בזק | בלעדי

המתיחות בין החברות-הבנות של בזק עולה, והדירקטוריון נאלץ להתערב

המתיחות החלה בעקבות החלטתה של בזק קווי להיכנס לתחום הסלולר • בהרמת כוסית בערב החג טענו נציגי העובדים, בנוכחות היו"ר, כי בזק בינלאומי פועלת לשווק לצרכנים מוצרים של המתחרים • דירקטוריון החברה אסר באחרונה על בזק למכור סלולריים במגזר העסקי ולהיכנס לתחום הסטרימרים

מנכל בזק דודו מזרחי, היו"ר שלמה רודב ורן גוראון, מנכ"ל בזק אלפא / צלם: רונן טופלברג, תמר מצפי
מנכל בזק דודו מזרחי, היו"ר שלמה רודב ורן גוראון, מנכ"ל בזק אלפא / צלם: רונן טופלברג, תמר מצפי

אחד מאירועי הרמת הכוסית לכבוד החג בבזק חשף את המתיחות שנוצרה בחודשים האחרונים בין "בזק קווי" לקבוצת החברות-הבנות, בזק בינלאומי, בזק ו-yes, הקרויות "בזק אלפא". באותו אירוע סיפר אריאל יעקובי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, כי בזק בינלאומי פועלת לשווק תשתיות מתחרות לבזק, והוא חווה את הניסיון על בשרו. גם היועץ המשפטי של ההסתדרות סיפר על הניסיון הפרטי שלו מול בזק בינלאומי, שניסתה למכור לו תשתיות של מתחרים.

האירועים התרחשו בנוכחותו של שלמה רודב, יו"ר דירקטוריון בזק, והם לא קרו במקרה. אמירות אלה נוספו לפוסט שכתב יועץ התקשורת אבי בניהו, שעובד עם ועד העובדים בבזק, בדף הפייסבוק שלו, ובו טען שבעת שהתקשר לבזק בינלאומי לטפל בתקלת אינטרנט, השיבה לו נציגת השירות כי התקלה נגרמה בשל התשתיות המיושנות של בזק, והציעה לו לעבור להוט.

ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון בזק נדרש בחודשים האחרונים ללבן סוגיות הקשורות ביחסים בין בין שני הגופים - בזק קווי, המנוהלת על ידי דודו מזרחי, ובזק אלפא, המנוהלת על ידי רן גוראון. המתיחות נוצרה לאחר שבזק קווי החליטה להיכנס לתחום מכירת מכשירי סלולר ולתחום הדאטה סנטר, תחומים שנתפסו כ"שייכים" לפלאפון ולבזק בינלאומי. 

המתיחות בין הקבוצות החריפה בחודשים האחרונים. לאחרונה נציגים של ההסתדרות ושל ועד העובדים בבזק מתחו ביקורת על פעילותה של בזק בינלאומי וטענו כי היא פועלת במכוון נגד האינטרסים של החברה האם בזק. לטענת עובדי בזק, החליטה אלפא לשווק את חבילת הטריפל הכוללת את yes ובזק בינלאומי בתמחור מפלה, שנועד לקחת מנויים מבזק ולהעבירם לבזק בינלאומי במסגרת השוק הסיטונאי. בהמשך, החליטה בזק בינלאומי להיות הראשונה מבין ספקיות האינטרנט שישווקו את חבילת ה-500 מגה בייט של הוט, וזאת בניגוד לפרטנר ולסלקום, שכרגע אינן משווקות אותה בשל התחרות בין הקבוצות.

וכך, מה שלכאורה סומן בתחילתו כאירוע של מחלוקות ברמת ועדי העובדים, התרחב והגיע לדירקטוריון בזק מספר פעמים, שנדרש להפריד כוחות. בעקבות ההחרפה ביחסים אסר הדירקטוריון על בזק קווי למכור טלפונים סלולריים במגזר העסקי מחשש שהדבר יפגע במכירות הציוד של פלאפון. כמו כן הורה הדירקטוריון לעכב את כניסתה של בזק קווי לתחום המכירה של סטרימרים, שנתפס ככניסה עקיפה לתחום הטלוויזיה.

רק בשבוע שעבר פרופ' ירון זליכה, המשמש כיועץ לוועד העובדים בפלאפון, האשים את בזק בכך שהיא מכפיפה את האינטרסים של פלאפון לטובתה ומונעת ממנה לפעול כישות עצמאית כדי להגן על האינטרסים שלה. הדברים שאמר זליכה התקבלו בבזק בצורה קשה והם סבורים שהדברים נאמרו בתיאום לא רק עם הוועד של פלאפון, אלא בתיאום עם מנכ"ל אלפא רן גוראון.

המתיחות באה לידי ביטוי כעת לא במקרה. ההקמה של שתי הקבוצות מייצרת מתיחויות מכיוון שבזק קווי היא החברה הרווחית שנושאת על גבה את הפעילויות המפסידות או המדשדשות באלפא, שנדרשת לתהליכי התייעלות קשים. לכן כל מהלך של בזק קווי, שרק עשוי לרמוז על כרסום בהכנסותיה של אלפא, מעורר מתיחות בין הקבוצות. 

בבזק קווי ובאלפא סירבו להגיב.