הבחינה בחשבונאות מועד אביב 2019: 49% מהנבחנים נכשלו

427 נבחנים ניגשו לראשונה לבחינה, ובקרבם נרשם שיעור מעבר גבוה יותר של 62%; ואולם שיעור המעבר בקרב 389 מהנבחנים במועד זה, שהם נבחנים חוזרים, עומד על 38% בלבד

שקט, נבחנים / צילום: Shutterstock
שקט, נבחנים / צילום: Shutterstock

49% מכלל הסטודנטים לחשבונאות שניגשו לבחינה בחשבונאות פיננסית במועד אביב 2019 - נכשלו. מועצת רואי חשבון פרסמה היום (א') את ציוני הבחינה הסופית בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת שנערכו ביולי השנה, ומהנתונים עולה כי רק 51% מקרב 816 הנבחנים שניגשו לבחינה - עברו אותה.

427 נבחנים ניגשו לראשונה לבחינה (52% מקרב כלל הנבחנים), ובקרבם נרשם שיעור מעבר גבוה יותר, העומד על 62%; ואולם שיעור המעבר בקרב 47% (389) מהנבחנים במועד זה, שהם נבחנים חוזרים וניגשו לבחינה בפעם השנייה או יותר - עומד על 38% בלבד.

הנתונים הללו טובים יותר מאלה שנרשמו בבחינת ההסמכה של הסטודנטים לחשבונאות שנערכו בדצמבר אשתקד, אז ניגשו לבחינה בחשבונאות פיננסית 942 נבחנים ונבחנות, מתוכם עברו רק 40%. במועד אביב 2018 עברו את הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת 40.9%.

השאלון האמריקאי החדש

שתי בחינות המועצה הסופיות - בביקורת ובחשבונאות פיננסית - פותחות את דלתות מקצוע ראיית החשבון עבור הסטודנטים לחשבונאות, ולכן אחוז הנכשלים בהן מטריד את הסטודנטים לחשבונאות ואת המתמחים.

לאחר המבחן האחרון בחשבונאות פיננסית, שנערך ביולי השנה, נשמעו קולות רבים מקרב סטודנטים שניגשו למבחן, לפיהם "במבחן היו יותר מדי שאלות נישה", "השאלות היו ברמה גבוהה מדי באופן המקשה על הנבחנים", "לא היה מספיק זמן כדי לפתור את השאלות", "היו שאלות שנוסחו באופן בעייתי ולא ברור", ו"שיטת הניקוד האגרסיבית מובילה לכישלון".

ביממה שלאחר המבחן הגיעו אל "גלובס", אל ראשי התחומים ללימודי חשבונאות במוסדות הלימוד השונים בארץ ואל ראשי מטה מאבק הסטודנטים לחשבונאות, תלונות רבות על המבחן שארך כשבע שעות. מרבית התלונות הן סביב שינוי אחד שהוכנס לראשונה במבחן שנערך בחלק "שאלון הרב-ברירה" או בשמו העממי יותר - "השאלון האמריקאי".

על-פי החלטת המועצה, החל ממועד אביב 2019 (המבחן שנערך ביולי השנה) הנבחנים נדרשים לקבוע בנוגע לכל משפט מבין הברירות בשאלה האמריקאית, בנפרד, אם הוא נכון או לא נכון. זאת בשונה מהמצב עד כה, שלפיו נדרשו הנבחנים לבחור את התשובה הנכונה ביותר מתוך כל התשובות האפשריות.

הפעם, בכל שאלה הוצגו לנבחנים ארבעה משפטים, ארבע תשובות אפשריות, וכל נבחן נדרש לענות לגבי כל משפט בנפרד - האם הוא נכון או לא. כל משפט שהתשובה עליו נכונה מזכה את הנבחן בחצי נקודה, ואם כל התשובות לכל המשפטים יהיו נכונות, הנבחן זוכה לנקודה אחת נוספת.

בהודעת מועצת רואי החשבון על השינוי מינואר השנה צוין כי "המועצה סבורה כי מבנה השאלה החדש משפר את הוגנות הבחינה ויאפשר לנבחנים להביא לידי ביטוי את רמת הידע שלהם באופן טוב יותר". אך הסטודנטים שחוו לראשונה את השאלון החדש ושיטת הניקוד החדשה טענו כי השיטה החדשה, המהווה 24 נקודות מציון הבחינה, מגדילה את הסיכוי שלהם לכישלון.

הנתונים המתפרסמים אומנם לא מעודדים, אך השיפור באחוזי המעבר לעומת האחוזים שנרשמו במועדים הקודמים מחליש את טענתם לפיה השאלון החדש הכשיל אותם.

צריך לזכור כי בשנים האחרונות חזר על עצמו ריטואל קבוע, שבו מיד עם סיומו של המבחן הסופי (כל אחד מהשניים) נשמעות טענות מצד סטודנטים לחשבונאות על רמת הקושי של המבחן, שלעתים הוא בלתי עביר ונועד לסגור את שערי המקצוע באופן מלאכותי. שיעור המעבר הנמוך במבחנים (כ-40% עוברים), שהיו מתפרסמים זמן קצר לאחר מכן, היוו אישור לתחושות הסובייקטיביות של הנבחנים. בעניין זה, המועד האחרון מעט שונה מאלה שקדמו לו, לאחר שנרשמה עליה של כ-10% באחוזי העוברים את המבחן.

התלונות של הסטודנטים, אגב, לא נפלו על אוזניים ערלות, ולאחר בדיקה יסודית של התחום משרד המשפטים הודיע לאחרונה על מהפכה בלימודי החשבונאות ובהסמכה למקצוע, שבין היתר תכלול הקלות משמעותיות בבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת.

השינויים בלימודים ובבחינות ההסמכה ייכנסו לתוקף במועדים שונים בתקופה הקרובה, אך בינתיים הבחינות נערכות במתכונת הרגילה שלהן, וכנראה נמשיך לשמוע תלונות עליהן בכל מועד מחדש.

מי המוסד מוביל?

בינתיים, ברקע, נמשכת התחרות של מוסדות הלימוד על ראש טבלת הנבחנים שעברו. השנה כבשו את ראש הטבלה הסטודנטים של המרכז הבינתחומי בהרצליה, אשר כ-86% מהם, שניגשו לראשונה למבחן - עברו אותו. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב התמקמה במקום השני במספר הנבחנים שניגשו למבחן לראשונה ועברו (כ-78%), ולאחריה אוניברסיטת תל אביב (כ-75%) והאוניברסיטה העברית בירושלים (כ-74%).

רו"ח שלומי שוב, ראש התוכנית בחשבונאות וסגן דיקן בבית ספר אריסון למינהל עסקים, אמר על רקע פרסום הנתונים כי "מתכונת בחינות המועצה, למרות התמורות שחלו בהן בשנים האחרונות, עדיין לוקות בחסר ולא משקפות מספיק את ההבנה והחשיבה של הנבחנים. אין לי ספק שככל שהבחינות יצעדו לכיוון הזה, היתרון הבולט של בוגרינו יתחדד, והפערים ביחס למוסדות האחרים יגדלו".