מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן: "נבוך וחסר סבלנות לגבי הישגיי"

"פעם נהגתי לקנא בגודל של שווקים בארה"ב ובסין, אבל היום רואים צמיחה עצומה מגיעה גם משווקים כמו דרום-מזרח אסיה, וכבר אין תירוצים עבור יזמים ביפן, כולל אותי", כך אמר מנכ"ל סופטבנק בראיון למגזין העסקים האסייתי "Nikkei"

מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן/ צילום: רויטרס Yoshio Tsunoda
מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן/ צילום: רויטרס Yoshio Tsunoda

מסיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק, אמר בראיון למגזין העסקים האסייתי "Nikkei" כי הוא אינו מרוצה מההישגים העסקיים אליהם הגיע עד היום. "יש לפני עדיין דרך ארוכה, וזה גורם לי להרגיש נבוך וחסר סבלנות", אמר והוסיף כי "כשאני בוחן את הצמיחה של חברות אמריקאיות וסיניות, אני מרגיש שזה לא מספיק טוב. פעם נהגתי לקנא בגודל של שווקים בארה"ב ובסין, אבל היום רואים צמיחה עצומה מגיעה גם משווקים כמו דרום-מזרח אסיה, וכבר אין תירוצים עבור יזמים ביפן, כולל אותי".

לפי בלומברג, לסאן הון עצמי של 13.8 מיליארד דולר, וקרן ויז'ן של סופטבנק, קרן ענק של מאה מיליארד דולר, ידועה בהשקעותיה בכמה מהסטארט-אפים הגדולים בעולם, שהוביל סאן. אך לאחרונה, כמה מהחברות הבולטות בהן השקיעה סופטבנק מתמודדות עם קשיים - ווי וורק, בה סופטבנק השקיעה כמעט 11 מיליארד דולר נאלצה לדחות את הנפקתה הצפויה והדיחה לאחרונה את המנכ"ל והמייסד אדם נוימן, והקשיים עמם אובר מתמודדת מאז הנפקתה הביאו לכך שהחלו לעלות חששות גם לגבי שאר ההשקעות של סופטבנק בסטארט-אפים מתחום הנהיגה השיתופית. השקעות אלו כוללות את חברת דידי הסינית, אולה ההודית וגראב הסינגפורית. מניות סופטבנק נסחרות במחיר נמוך ב-31% לעומת מחירן באפריל, ולפי דיווחים, סאן מתקשה לגייס משקיעים לקרן נוספת, ואף גדולה יותר מויז'ן, שברצונו לגייס.

בראיון לניקי, סאן אמר כי "רק התחלנו ואני מרגיש שיש פוטנציאל עצום", והוסיף כי האסטרטגיה שלו היא להשקיע בחברות שחולקות את החזון שלו לשינוי העולם באמצעות בינה מלאכותית. הוא אף טען כי ווי וורק ואובר אמנם מפסידות כספים היום, אך יהיו רווחיות בעוד עשור. "לאחרונה אמרתי ליזמים שהם צריכים להכיר את הגבולות שלהם", הוא אמר לגבי החברות בהן סופטבנק משקיעה. "ההכרה בגבולות שלהם תפתח בפניהם אפשרויות אין-סופיות".