קריאות להתפטרות ג'ונסון אחרי שהעליון פסק שפעל "בניגוד לחוק"

יושב ראש הפרלמנט היוצא, ג'ון ברקו, הודיע כי יש לשוב ולכנס את הפרלמנט באופן מיידי • ג'ונסון נמצא בשעה זו בכינוס המתקיים במטה האו"ם בניו יורק וייתכן שיקצר את ביקורו

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

האופוזיציה בבריטניה קראה היום להתפטרותו המיידית של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, על רקע החלטת בית המשפט העליון במדינה להכריז על השעיית הפרלמנט שיזם כ"לא-חוקית ולא-תקפה". יושב ראש הפרלמנט היוצא, ג'ון ברקו, הודיע כי יש לשוב ולכנס את הפרלמנט באופן מיידי - בימים הקרובים. בית המשפט העליון קבע, כי למרות טיעוני הממשלה, הסיבה הממשית להשעיית הפרלמנט על ידי קביעה של "נאום המלכה" ל-14 באוקטובר הייתה למנוע התערבות בתהליך הפרישה מהאיחוד האירופי, המתוכנן ל-31 באוקטובר.

בהצבעה פה-אחד של 11 השופטים בבית המשפט העליון נקבע כי ג'ונסון, שמונה לתפקיד ראש הממשלה רק לפני כחמישה שבועות, פעל בניגוד לחוק כשיזם את ההשעייה. "ההחלטה להמליץ למלכה על השעיית הפרלמנט לא הייתה חוקית משום שנועדה למנוע את יכולת הפרלמנט למלא את תפקידיו החוקתיים ללא הצדקה מספקת", כתבה בהחלטה נשיאת בית המשפט, ברנדה הייל, וסיכמה "הפרלמנט לא הושעה". ייתכן שהפרלמנט ישוב ויתכנס כבר מחר או בימים הקרובים.

ג'ונסון נמצא בשעה זו בכינוס המתקיים במטה האו"ם בניו יורק. מקורות בפמלייתו מסרו ל"גרדיאן" כי הם בוחנים כיצד להגיב ל"פסיקה היוצאת-דופן הזו". ג'ונסון תיכנן לשאת היום אחר הצהריים (שעון ישראל) נאום בנוגע ל"ברקזיט" בניו יורק, מול נציגי חברות ומומחים כלכליים. הוא אמר לעיתונאים בדרכו לארה"ב כי לא יתפטר גם אם בית המשפט יכריע נגדו. כעת מצפים לשובו - מוקדם מהצפוי - כדי להתמודד עם המשבר.

הפסיקה, שמהווה השפלה נוספת בכהונה הקצרה של ג'ונסון, מעוררת אי-ודאות נוספת לגבי מועד ה"ברקזיט", אך מקטינה את האפשרות ל"פרישה חד-צדדית" ללא הסכם מול האיחוד האירופי כפי שדורש ג'ונסון. הפרלמנט קיבל בעבר חוק - למרות התנגדות ג'ונסון - המחייב את ראש הממשלה לבקש דחייה נוספת של הפרישה ל-31 בינואר 2019. ג'ונסון אמר כי הוא יעדיף להיות "מת בתוך שוחה" מאשר לעשות זאת, והבטיח להשיג הסכם מול האיחוד בפסגה המתקיימת ב-17 באוקטובר. בית המשפט העליון פסק בעצם כי ג'ונסון פעל בניגוד לחוק, וכי הצעד להשעיית הפרלמנט אינו תקף ומבוטל גם בדיעבד. הליש"ט טיפסה, נכון לצהריים, בכ-0.3% בתגובה להתפתחויות.