צבא ארה"ב קיבל משלוח ראשון של מערכת ההגנה הישראלית לטנקים

רפאל השלימה בימים האחרונים את אספקת המשלוח הראשון של מערכת "מעיל רוח" לשימוש חטיבות השריון של הצבא • במקביל, תעש מערכות פיתחה בהצלחה את המערכת המקבילה להגנה על טנקים ועל רק"מ מסוג "חץ דורבן"

מערכות "מעיל רוח" / צילום: דוברות רפאל
מערכות "מעיל רוח" / צילום: דוברות רפאל

טנקים אמריקאים עם הגנה כחול-לבן: רפאל מערכות לחימה השלימה בימים האחרונים את אספקת המשלוח הראשון של מערכת ההגנה לטנקים ולנגמ"שים פרי פיתוחה, "מעיל רוח", לשימוש חטיבות השריון של צבא ארה"ב.

המערכת המתקדמת שמגנה על משוריינים צבאיים מפגיעות של טילים נגד טנקים ורקטות RPG תותקן על טנקי האברמס של צבא היבשה האמריקאי.

מערכת "מעיל רוח" נחשבת פורצת דרך בקנה-מידה עולמי בכל הקשור להגנה על משוריינים מפני מגוון רחב של איומים שמופנים אליהם בשדה הקרב. היא הוכנסה לשימוש מבצעי בצה"ל ב-2011, הותקנה על מאות טנקי מרכבה ונגמ"שי נמ"ר ומאז יירטה פעמים רבות טילים שהופנו לכלים ישראליים במסגרת אירועי לחימה בגזרת עזה.

אספקת מערכת ההגנה המתקדמת לצבא היבשה האמריקאי היא עסקת היצוא הראשונה של המערכת הישראלית מתוקף הסכמים שנחתמו בין רפאל לצבא ארה"ב ב-2018 ובתחילת 2019. על-פי הסכמים אלה רפאל תספק לאמריקאים מערכות הגנה בהיקף כולל של כחצי מיליארד דולר.

ברפאל אמרו היום (ג') כי החברה, ביחד עם השותפות העסקיות שלה במסגרת תוכנית זו, פעלו להתאמת מערכת "מעיל רוח" לטנקים ולצרכים המבצעיים של הכוחות האמריקאים. מדובר בפעולות הנדסה משותפות, אישורי בטיחות ואינטגרציה. השותפות העסקיות של רפאל בפרויקט זה הן החברה-הבת האמריקאית של לאונרדו האיטלקית, לאונרדו DRS, והחברה-הבת של התעשייה האווירית, אלתא מערכות.

על-פי ההסכם בין רפאל לבין הצבא האמריקאי, כמחצית מייצור המכלולים הקשורים למערכת ההגנה הישראלית ייוצרו במספר מדינות בארה"ב.

מנכ"ל רפאל, האלוף (במיל') יואב הר אבן, מסר בהתייחס לאספקת המערכות הישראליות לארה"ב כי "עמדנו באופן מלא במסגרת הזמנים המאתגרת שנקבעה לנו, ששילבה תהליכי יצור ואינטגרציה לצד ניסויים בתרחישים מאתגרים במיוחד. יש סיפוק גדול בכך שטכנולוגיה המפותחת בישראל לאורך שנים של השקעה תהווה תפקיד מהותי בהגנה על חיי חיילים אמריקאים - בדיוק כפי שהיא הגנה על חיילים".

במקביל לפיתוח של "מעיל רוח", תעש מערכות פיתחה בהצלחה את המערכת המקבילה להגנה על טנקים ועל רק"מ (רכב קרבי משוריין) מסוג "חץ דורבן". גם מערכת זו צפויה לשמש את הכוחות האמריקאים ולהיות מותקנת על הנגמ"שים מסוג ברדלי.

תעש מערכות נרכשה מהמדינה על-ידי אלביט מערכות, והיא נערכת לקידום העסקה. "חץ דורבן" עושה שימוש בחיישנים אלקטרו-אופטיים, במכ"ם עוקב, במשגרים ייעודים ומספקת הגנה היקפית של 360 מעלות מפני מגוון של טילים ורקטות המופנים לעבר הכלי המוגן.