המלצת הרשימה המשותפת על גנץ להקמת הממשלה לא כוללת שלושה ח"כים מבל"ד

בשל השינוי בתמונת הממליצים, ולאור העובדה שליברמן החליט שלא להמליץ על איש, לנתניהו כעת 55 ממליצים ולגנץ 54 • עם זאת, נזכיר כי הנשיא אינו מחוייב להטיל את הקמת הממשלה על פי הנתון הזה בלבד

ראשי הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הרשימה המשותפת
ראשי הרשימה המשותפת / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

הרשימה המשותפת הודיעה הבוקר (ב') במפתיע לנשיא ראובן ריבלין כי המלצתה על בני גנץ להקמת הממשלה הבאה אינה כוללת את שלושת חברי הכנסת מטעם בל"ד ברשימה, משמע לנתניהו יהיו יותר ממליצים מלגנץ.

במכתב ששלח יו"ר סיעת המשותפת ח"כ אחמד טיבי לריבלין נאמר כי לבקשת שלושת חברי בל"ד, שמם הוסר מהממליצים על גנץ. בישיבה ובהצבעה אתמול בטרם הפגישה עם הנשיא, התנגד יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה להמלצה, אך על פי הסכם האיחוד של המשותפת הוא אמור היה לקבל את הכרעת הרוב. שחאדה אמר ל"גלובס" כי מכיוון שאין סיכוי לשיתוף פוליטי אמיתי עם גנץ ובגלל עמדותיו שאינן שונות בהרבה מאלה של נתניהו והליכוד, הוא החליט להתנגד. ההתנגדות נבעה עוד מכך שלדברי חברי בל"ד, נובעת גם ממה שכינו "ההיסטוריה הצבאית המדממת והתוקפנית של גנץ" ומכך שלטענתם כחול לבן התעלמה מדרישות המשותפת וסירבה לדון בהן או להתחייב באופן פומבי על דבר כלשהו. למהלך קדמו ניסיונות שכנוע כלפי שחאדה שלא לשבור את העמדה האחידה, בתחילה הוא שמר על עמימות אך לאחר התייעצות עם חברי סיעתו התקבלה ההחלטה להתנגד להמלצה באופן אקטיבי.

לאחר הישיבה עם הנשיא היה נראה כי המלצת המשותפת כוללת את כל 13 חברי המשותפת וכך התייחס לכך הנשיא. אך כאמור הבוקר פירסם טיבי את המכתב ששלח לנשיא ובית הנשיא הודיע כי הוא מקבל את המכתב ומונה ברשימת הממליצים לגנץ רק עשרה מחברי המשותפת.

בשל השינוי בתמונת הממליצים, ולאור העובדה שליברמן החליט שלא להמליץ על איש, לנתניהו כעת 55 ממליצים ולגנץ 54. עם זאת הנשיא אינו מחוייב להטיל את הקמת הממשלה על פי הנתון הזה בלבד, אלא למי שסיכוייו להקים ממשלה גדולים יותר, ועל פניו לאיש מהשניים הסיכויים כעת לא מאירים פנים. ריבלין אמר הבוקר עם התחלת היום השני של הגשת ההמלצות כי "אתמול הלכנו לישון בידיעה שבא קבענו כי לגנץ בתום היום הראשון 46 ממליצים ובמשך הלילה התברר כי שלושת חברי בל"ד הסירו את תמיכתם".

ריבלין מתח ביקורת מרומזת על שינוי העמדה של בלד ועל הצהרות חברי הכנסת שהגיעו אליו: "אנו צריכים למצוא דרך להקמת ממשלה יציבה. הדברים שאנו שומעים מחוץ לחדר הזה לא תמיד מתאימים למה שאומרים כאן. המשוררים אומרים 'לא רוצים לישון, רוצים להשתגע'. אני אומר לציבור כולו וגם לחברים המנהלים את המדינה - גם באופוזיציה וגם בקואליציה - אתם לא רוצים לישון? אל תשנו. אתם רוצים להשתגע? תשתגעו. אנחנו נעשה את העבודה שלנו".

בכחול לבן לא בהכרח מבכים את אובדן שלושת חברי בל"ד מהממליצים. ברשימה נקטו החל מאתמול בקו של ויתור אפשרי על הבכורה בנסיונות להקמת הקואליציה מתוך הנחה כי הראשון שינסה יכשל ורק בניסיון השני יש לכך סיכוי כלשהו.

בינתיים הבוקר הגיעו אל בית הנשיא ראשי יהדות התורה ומפלגת ימינה ונתנו את קולותיהם כצפוי לנתניהו. חברת הכנסת איילת שקד יו"ר ימינה אמרה כי אם ריבלין יחליט להטיל את המנדט על אדם אחר זולת נתניהו, ימינה תהיה שותפה לגוש הימין שיהיה עימו במשא ומתן ולא תנהל משא ומתן נפרד. קרי בהתאם להסכם בלוק הימין חרדים שעליו היא חתמה. חכ משה גפני אמר כי הייתה מערכת בחירות קשה שהתמקדה בציבור החרדי וכללה הסתה פרוע כלפיו. הנשיא ריבלין הצר על כך ואמר כי מדובר בתופעה חמורה. גפני הגדיר את מערכת הבחירות עונש קשה המשתק את המדינה כבר שנה שלמה.

אחריהם הגיעה לנשיא משלחת של העבודה-גשר להמליץ על בני גנץ להרכיב את הממשלה. פרץ אמר כי ישראל במצב חירום חברתי הדורש טיפול מיידי. הוא נפגש אתמול עם גנץ והעלה בפניו את דרישות העבודה-גשר ובהן העלאת שכר המינימום, חינוך חינם מגיל אפס, פנסיית מינימום ועוד.

בהמשך יגיעו נציגי המחנה הדמוקרטי שגם הם צפויים להמליץ על בני גנץ. ביום רביעי צפויה פגישה מכרעת בין הנשיא לגנץ ונתניהו, שם הוא צפוי ללחוץ עליהם להקים ממשלת אחדות ולהימנע ממערכת בחירות נוספת. בליכוד מתעקשים שקריאתם לאחדות משמעה שנתניהו יהיה הראשון ברוטציה. בכחול לבן דורשים כי המו"מ על האחדות יהיה מול הליכוד בלבד ולא עם הגוש כולו.