הפתעה: תל-אביב הפכה לשיאנית הבנייה החדשה. ומה קרה לפתח-תקווה ולנתניה?

מאמצע 2015 נבנו בת"א מעל 13 אלף דירות, כשבמקום השני ירושלים עם כ-10.3 אלפי דירות • תוכנית מחיר למשתכן הכניסה 5 ערים לרשימת שיאניות הבנייה, בהן אשקלון וראש-העין • ההפתעה: פ"ת ונתניה, שכיכבו בעבר בצמרת הבנייה, נדחקו אחורה • בדיקת "גלובס"

אתר בנייה / צילום: shutterstock
אתר בנייה / צילום: shutterstock

כששר האוצר משה כחלון יסתכל אחורה על מפת הבנייה בקדנציה שלו, הוא יימצא שם את תל-אביב -  ובגדול. מבדיקת "גלובס" עולה כי נבנו בעיר מתחילת יולי 2015 ועד סוף יוני 2019 כ-13 אלף דירות, נתון שהופך אותה לשיאנית הבנייה בתקופה זו; כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). הפער בין תל-אביב ליתר שיאניות הבנייה גדול, ולמעשה רק בתחומיה ובירושלים (10,364 יחידות דיור) נבנו מעל עשרת אלפים דירות בתקופה זו.

למסה הגדולה של הבנייה בתל-אביב בתקופה זו אחראים פרויקטים נרחבים של התחדשות עירונית במזרח העיר (רובע 9), ובאזור התחנה המרכזית החדשה (רובע 8); וכן פרויקטים חדשים ביפו ובשכונות שסמוכות לירקון. היקפי הבנייה שנרשמו בעיר מצביעים על קצב בנייה ממוצע גבוה של כ-3,300 דירות בשנה. בשנה שבין יולי 2018 ליוני 2019 נרשמו בעיר 4,700 התחלות בנייה - שיא של 15 שנים לפחות. במקום השלישי במפת הבנייה נמצאת חריש שבה נבנו 6,759 יחידות דיור בתקופה זו. הסיבה לכך היא כמובן דחיפה מסיבית של הממשלה והמדיניות להקצאת מגורים מוזלים לאוכלוסייה צעירה.

את ה"הפתעה" מספקות פתח-תקווה ונתניה, שהציגו מזה שנים רבות בנייה מסיבית, ובתקופה זו נדחקו למקומות ה-10 וה-12 בהתאמה.

ההשפעה הדרמטית של מחיר למשתכן

סיבה מרכזית לשינוי ב"טעם" של הקבלנים נעוצה בתוכנית הדגל של הממשלה בקדנציה הזו - "מחיר למשתכן". בעשירייה הראשונה ממוקמות חמש ערים שבהן נבנו פרויקטים במסגרת התוכנית. מדובר בחריש, באשקלון, בראש-העין, בבאר-שבע ובראשון-לציון. את אשקלון החלה המדינה לקדם עוד בסוף העשור הקודם, ואת ראש-העין - בשבע השנים האחרונות. בשתיהן נמנו בארבע השנים האחרונות כ-6,000 התחלות בנייה, שרובן המוחלט כאמור דירות מוזלות שמיועדות לזוגות צעירים.

בדומה להן, גם באר-שבע היא עיר של גאות ושפל בבנייה, בהתאם למדיניות הממשלתית. בתחילת העשור הקודם נוספו לעיר אלפי יחידות דיור בבנייה של שכונות נווה זאב ורמות, וכלאו את היזמים המקומיים בבעיות של עודפי היצע גדולים; ואילו בשנים האחרונות שוב שווקו קרקעות לאלפי יחידות דיור בשיפוליה המערביים והצפוניים של העיר, מה שהביא גם לעלייה מחודשת בהתחלות הבנייה לרמה של 5,500 ב-4 השנים האחרונות. כמו בעבר - השיווק מכוון לזוגות צעירים ולדירות זולות.

ויש גם התחדשות עירונית

בשונה מהערים הללו רמת גן והרצליה ממוקמות בטופ 10 של הבנייה בקדנציה של הממשלה הנוכחית, בשל סיבה שונה - בשתיהן קודמו פרויקטים רבים של התחדשות עירונית. לצד פינוי-בינוי, קודמו ברמת גן פרויקטים רבים של תמ"א 38, ואילו בהרצליה נרשמו גם פרויקטים רבים של תמ"א 38 לצד בנייה מסיבית באזור גליל ים (גם שם יש צבר גדול של בנייה של פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן). מדובר בשתי ערים שבהן ערכי הקרקע הגבוהים מאפשרים קידום פרויקטים של התחדשות עירונית.