ניצחון משפטי של גוגל: "הזכות להישכח" לא תיושם באופן גלובלי

הזכות להישכח מאפשרת לאזרחי האיחוד האירופי לבקש מגוגל וממנועי חיפוש נוספים לבקש הסרה של לינקים מתוצאות החיפוש, אשר מכילים מידע מוטעה או לא מעודכן שעשוי לפגוע במוניטין שלהם

מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי / צילום: Jim Young, גלובס
מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי / צילום: Jim Young, גלובס

גוגל זכתה במאבק משפטי מכריע באירופה, שהוביל לפסיקה לפיה היא אינה מחויבת למחוק באופן גלובלי לינקים מתוצאות חיפוש בשל "הזכות להישכח". הזכות להישכח מאפשרת לאזרחי האיחוד האירופי לבקש מגוגל וממנועי חיפוש נוספים לבקש הסרה של לינקים מתוצאות החיפוש, אשר מכילים מידע מוטעה או לא מעודכן שעשוי לפגוע במוניטין שלהם.

הקרב המשפטי הנוכחי החל בעקבות הוראה של הרשות הצרפתית להגנה על מידע, CNIL, לפיה על גוגל להרחיב את המדיניות כך שהלינקים שהוסרו לא יופיעו בכל הגרסאות של מנוע החיפוש שלה בעולם, ולא רק באלה האירופיות.

גוגל סירבה לדרישת הרגולטור הצרפתי, ובעקבות זאת הרשות קנסה אותה בכ-100 אלף דולר ב-2016, וחברת הענק ערערה על ההחלטה לקנוס אותה לגוף המשפטי הבכיר מועצת המדינה של צרפת. מועצת המדינה הפנתה את הסוגיה להכרעת בית הדין האירופי לצדק, בית המשפט המרכזי של האיחוד האירופי, שגם החיל את הזכות להישכח לפני חמש שנים.

היום (ג'), בית הדין האירופי לצדק פסק כי גוגל ומנועי חיפוש נוספים צריכים להסיר תוצאות חיפוש בעקבות הזכות להישכח מגרסאות אירופיות של אתריהם, אבל לא נדרשים להסיר את הלינקים באופן גלובלי. ההחלטה שהתקבלה מחייבת ולא ניתנת לערעור.

"כרגע אין כל מחויבות תחת החוק האירופי עבור מפעיל מנוע חיפוש שממלא אחר בקשה להסרה מתוצאות החיפוש, לעשות זאת בכל הגרסאות של מנוע החיפוש", נכתב בפסיקה. עוד צוין כי "החוק האירופי דורש לבצע את ההסרה בגרסאות מנוע החיפוש הפועלות בכל המדינות החברות האיחוד האירופי".

גוגל וארגונים נוספים הזהירו במהלך המאבק המשפטי כי אם בית הדין האירופי לצדק יקבל החלטה הפוכה, שתחייב את גוגל להסיר את הלינקים באופן גלובלי - חופש האינטרנט עשוי להיות בסכנה, מאחר שגם מדינות לא דמוקרטיות יהיו עלולות ישתמשו בזכות להסיר תוצאות חיפוש באופן גלובלי לצורכיהן.

"מאז 2014 פעלנו להטמיע את הזכות להישכח באירופה ולקיים איזון בין הזכות של אנשים לגשת למידע לבין הזכות לפרטיות. טוב לראות כי בית המשפט הסכים עם הטיעונים שלנו", הצהירה גוגל בעקבות הפסיקה.