תקדים של שתי מערכות בחירות בשנה אחת, ואני מקווה שלא נחזור על החוויה הזאת בשנים הקרובות. משרד האוצר, כמשרד המוביל את המדיניות באחריות, מחויב לפעול כדי למנוע הידרדרות המשק. חברות הדירוג מזהירות שחוסר היציבות הפוליטי עשוי לפגוע בכלכלת מדינת ישראל וכמובן בדירוג. אני מייחל ומקווה ופונה שתוקם ממשלה מהר ככל הניתן, כדי שהמערכת הכלכלית ומערכות נוספות יחזרו לתפקד באופן מלא ולטפל באתגרים שלפנינו. יש לנו אתגרים לא פשוטים ברווחה, בבריאות, בצמצום הגירעון ובנושאים אחרים. לצורך זה אנחנו זקוקים לכנסת. האתגרים לא ממתינים לפוליטיקאים - הם רצים לבד".

באשר לתקציב 2020, אמר כחלון כי "תקציב 2020 לא יהיה מוכן, לפחות לא בתחילת השנה הבאה, ואנחנו נצטרך להיערך לניהול תקציב המשכי. ניהול התקציב ייעשה כמקובל ולפי הוראות החוק, ועם כל זאת נגלה גמישות ורגישות לכלל הצרכים במסגרת החוק. תידרש יצירתיות להמשיך במהלכים שבהם כבר התחלנו הרפורמה: בחברת החשמל, בשוק האשראי, בביטחון. מדיניות הכלכלה החופשית עם הרגישות החברתית תימשך כל עוד שאני כאן".

כחלון ביקש להוסיף "בנימה אישית" כי "אני הרבה שנים בפוליטיקה. החברה הישראלית עברה שנה קשה ומטלטלת, אני לא זוכר שנה כל-כך קשה וכל-כך מטלטלת. מפלס השנאה והעוינות עלה על גדותיו. השיח הפך למפלג ומשסע ,ובהזדמנות הזאת אני פונה ראשית לעצמנו - לפוליטיקאים מכל קצות הקשת הפוליטית, ולכם - לתקשורת ולציבור בישראל: הגיע הזמן להרגיע. כל אחד קיבל את המנדטים שלו. נשאר רק להרגיע. אף אחד לא יודע מי ניצח, אבל החברה הישראלית הפסידה. השסע, הפילוג, השנאה - הגיע הזמן להנמיך את הלהבות לטובת כל עם ישראל ומדינת ישראל".